Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pinlig på treningssenter?


Anbefalte innlegg

Jeg er 17 år og ganske tynn. Jeg vil gjerne begynne på treningssenter, løfte vekter, og bli svær. Jeg føler meg altfor stygg slik jeg er nå. Problemet er vel at jeg syntes det er litt pinlig. Tynne meg, skal begynne å løfte vekter HELT ALENE med noen andre svære menn. Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal gjøre løftingen.

 

Er det normalt at man går alene på treningssenter? Jeg har sett for meg at det er grupper (venner eller noe) som går sammen på treningssenterene. Driver man liksom å løfter vekter for seg selv?

 

Anonymous poster hash: 96171...dd3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 17 år og ganske tynn. Jeg vil gjerne begynne på treningssenter, løfte vekter, og bli svær. Jeg føler meg altfor stygg slik jeg er nå. Problemet er vel at jeg syntes det er litt pinlig. Tynne meg, skal begynne å løfte vekter HELT ALENE med noen andre svære menn. Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal gjøre løftingen.

 

Er det normalt at man går alene på treningssenter? Jeg har sett for meg at det er grupper (venner eller noe) som går sammen på treningssenterene. Driver man liksom å løfter vekter for seg selv?

 

Anonymous poster hash: 96171...dd3

Det å trene alene er helt normalt. Bare gi F i hva andre tenker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Null stress alle starter et sted :)... Trent på Gym i 6 år men har min egen lille men fullverdige gym i leiligheten nå .

Ikke bry deg om hva andre tenker, de fleste går kun rundt å tenker på seg selv. Lær deg korekt teknikk og kjør på.

For all del ikke fall for fristelsen å ta steroider.

Følelsen av å se at en klarer mer og mer Kg på stanga er fantatisk :) Gled deg, og ha det moro. Det vil ta tid, men veien er viktigere en målet når det kommer til styrketrening;)

 

And be aware of broscience ^^ mange som har meninger om ting men egentligt ikke peiling :) Innkludert meg???

 

Dips og manual press er vel blant favorittøvelsene mine. Personlig rekord på 72reps på dips med kroppsvekt på 85kg, 25reps med 40kg i belter og kjører 8-10 reps med 2stk 50kg manualer i skråbenk. Jeg har aldri rørt steroider og kommer heller aldri til å gjøre det.

Ikke glem bein og en kommer langt med basic øvelser: benk, squats (ev beinpress), pushups, dips, chins, push downs etc etc.

Callisthenics er blitt populært men en blir ikke stor av å ta 360 på stanga. Basic er like viktig der (konsentrert dips, pushups, chins, bodysquats)

 

Sjokolademelk er like bra (om ikke bedre) enn proteinshaker rett etter trening. Bcca kan også være greit under trening. Preworkout er ikke nødvendig, Et eple eller en kopp kaffe før trening er like greit.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kommer litt ann på. Det finnes mange veier til Rome. Anbefaler boka Strength Training Anatomy av Frederic Delavier.

 

Styrke 3 ganger i uken er fint å starte med.

Ikke ha på mer vekter enn du klarer å kjøre øvelsen korrekt. Da er det bedre å kjøre med litt mindre men mer konsentrert. Husk god oppvarming.

Tung/konsentrert er bedre enn mange reps vil nå jeg si.

 

For å lære korrekt teknikk kunne det vært en ide å blitt med i en Styrkeløfter klubb. Sikkert billigere enn å få seg en personlig trener.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

er det bedre å ta lette vekter med mange repitisjoner, eller tunge vekter med få repitisjoner? På tv løfter de jo bare 1 gang.

 

 

 

og hvor lang tid tar det for å få resultater? Måneder, år? Og hvor ofte burde man trene?

 

Anonymous poster hash: 96171...dd3

tja, måneder og år er vel rett begge deler. Spørs litt.

 

mange reps og lav vekt gir større muskler, tunge med færre reps gir økt styrke, stort sett, begge deler gir vel begge deler i noe grad

selv gjør jeg begge deler da jeg vil ha i pose og sekk. Da får man variert litt også.

 

Samt en del intensivtrening for kardio

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Med mindre du oppsøker byens verste bolegym er det ingen som trekker på skuldrene over hvordan folk ser ut. Det som er teit er åpenbare nybegynnere som overkompenserer for usikkerhet ved å forlese seg på broscience og høylytt prøve å fremstå garvet. De trener dårlig og gjerne for mye, før de et par måneder senere går over til å være støttemedlem med en kraftig belastningsskade. De driter seg ut. Ikke vær en av dem. 

 

Hvis man er utrent, er det i begynnelsen man øker mest. Her opplever man voldsom mestringsfølelse, så det er fort gjort å overdrive. Ikke gjør det, du har hele livet på deg. 

Lenke til kommentar

Bare husk å være forsiktig med vektene, meg og mine hele 45-50 kilo bestemte seg for å løfte noen vekter, tok noe som ga god motstand, den kom av den ''hengslen'' (lå på benk, er ikke så veldig flink med trening, trener ikke ofte på sentre, liker mest å svømme og ri for å holde meg aktiv) og jeg slet noe jævlig så en eldre kar kom kjapt og hjalp meg med å løfte opp greia. Herregud var like før den smalt ned på meg.

