Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg er veldig ustabil...


Anbefalte innlegg

Jeg skifter humør og syn på verden mange ganger i løpet av en dag. Masse sinne, nedstemthet, lav selvtillit, høy selvtillit, hva jeg synes om forskjellige personer, hva jeg synes om meg selv og hva jeg synes om forskjellige ting. Det er store svinginger, dagen lang og fra dag til dag. Jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lengere, det er veldig forvirrende og vondt å ha det slik.

 

Noen som har kjennskap til problemet,og evt. har noen råd?



Anonymous poster hash: 8e2b4...e30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt det slik selv uten å ane hvorfor, endte opp med å prøve psykolog. Hadde noen timer med han og vi fant vel egentlig ut at det var selvtillitsproblemer som gjorde at jeg hadde slike svingninger (merket ikke det før jeg kom til han.) Han ga meg noen verktøy for å takle det og nå er jeg i bedre humør enn noensinne. 

 

Kan anbefale psykolog, er ikke noe greit å vekslende humør, hverken for deg eller de rundt deg..



Anonymous poster hash: e6b2d...d56
Lenke til kommentar

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11869745
 
Vurdert å få testet blodprøver for B12-mangel?
 
Be legen om ikke å glemme å ta:
 
- MMA, Methylmalmonic Acid
- Homocystein
- Forstørrede røde blodlegemer
 
FØR du tar noe som helst B9 og B12. Fordi B12 tar år å tømme lever for dersom du begynner å tilføre det, og da mister du litt av vinduet for å diagnostisere om du tar B12. B9 gjør de røde blodlegemene mindre i størrelse, dersom de er forstørret nå / fra før av. Slik at det kan bidra til å kamuflere en B12-mangel.
 
Så i samme blodprøvetakningsomgang:
 
- B12
- B9
- og eventuelle prøver som legen synes er fornuftig å supplere med.
 
 
Før en liste over alle symptomer du har hatt. Les deg opp på B12-mangelsymptomer, slik at du kan gjenkjenne evt. symptomer du har hatt. Vær litt selvkritisk når du selvvurderer om du tror du har hatt flere B12-mangelsymptomer. Du kan evt. nevne de symptomene du ikke synes var like sterke, plagsomme i en egen liste (men fortell om dem likevel til legen, eller enklere bare lever listen).
 
Sjekke:
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1713110&page=3&do=findComment&comment=23353928
(ta den informasjonen fra British Medical Journal til etterretning)
 

diagnose on the basis of symptoms.  Blood serum level is not a reliable test so include it as one of the symptoms

 

Kartlegging og behandlingsforslag i fra www.b12d.org, en lege som driver det jobber også i NHS.

 

http://www.b12d.org/b12d/submit/document?id=13

 

 

 

Det er ikke sikkert blodprøver kan gi et entydig svar, slik som legene gjerne innbiller seg. F.eks. kan det hende "du har" FCM, Food-cobalamin Malabsorption:

 

http://jn.nutrition.org/content/137/11/2481.full

 

 

Obs, jeg er ikke legemedisinsk utdannet, dette er info jeg har i fra å lete opp informasjon på egenhånd.

 

I tilfellet diagnose FCM, så vil ikke de vanlige blodprøvene ha noen særlig stor gyldighet i diagnostiseringen. Fordi med FCM i motsetning til "fullt problem med B12-opptak", så klarer kroppen å ta opp en av B12-kildene.

 

Med FCM så greier ikke fordøyelsen å hente ut B12 særlig effektivt i fra matkilder. Men, tabletter klarer fordøyelsen å ta opp B12 i fra. Sprøyter er dessuten i Norge dessverre eneste rene B12-kilde.

 

Piller har en for lav dose til å behandle en B12-mangel peroralt. Samtidig så inneholder piller en mulig skjevbalanse av B9 og B6. Selv om noen kilder hevder at disse tre vitaminene i sammen i noen tilfeller er et optimalt behandlingsregime.

 

Det kreves 1000 til 2000 mikrogram B12 daglig peroralt i B12-behandling, eller tilsvarende korrekt dosering i sprøyter.

 

TrioBe kan brukes til å behandle lavt B12, men ikke en mangelsykdom av B12. Har du under omtrentlig 200 på B12-blodprøven så kan det likevel hende du har en B12-mangel, selv om det ligger innenfor referanseområdet. 100 er veldig lavt og kan være svært kritisk og langt kommet, men det er individuellt i fra pasient til pasient.

 

B12-underskudd og B12-mangel er en diabolsk tilstand å havne i som pasient. For når du straks har kommet i gang med B12-mangel, og legen ser at det spretter over i normalområde, så kan det hende du får beskjed om å fortsette pilleglasset TrioBe ut til det er tomt, for så å måtte gå uten.

 

Andre leger er mer rett på og setter sprøyter mye tidligere, så det er forskjeller å finne. Jeg selv har en mulig B12-mangel og driver å "sloss med vindmøller" for tiden. Dessverre så er det gjerne slik med fastleger når man presenterer en rekke med symptomer.

 

Vet ikke om det er fordi det er symptom-overbelastning for lege å lytte til - uh helseangst, angst og depresjon. Blir oppfattet psykisk syk kanskje..

 

Eller om det er fordi behandlingsregimet ikke stemmer overens med virkelighetens verden av B12-mangel. Håper at dette kan være en hjelp på veien til flere svar for deg  :) 

 

Norsk legemiddelhåndbok sier:

http://legemiddelhandboka.no/Terapi/s%C3%B8ker/+%2Bb12+%2Bmangel/6298

 

At TrioBe ikke er egnet til behandling av B12-mangel



Anonymous poster hash: 10da8...394
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...