Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pilonidal/Tvilling/Cyste - Tråden


Joffii

Anbefalte innlegg

Reagerer på at folk sier at eneste kur er operasjon. Jeg fikk en tvilling rundt januar, og fikk åpnet den opp av legen, renset hver dag i en uke sammen med antibiotika - og siden ikke hatt noe problemer. Mange som har store problemer etter de har fått den påvist ser jeg, men dere skal vite at det også er av de som blir kvitt tvillingen UTEN operasjon og relativt fort.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Huff, føler virkelig med alle dere som har slitt med tvilling. Selv har jeg vært gjennom marerittet av tvilling og operasjoner to ganger.
Har vært skånet for like mye lidelse som mange av dere. De virker veldig flinke på Hamar sykehus hvor jeg har blitt operert og fulgt opp. Fikk kløft-løft/cleft lift operasjon som skal være nyere og bedre, med færre tilbakefall og raskere recovery. Etter bare 2 uker man vanligvis helt frisk igjen! Man bør riktignok ikke sitte eller bøye seg på 2 uker da, så ikke såret sprekker opp! Første uka etter har man også så vondt at man ikke klarer å sitte eller ligge på ryggen! Hadde en hel uke jeg lå på sidene til beina verket!

Må også sier at det er fantastisk deilig å få full narkose på operasjonen! Når man begynner å våkne føler man seg så avslappet og deilig sløv som man aldri har følt seg før. Inntil man er våknet ordentlig og smertene slår inn.

Litt morsomt at det på engelsk kalles "jeep disease" etter 80 000 amerikanske soldater fikk det under 2. verdenskrig. De trodde det hadde sammenheng med alle de humpene jeep turene. :)

Så har du tvilling anbefaler jeg Hamar sykehus. Eller spør etter kløfte-løft operasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg er ny her, og en av grunnene til at jeg ble med var denne tråden! Føler meg ikke helt hjemme på mammaforum (for å si det mildt), og det er det eneste stedet utenom her hvor jeg har sett diskusjoner om det. Og jeg trenger noen å snakke med, vil ikke grosse ut vennene mine. Har en venninne som er sykepleier, da, men hun sier bare "at det går nok bra, det er ikke farlig".

 

Jeg har i noen dager nå hatt skikkelig vondt i halebeinet. Jeg syns det var ømt allerede før helga, men søndag var det så ille at jeg ringte lege i går. Fastlegen hadde så klart ikke ledig time før 9. oktober.

 

Det ble enda verre i natt, så i dag morges tenkte jeg fuck it, jeg drar på legevakta. Gjorde det, ble henvist til et legesenter med ledig kapasitet, og etter to minutter inne hos legen konstanterte han at det var en sakralcyste og at den måtte sprekkes, men ikke var moden nok ennå.

 

Jeg ble sendt rett på apoteket for å kjøpe antibiotika, etter en labtest som viste at blodet mitt ikke var infisert (hva enn det betyr). Så nå har jeg tatt min første antibiotikatablett noensinne, som jeg kan huske hvertfall, og krysser alt som kan krysses for at det forsvinner etter "utrenskingen" på torsdag (fikk beskjed om å dra til legen etter to dager).

 

Det er ganske uvanlig at jenter får det, har jeg skjønt, sammenlignet med gutter, så det er jo litt flaut. I mitt tilfelle er det ingen åpenbar grunn, har ikke masse hår der som mange gutter har, men har nok endt opp med å barbere meg også "bakover" under intimbarbering et par ganger (beklager hvis dere syns dette er TMI), så det kan ha skjedd at hår har blitt betent da. Hvem vet? Det kan også være rent genetisk, min bestemor ble operert for en slik "tvilling" da hun var ung.

 

Jeg har aldri hatt det før, og det har kommet helt plutselig. Så jeg håper det ikke viser seg å være kronisk.

 

Foreløpig har jeg ikke hatt noe blod eller puss ut derfra, men det kan være fordi cysten ikke er "moden" ennå, som legen sa.

 

Gruer meg litt til de neste årene hvis dette er en indikasjon...

Lenke til kommentar

Som folk sier, så er det ikke noe farlig. Bare VELDIG irriterende og ubehagelig. Skjønner ikke hva legen venter på når han snakker om "modenhet", men satser på at han har mer peiling en meg :p

Det med antibiotika er mot bakterier som blir dannet i såret og det kan man få feber av. Men det tror jeg er liten sjanse.

Uansett så blir det nok noe kutting, og du må ta godt vare på såret etter det for å unngå arr.

 

Om alt går som det skal så er såret borte par mnd etter "operasjonen".

Lenke til kommentar

Ja, når jeg presser på området der (det ville gjort insane vondt for et døgn siden) så kjenner jeg den fremdeles, ikke helt oppe i dagen, men litt under huden ligger fortsatt klumpen. Så det er nok fare for at den kommer tilbake riiimelig kjapt.

 

Jeg er bare litt usikker på om jeg likevel skal gå til doktoren i morgen, da det først og fremst var for å tømme så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Lenge siden denne tråden var aktiv, men jeg har et lite spørsmål angående pilonidalcyster. Jeg har selv slitt med en i mange år, visste ikke helt hva det var på begynnelsen og det plaget meg ikke noe særlig så det var ikke noe jeg tenkte over inntil for noen måneder siden da den sprakk og det begynte å sive ut en tynn grønnaktig, men gjennomsiktig væske blandet med blod. Har vært hos legen og alt det der og det ser ut til at jeg skal operere den vekk. 

Men i dag når jeg skulle sette en liten bandasje over den så så jeg noe stikke ut, jeg dro det rett ut uten noe smerte og det viste seg at det var en del hårstrå. Sikkert rundt 5-10. De var omtrent klistret fast og den ene siden var mye tykkere enn den andre, alle stråene var av forskjellig lengde med andre ord. De hadde vært der en stund, sikkert helt siden det begynte å gro hår i korsryggen fordi jeg hadde aldri barbert der inntil veldig nylig. Kan det være at disse inngrodde hårene er grunnen til at det begynte å vokse en cyste der? Tørr ikke å håpe på noe som helst, men er det mulig at cysten går bort av seg selv og huden gror igjen uten noen medisinske inngrep? Er ikke redd for operasjon, men det blir fort noen måneder med ventetid.

 

Tl;dr Noen som har opplevd at cysten har gått bort av seg selv?



Anonymous poster hash: ed688...328
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet går den ikke bort av seg selv, med mindre det er en veldig tidlig fase av betennelsen. Da krever det også behandling, feks rengjøring av såret, fjerning av hår, sitte i grønnsåpebad osv., men om legen din mener det har gått så langt at operasjon må til så vil ikke dette gå over av seg selv. Håret er årsaken, da dette jo starter som en betennelse eller irritasjon i talgkjertelen ved hårrota til ett eller flere hår i det området, men har det allerede utviklet seg til noe som må opereres så er det ingen vei utenom så vidt jeg vet.

 

Men skjønner hva du mener. Jeg slet med dette i flere år og det måtte mange operasjoner til. Måtte også vente i flere måneder før hver operasjon så det tok fryktelig lang tid. Men vi får håpe at du er en av de heldige som kun trenger en operasjon :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så nå er det 6 uker siden utredningen og jeg venter fortsatt på dato. Fikk vite av legen at operasjonen mest sannsynlig vil skje rundt august-september.

Fortsatt lenge til, men det hadde vært fint med en dato å se frem til. Noen som kan huske sånn ca. hvor lang tid det gikk etter utredning til det kom brev i posten om operasjonen? 



Anonymous poster hash: ed688...328
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...