Ingen kommer til å se ned på deg eller noe sånt for å gå alene, folk går alene hele tiden, og det er faktisk (noe jeg har funnet ut av personlig) best å trene alene uansett - mindre snakk, mer trening! Vi trener jo for å leve ett bedre liv, ikke for at venninna di skal snakke hull i hodet på deg mens du prøver å fokusere på å trene.

Lenke til kommentar

Tenkte litt det samme som deg før jeg begynte for rundt 7 år siden. Hadde tenkt litt på å begynne, men fikk aldri ut fingern. Møtte på en elexia selger som klarte å overtale meg til å signere medlemskap med 1 års binding. Ble egentlig lurt da han påstod jeg signerte for en prøvetime uten noen forpliktelser, men hadde ikke tid til å lese gjennom papirene da jeg egentlig var på jobb.

 

Endter ihvertfall opp med å begynne, og nå mange år senere har jeg en kropp jeg kan være stolt av. Jeg føler meg bedre på alle mulige måter, og ja det var litt pinlig eller kleint de første gangene. Men nå i dag klarer jeg nesten ikke skjønne hva jeg var klein over. Jeg ser jo mange på treningssenteret som åpenbart ikke har trent mye i sitt liv pga f.eks overvekt eller undervekt osv, men jeg tenker egentlig ikke noe over det i det hele tatt. Er jo egentlig ikke noe forskjell på å være i et treningsstudio enn alle mulig andre steder folk oppholder seg. I dagens samfunn er det ganske normalt og holde seg i aktivitet i en eller annen form.

Lenke til kommentar

Jeg vil si 9 av 10 går på treningssenteret og trener alene. På det meste sier de gjerne hei til andre gåere og kanskje litt small-talk, men til syvende og sist trener alene.

Du, uansett form og utgangspunkt trenger ikke å bekymre deg så veldig over hva som tenkes av andre. Jeg kan garantere deg at nærmest alle er for opptatt med å fokusere på sin egen greie når de trener. Om er det noen som ser ut til å stirre og sende hånlige blikk; Don't care. Du er bedre enn som så. Se på det som en mental trening for å bli tøffere i hode og ikke bare i kropp.

Når det kommer til kunnskap om trening, så kommer det med tiden, mens du trener. Det er ingen som vet alt om anatomi og teknikk før de er endelig klar til å begynne å løfte vekter. Bruk flere kilder til informasjon, les her, les blogger, se youtube tutorials, snakk med folk som trener. Jeg har enda ikke møtt en eneste person som jeg følte var ubehagelig å snakke med etter jeg spurte etter litt teknikk hjelp.  Jeg kan anbefale på et nybegynner stadie og bare være i bevegelse, gjøre kroppen vandt til å møte litt tøffere fysisk aktivitet. Ikke bry deg om hvor mange kg du løfter her og der. Så lenge du blir god og svett, andpusten og fullfører små mål om gangen, så er du allerede på god vei!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

PS! Jeg vil ikke anbefale å gå for treningsenter med 1 års bindingstid, med mindre det er det eneste alternativet eller alle de andre er for langt unna. Bor du i Oslo er fitnessxpress et utrolig bra alternativ. Eventuelt kan en også få gjort mye i alle uteparkene som dukker opp.

Lenke til kommentar

Takker for svar igjen! Er gøy å få svar fra folk som er så positive.!!

 

 

Jeg har ca. 11 forskjellige treningssentere jeg kan velge mellom i passelig avstand fra der jeg bor. Bor i en veldig liten" by". Arendal.

 

God sommer videre!

 

Anonymous poster hash: 96171...dd3

Er jo et koselig treningsmiljø der ;)

 

 

Har vel endret seg med tiden da, ihvertfall noe

Lenke til kommentar

 

Takker for svar igjen! Er gøy å få svar fra folk som er så positive.!!

 

 

Jeg har ca. 11 forskjellige treningssentere jeg kan velge mellom i passelig avstand fra der jeg bor. Bor i en veldig liten" by". Arendal.

 

God sommer videre!

 

Anonymous poster hash: 96171...dd3

Er jo et koselig treningsmiljø der ;)

 

https://www.youtube.com/watch?v=OKtS0xBHte4

 

Har vel endret seg med tiden da, ihvertfall noe

Det er var pinlig å høre på. ?? Har bodd her hele livet. Jeg snakker ikke den grusomme dialekta...

 

I følge politiet på twitter skjer det ganske mye på natta i helgene.. Fylla har skylda.. Man sloss ikke så mye lenger ?

 

Anonymous poster hash: 96171...dd3

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er best å trene alene. Ønsker du å gå all in og binde deg for et år, så tilbyr i hvert fall Stamina 2 veiledningstimer gratis. Sikkert andre senter som har samme greien. Da kan du få litt tips om teknikk. Ville bedt om hjelp til å lære baseløft. Utover det så er youtube din venn. Strong lift eller starting strength er fine programmer å begynne med. Husk å få i deg nok mat. Lykke til!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...