Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pilonidal/Tvilling/Cyste - Tråden


Joffii

Anbefalte innlegg

Ville egentlig bare høre litt historier om hvordan det har gått med deg som har dette problemet/har kvittet deg med dette. Både før og ettertid.

 

Litt om sakral cyste/pilonidal/tvilling:

Kommer rundt halebeinet, øverst i rumpesprekken.

Varierer i alvorlighetsgrad, noen kan få tilvekst av hår og negler. Ble fortalt av legen at navnet tvilling kommer av at man i gamle dager trodde negler og hår som grodde ut kom fra personens tvilling.

Eneste kur er operasjon.

 

Ellers kan en lese på :

http://en.wikipedia.org/wiki/Pilonidal_cyst

http://www.ulleval.no/modules/module_123/p...;iDisplayType=2

 

 

 

 

For å ta min historie:

Det var vel ca to år siden jeg først ble skikkelig plaget, kulen hovnet opp. Jeg tok turen til legen og legen så det ganske fort. Fikk høre litt om det og at valgene mine var å leve me det eller operere det. Jeg valgte å la det være for legen sa jeg ikke hadde det værste tilfellet. Etter et halvt år - et år hadde jeg ei uke der jeg ble sengeliggende en uke der jeg såvidt kunne bevege meg fordi cysten hadde hovnet opp. Det endte med at fastlegen snittet cysten når den var "moden". Dette skjedde en gang til, et halvt års tid senere, i tillegg til plager med sittestillinger.

 

Jeg fikk bestilt en operasjon og nå i høst opererte jeg. Da jeg fikk brosjyren om operasjonen ble jeg ganske lettet egentlig, etter 2 uker skulle jeg fjerne sting og etter 2 uker der igjen kunne jeg nesten gå tilbake til full aktivitet :D

Rett etter operasjonen var jeg ganske fin, jeg kunne sitte nesten tvert, noe "naboen"(han som opererte rett før meg) ikke kunne da han hadde et mer alvorlig tilfelle. Alt gikk fint, til 1-2 dager etter jeg hadde tatt stinga, da sprakk det litt. Jeg frika litt, men legen mente at alt var greit og ja det var vel kanskje det. Men atter enda en uke ente det med et legebesøk hos fastlegen. (Vil bemerke at denne fastlegen er ikke den samme som forrige, da jeg har flyttet og er under en ny fastlege) Det var mer væske som ville ut, han snittet et lite sår og jeg fikk beskjed om at såret måtte stelles hver dag den neste måneden. Såret var gjort sånn at det skulle gro innenfra og ut derfor tok det sin tid. Jeg fikk hjemmehjelp den første uka (ja, jeg følte meg som en gamling:P som fikk hjemmehjelp på døra for å skifte bandasjen :p) Men etter det mente legekontoret at jeg kunne komme meg til legekontoret å skifte bandasje. For å si det mildt, jeg ble fly forbanna. Hvorfor? Mens hjemmehjelp var gratis, ville vært bandasjeskift koste meg 75kr hos legen, eller kontordama. Jeg har frikort, men dette går ikke under frikortgrunnlaget, MEN hvis jeg bestilte en legetime og legen (ikke sykesøstra som tar 75kr skiftet) skifta bandasje kosta det nada. Men jeg kan jo ikke bestille legetime vær dag. Nå er jeg faktisk flinkere å skifte bandasje på meg selv enn det de er på legekontoret, og dette på en plass jeg må gjøre det stort sett i blinde, som å sette halen på grisen:P.

 

2 måneder gikk, og jeg ble mer og mer forbanna, og mer og mer blakk. Jeg er i tillegg student uten jobb og lever minimalt. Jeg gikk ukentlig til legen(1 gang i uka) der jeg fikk status. Etter 2 og en halv mnd fikk jeg beskjeden om at det var grodd, han reiv av bandasjen og sendte meg hjem!! Jippi tenkte jeg.. gleden varte til kvelden, da var det kommet mer væske. Lurte på hvorfor i helvete legen klarte å se at såret var grodd når det fortsatt kom væske.. dunno still. Jeg fortsatte med bandasje uten å en gang si ifra til legen om det. Uka etterpå var jeg hjemme på besøk, og jeg klarte bestille en time hos den gamle fastlegen min. Han så på det kjapt, sa at dette blei "reklamasjon" :p og at han skulle sende et brev til sykehuset.

