Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bettenelse i Tannkjøttet ++++


Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og siden jeg ble gravid så har jeg slete utrolig mye med munnen min! Har hørt mange som opplever det og at det er normalt. Men problemet er at jeg har så ekstrem tannlegeskrekk og har nå fått en skikkelig hefti bettenelse i Tannkjøttet både oppe og nede + at jeg har en visdomstann som er på vei opp og jeg har ikke plass nok til den + at jeg har en annen jeksel nede som er et rent smerte helvette! Har prøvd å ordne den jekselen 4 ganger nå og skal prøve igjen til tirsdag. Men bedøvelsen fungerer ikke pga jeg får drit vondt når de kommer nær nerven i jekselen. Og jeg får så mye bedøvelse at tannlegen ikke kan gi meg mer! Kan det være pga betenelsen at bedøvelsen ikke virker i den nerva? Jeg har brukt å tatt paracett 500mg og 3-4 om dagen i 1 mnd nå! Men nå virker de ikke like bra lenger og det er enda vondere i Tannkjøttet og tennene! Åå er helt forferdelig syke smerter!!

Er det noe annet jeg kan ta for å lindre smertene frem til tannlege timen til tirsdag? Jeg er drit sliten av de smertene og hele munnen verker av smerter :( jeg har lest noen steder om corysol eller hva det heter som man skylder munnen med, men jeg kan ikke bruke det pga det vil gjøre alt vondt verre. Jeg kan ikle få noe inærheten av jekselen for da gjør det bare enda mer vondt! Så er det noen som har opplevd dette og hva gjorde dere imens dere ventet på time til tannlegen? Og er det noe annet enn paracett som hjelper mot de syke smertene og som jeg kan ta når jeg er gravid? Har termin om 5 uker.

 

Anonymous poster hash: 867a9...2bd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til tannlegen. Jeg har selv tannlegeskrekk, så jeg vet hvor jævlig tida opp til timen er. Men finn en tannlege med godt rykte, så går det bra.

 

Tannråte og -betennelse kan gi alvorlige skader i både din og ditt barns kropp.

 

Bytt tannbørste i dag. Dette lindrer på tannkjøttbetennelse.

Lenke til kommentar

Gå til tannlegen. Jeg har selv tannlegeskrekk, så jeg vet hvor jævlig tida opp til timen er. Men finn en tannlege med godt rykte, så går det bra.

 

Tannråte og -betennelse kan gi alvorlige skader i både din og ditt barns kropp.

 

Bytt tannbørste i dag. Dette lindrer på tannkjøttbetennelse.

 

Som jeg har skrevet i innlegget så er time hos tannlegen bestilt og har time til tirsdag, men lurer på hva som kan hjelpe mot smertene frem til det. Jeg har funnet en kjempe bra tannlege, men den ligger over 2 timer unna og det er den eneste jeg faktisk "tørr"/vil dra til for de er profesjonelle innenfor tannlegeskrekk også hadde de litt div ting som skulle hjelpe for mennesker med tannlegeskrekk :) hvordan kan det gi alvorlige skade på barnet i magen?

Har jeg ikke hørt om og tannlegen sa ingenting om at det var farlig for babyen. Skjønner jo at hvis man ikle drar til tannlegen og ordner opp blir det værre og man kan miste tenner og få store problemer, men timen er bestilt :)

 

 

Anonymous poster hash: 867a9...2bd

Lenke til kommentar

Prøv Voltaren eller Ibux istedet for paracet. De er begge betennelsesdempende (ibuprofen virkestoff). Paracet er kun smertestillende. Voltaren får du på alle butikker også.

 

Man skal helst ikke blande ibuprofen og paracetamol virkestoffene, så ikke popp en av hver for "sikkerhets skyld".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ibux kan jeg ikke ta siden det kan påvirke babyen :(

Ellers hadde jeg brukt det, men hva annet kan virke mot smertene? Hvis det finnes noe annet og noe som ikke skader babyen. 4 dager er lenge med de smertene og får ikke time tidligere :( hadde jeg ikle hatt så tannlegeskrekk hadde jeg gått til en vanlig tannlege her, men hvis smertene ikke gir seg så tror jeg at jeg drar til tannlegen her og da bryr jeg meg nok ikke så mye om skrekken for den smerten er så forferdelig :( har allerede tatt 5 paracett idag til sammen og det virker ikke! :(

Lenke til kommentar

Kanskje du burde fått antibiotika for betennelsen i tannkjøttet?