Dette er nå ei uke siden og jeg må enda bandasjere meg hver bidige dag, sliter med å ligge på rygg eller være i aktivitet. Kan vel egentlig ikke skylde på noen at det gikk galt, såret har vært velstelt så er vel bare uflaks.

Men satser på at neste operasjon kommer fort, for jeg kan vel ikke sitte å vente med bandasje, begynner forresten å få utslett av bandasjen. Alt i alt så ser jeg positivt framover, neste operasjonen kan ikke gå dårligere enn denne :D

 

 

Ble litt langt det her, men men. Det jeg egentlig når vil høre er deres historier, erfaringer og problemer med dette.

Har du klart å bli kvitt det, hvor mange operasjoner, lever du med det? Hvordan har du hatt det før og etter?

 

Er det noe mer du mener jeg bør tilføye eller om du har et spørsmål så kan du sende en pm eller lage en post.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_jonase_*

Jeg skal inn for å skjære vekk en cyste neste fredag, og både gruer/gleder meg. Det er ca 5 år siden problemet oppstod, og da fikk jeg noe amatørmessig hjelp av fastlegen. Han lagde et alt for lite snitt i tvillingen, klemte ut verk og blod, og stappet en antibiotika-svamp inn i den alt for trange åpningen.

 

Jeg liker å tro at jeg er litt hardfør og tåler en støyt, så jeg beit tenna sammen og holdt litt ekstra hardt i benken inne hos legen. Viste seg at jeg ødelagt benken hans :D Jeg ble henvist til legevakt for å bytte på bandasje og svamp dagen etterpå, men de var jo svært voldsomme. Det endte med at jeg avbrøyt før de var ferdige og dro hjem. har ikke vært hos noen lege mellom den gangen og nå rett før jul. Hver gang det har blitt betent har jeg latt det gå sin gang, også sprekker huden der legen lagde et snitt for fem år siden. Sinnsykt upraktisk når det skjer på jobb, i bilen, på butikken, på besøk.

 

Denne cysten blir visst større og større hver gang det er betent, og på forundersøkelsen på kirurgisk poliklinikk så romsterte de rundt inni der med noe som lignet en strikkepinne. Tror det strekker seg relativt langt utover i bredden, men ikke så mye opp/ned. Vel, det blir godt å gjøre noe med dette, for det blir betent oftere og oftere.

 

Alle som opptager at de har en tvilling, prøv å få operert det bort så snart som mulig. For meg så virker det som om det blir verre jo lengre du venter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_Kim_*

Hei! Håper du leser dette.

 

Jeg er en gutt på nå 29 år og fikk denne betente "jævelen" første gang i 2002 eller 2003. Det begynte forsiktig med ømhet etc og etter en tid begynte det å væske. Ikke mer enn at jeg klarte å ta det unna på egenhånd. Men etterhvert eskallerte det og det ble et par besøk på legevakten der de satt lokalbedøvelse og presset gørra ut, de skrapte litt inni de nypreparerte tunellene også. Deretter roet deg seg lenge en del men den gikk aldri helt vekk, men ingen big deal, bare litt ømt, ingen væsking.

 

SÅ begynte morra, den kom tilbake med 10 x styrke som ren hevn for legevaktbesøkene. Gikk til fastlegen som henviste meg til sykehus. Ventet 6-7 mnd på operasjon og det gikk greit. I mellomtiden drev jeg hjelp til selvhjelp. Operasjonen gikk fint og det ble stille. Gikk et drøyt halvannet år før rakkaren skuffende nok kom tilbake. Like hissig.

 

Ny tur til legen, ny henvisning, nye 6-7 mnds ventetid på operasjon og så ny operasjon. Holdt på å si at den (også) var vellykket men etter bare ca et år kom den tilbake på ny. På dette tidspunktet tok jeg det ikke så tungt. "Å ja, du er tilbake allerede...". Samme rutine og den tredje operasjonen tok jeg på samme sykehuset for tredje gang i oktober 2008. I stedet for å kutte ett beint snitt tok de nå et snitt i form av en stor "N" i tillegg hadde jeg vært røykfri i 5 uker før operasjon og tiden etter) God greier.

 

Jeg hadde ikke før feiret jul og nyttår (2009) før jeg merket forandringer i området!! Den har ALDRI kommet så fort tilbake. Den væsker hele tiden og jeg må ha badasje og papir mellom huden og boxeren til enhver tid for å unngå at det siger gjennom klær.

Jeg ga faen, ringte lege og ba henne sende meg en ny henvisning. Fikk brev fra sykehuset om at de regner med ny operasjon innen september 2009, altså nye 9(!) mnd ventetid. I mellomtiden må jeg unngå bading og andre ting som er gøy.

 

I TrygVesta Forsikring har jeg en forsikring som heter Behandlingsforsikring, koster rundt 1000 kr pr år og garanterer behandling innen Norden innen 21 virkedager, ellers betaler de 1500 kr i "dagbot" til deg som kunde mens de fortsatt finner hjelp, og de gir seg ikke før de har klart det. Jeg sendte henvisningen til dem og samme dag hadde de fikset operasjon (den FJERDE i rekken) til meg på en privatklinikk Oslo. Der er den en kirurg som er spesialist på denne galskapen. -Så dit skal jeg i morgen!! :) Taxi fra hjemmet, fly t/r, Flytog, selve operasjonen (18.000kr) hotellopphold og mat (for meg og følge (konen)) er dekket! Ingen egenandel!

 

Så får jeg krysse fingrene for at dette blir den siste gangen! PS: De tre første operasjonene har skjedd under epiduralbedøvelse (fra livet og ned), i morgen skal jeg i full narkose, får håpe det er godt tegn på at de denne gang mener alvor og henter inn en CAT gravemaskin så de får med seg alt! :)

Lenke til kommentar

Hvor skal du operere? Jeg hadde lett betalt 18000 for å fjerne den. Jeg har nå operert 2 ganger siden 1.september, og skal få ny operasjon iløpet av høsten. I tillegg har sykehuset glemt meg av og utsatt timene mine, ventes en utskjelling imorra. Hvordan er mulighetene for min del å dekke dette?

Endret av JeepersCreepers
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Ja, det er noe drit. Nå er jeg tilbake i Bergen etter operasjonen i Oslo. Ligger i stabilt sideleie på sofaen, hehe.. Har forbud mot å sitte eller bøye meg de neste 2 ukene slik at det får gro etter planen.

Jeg ble operert på Volvat i Oslo (diakonveien). Kirurgen heter Kari Løvvik. Hun er spesialist på denne type lidelser/sykdom whatever. Ble veldig godt tatt i mot og vare på og jeg har aldri vært så pigg etter en operasjon enn hva jeg er nå. Fikk full narkose denne gang. Hun sa hun med sin metode har 93% vellykket-rate = at man ikke får tilbakefall, så det er bare å krysse fingrene for at jeg ikke er blant de 7%....

 

Gi en lyd om du lurer på noe. Det er for gale å vente i årevis (pga tilbakefall) i helsekø når man kan betale seg ut på Volvat feks. Det anbefales!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Hei, sliter sjølv med tvilling, og har gjort det i ca. 2 år no. Drog til legen rundt mars og var til undersøkelse på måndag, og fekk vite at eg neppe får operere før november, noko som er alt for lenge til, og vil sette meg ut midt i studietida, noko som er uaktuelt for min del, virka som at sjansane min til å komme til akutt var dårleg her og, sjølv om den er djup og eg nokon gongar ikkje klarer å gå.

 

Lurte på korleis var med dekning når ein operere hos Volvat, må alt ut av eiga lomme, eller blir noko dekka av staten, har ikkje sånn behandlingsforsikring, og blir sikkert svindel og skaffe det no er eg redd.

 

Håper på raskt svar!

Lenke til kommentar
Hei, sliter sjølv med tvilling, og har gjort det i ca. 2 år no. Drog til legen rundt mars og var til undersøkelse på måndag, og fekk vite at eg neppe får operere før november, noko som er alt for lenge til, og vil sette meg ut midt i studietida, noko som er uaktuelt for min del, virka som at sjansane min til å komme til akutt var dårleg her og, sjølv om den er djup og eg nokon gongar ikkje klarer å gå.

 

Lurte på korleis var med dekning når ein operere hos Volvat, må alt ut av eiga lomme, eller blir noko dekka av staten, har ikkje sånn behandlingsforsikring, og blir sikkert svindel og skaffe det no er eg redd.