Hjelper det? Er det tabletter man tar da eller finnes det noe form for å smøre det på Tannkjøttet? Kan jeg få det gjennom fastlegen eller må en tannlege gi meg resept på det og si om det er det som skal til for å bli kvitt det? Skal jo til tannlegen og ordne det på tirsdag, men smertene er så store og vonde at jeg tror ikke jeg holder ut så lenge :(

 

Anonymous poster hash: 867a9...2bd

Lenke til kommentar

Antibiotika gis ikke mot tannkjøttsbetennelse.
I stedet må en fjerne årsaken til betennelsen, og det er bakteriebelegget. Omhyggelig tannpuss med myk børste og tanntråd, pluss skylling med Corsodyl vil hjelpe etter noen dager. Sett av gode ti minutter to ganger daglig. Er tannkjøttet så sårt at du ikke kan bruke vanlig tannbørste, må du bruke enbindlet tannbørste (solobørste, "pensel") og dobbelt så lang tid.

Lenke til kommentar

Antibiotika gis ikke mot tannkjøttsbetennelse.

I stedet må en fjerne årsaken til betennelsen, og det er bakteriebelegget. Omhyggelig tannpuss med myk børste og tanntråd, pluss skylling med Corsodyl vil hjelpe etter noen dager. Sett av gode ti minutter to ganger daglig. Er tannkjøttet så sårt at du ikke kan bruke vanlig tannbørste, må du bruke enbindlet tannbørste (solobørste, "pensel") og dobbelt så lang tid.

 

Okei, nå er det så forferdelig vondt at jeg drar til tannlegen med engang de åpner i morgen tidlig og ber om time med en gang samme hva! De får ordne munnen min for nå klarer jeg ikke smertene mer!! :(

Problemet er at jeg ikke kan få noe i nærheten av den jekselen min :( huff gruer meg for har total tannlegeskrekk, men jeg orker seriøst ikke smerten mer det er jo helt forferdelig! Så det de gjør når de skal fjerne bettenelsen i tannljøttet mitt er å pusse Tannkjøttet i morgen så skylle med corysol? Eller er det en annen måte de gjør det på?

Orker seriøst ikke noe mere smerte. Har jo ikle krefter nok til fødselen nå! :( denne ene jekselen min har jeg prøvd å ordne 4-5 ganger nå og første gangen holdt den seg fin i 5 mnd, men de siste gangene nå så får vi ikke borret nok pga når han treffer nerven i jekselen så er det så vondt og bedøvelsen fungerer ikke samme hvor mye jeg får :( og han la på sånn greier som skal roe ned/drepe nerven, men den vil ikke roe seg og den dør jo ikke :( kan det skyldes bettenelsen at den ikke blir bedøvd og at jeg har så smerter??

Er så innmari redd for i morgen, men denne smerten klarer jeg ikke gå med frem til tirsdag altså! :(

 

Anonymous poster hash: 867a9...2bd

Lenke til kommentar

Tannkjøttsbetennelse er én ting, og den går etterhvert over med tannpuss. Men den er ikke så voldsomt smertefull. 

Hovedproblemet ditt er den jekselen du har betennelse i. Det stemmer at betennelse gjør at bedøvelsen virker dårligere. Da må tannlegen ta litt andre metoder i bruk. Men ikke alle har utstyr og erfaring til  det, dessverre.

Lenke til kommentar

Tannkjøttsbetennelse er én ting, og den går etterhvert over med tannpuss. Men den er ikke så voldsomt smertefull.

Hovedproblemet ditt er den jekselen du har betennelse i. Det stemmer at betennelse gjør at bedøvelsen virker dårligere. Da må tannlegen ta litt andre metoder i bruk. Men ikke alle har utstyr og erfaring til det, dessverre.

Okei. Inatt har jeg ikke fått sovet noe for vær gang jeg holdt på å sovne så våknet jeg av helt syke smerter og de ga seg ikke før på morran idag! De var helt ekstreme det strålte smerter ut i kjevebeinet, tinningen, hodet, øret, alle tennene på raden, Tannkjøttet var vondt å ta på, jeg fikk vondt vær gang jeg åpnet munnen, leet på hodet, kunne ikke ta på halve annsiktet mitt pga syke smerter, men de ga seg heldigvis på morran idag og jeg sovna til slutt ( deilig )!

Kan det være pga visdomsjekselen vokser eller skal ikke det være så smertefull? Kan det være pga bettenelsen? Er det noe jeg kan gjøre hjemme imens til jeg har timen? Denne smerten takker jeg seriøst ikke og ingen er åpent heller :(

Nå har jeg ikke vondt, men merker det er irritert og er livredd for å få så vondt igjen. Tannlegen var jo selvfølgelig på ferie og de andre stengte kl 14 og jeg har sove siden jeg ikke fikk sove inatt. Typisk uflaks at det er i ferien og helgen og da ska jeg ha så vondt.

 

Anonymous poster hash: 867a9...2bd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...