 

Håper på raskt svar!

 

 

 

Hei!

 

Den er lei.. Hvor gammel er du? Tror ikke man kan forvente mer av det offenlige enn å stå i kø på offentlig sykehus.. Ring til TrygVesta på 55171000 og be om å få snakke med noen på Behandlingsforsiking. Forklar problemet. Jeg fikk tvillingen i 2002 og tegnet forsikringen i en "stille periode" i 2007.. Og du må jo ha henvisninger fra fastlegen din før TrygVesta kan gjøre noe for deg. Ring dem og hør, det skader jo uansett ikke!

Lenke til kommentar
Vet du om Volvat bruker en annen behandlingsmetode enn offentlige sykehus? Mtp at sykehuset sier at sjansen for tilbakefall ligger på 50% mens volvat har en suksessrate på 90%. Eller er bare sykehusene slurvete fordi dem kan være det?

 

 

Hei! For det første var hun kirurgen spesialist på dette feltet og ja, hun sa at hun bruker en annen metode enn offentlig sykehus, uten at jeg kan gjenfortelle dette siden jeg ikke husker alt hun sa. Fikk lovlig mye info på kort tid :o)

 

Jeg vet midlertid at hun la inn en "tampong"-sak som var dynket i antibiotika og jeg går på tre ulike reseptbelagte piller, i tillegg til smertestillene er den ene betennelseshemmende og den andre ren antibiotika. De tre andre gangene har jeg bare fått smertestillende.

Dessuten har hun sydd såret i to lag. Det dypeste laget vil jeg garantert ikke få tilbakefall i, det som går ned til halebenet. Så hvis det blir videre problem blir det kun i det øverste laget og dermed på langt nær så omfattende som de andre gangene.

Lenke til kommentar
Vet du om Volvat bruker en annen behandlingsmetode enn offentlige sykehus? Mtp at sykehuset sier at sjansen for tilbakefall ligger på 50% mens volvat har en suksessrate på 90%. Eller er bare sykehusene slurvete fordi dem kan være det?

 

 

Hei! For det første var hun kirurgen spesialist på dette feltet og ja, hun sa at hun bruker en annen metode enn offentlig sykehus, uten at jeg kan gjenfortelle dette siden jeg ikke husker alt hun sa. Fikk lovlig mye info på kort tid :o)

 

Jeg vet midlertid at hun la inn en "tampong"-sak som var dynket i antibiotika og jeg går på tre ulike reseptbelagte piller, i tillegg til smertestillene er den ene betennelseshemmende og den andre ren antibiotika. De tre andre gangene har jeg bare fått smertestillende.

Dessuten har hun sydd såret i to lag. Det dypeste laget vil jeg garantert ikke få tilbakefall i, det som går ned til halebenet. Så hvis det blir videre problem blir det kun i det øverste laget og dermed på langt nær så omfattende som de andre gangene.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Hei igjen, er 20år.

Har snakka med Volvat, dei stenger operasjonen på onsdag, og opnar først opp igjen i august, så keisam sak det der, får berre prøve og gjere det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Guest; Ja, det er sommerferie for de fleste, men ikke lenge å vente til august da..? Bedre det enn i november, midt i et semester.

 

Jeepers; Jeg går på Pinex Forte, dalacin (kapsler med antibiotika) og Diclofenac som er betennelseshemmende/mot smerte.

 

Sliter litt med dette forumet... så det blir litt dobbelposting og litt gjest, litt innlogget. Beklager det.

 

Mvh Kim

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Var vell det samme som eg fekk vite då, får sjå kva eg gjer, er anten Volvat, Odda(kort ventetid der, nokon som veit noko om kvaliteten her?) eller å vente til november.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Hadde problemet for noen år siden, tok meg en tur til legen og han fant frem skalpelen og snittet faenskapet på stedet.

En noe spesiell følelse å få en kniv i ræva.

 

Kjenner at det er noe "gugge" som har kommet tilbake så jeg skulle vel vært å fått meg et snitt igjen.

 

Jeg hadde snublet og falt på ræva i forkant av dette så jeg trodde jeg hadde forstuet halebenet så jeg levde med smertene et par uker før jeg gadd å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...