Gå til innhold

Mopedkjøring på E6


Anbefalte innlegg

Heisann! Har et par spørsmål angående mopedkjøring på E6.
Er det slik at det er lov å kjøre med 50 cc på E6 så fremt til at det ikke er to felt, men kun ett? I mitt tilfelle skal jeg kjøre fra Trondheim til Stjørdal og mot Levanger. Er ingen andre muligheter enn E6 fra Stjørdal og utover. Fartsgrensa er maks 70 hele veien. Har jeg lov?

Det også noen som sier det er lov å kjøre på motorvei (tofelts kjørebane) også så fremt det ikke fins andre alternativer. Stemmer dette?

Takknemlig for alt av svar. :)

Endret av gitarentusiast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antall felt har ingen betydning, det er hvordan veien er klassifisert som bestemmer om du kan kjøre på den med moped eller ikke. Fartsgrense har heller ingen betydning.

 

Dersom veien er klassifisert som motorveg eller motortrafikkveg så er det forbudt å kjøre med moped. Disse veiene vil være merket med skilt nr 502 og 503, http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Opplysningsskilt. Det står ingenting om at det er lov om det ikke finnes alternativer.

 

Nå er jeg ikke lommekjent, men strekningen Trondheim - Stjørdal er klassifisert som motortrafikkveg. Ikke at jeg ville kjørt den med moped uansett pga de tre tunnelene. Her kjører du FV950 (gamle E6) til Stjørdal. En liten utfordring ved Værnes - men det går sikkert greitt å kjøre E6 under til avkjøringen EV14. Gjennom Stjørdal og

 

Fra Hell/Stjørdal og nordover er strekningen Havnekrysset til Kvithammar motortrafikkveg. Da kan du kjøre FV36 og FV38 til Kvithammar.

 

Fra Kvithammar til Åsen (Gullberget) er det vanlig vei. Her er det heller ikke mulig omkjøring - i alle fall ikke uten å kjøre omvei over Okkelberg og Marka. Fra Gullberget til Skogn er det motortrafikkveg, så her kjører du gamle E6, FV 111 til forbi Skogn. Her finner du resten selv.

 

Bruk kart på nettet til planlegging av ruten - så går dette fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google har et alternativ der man kan planlegge en rute uten å bruke motorvei. Google gir meg iallfall en rute, og der brukes E6 etter Stjørdal.

 

Link

 

Det er et alternativ for å planlegge og vil for det meste stemme.

 

Men pr jeg sjekket klassifiseringen av veistrekninger - så var det to etapper med motortrafikkkveg fra Stjørdal til Levanger.

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som (via google maps) at det er lov å kjøre moped på E6 fra Værnes og nordover.

 

Det er ny firefelts vei der nå ift. bildene på Google Maps, men jeg er usikker på om de har forlenget motorveisegmentet tilsvarende.

 

Etter Wikipedias beskrivelse er det også et par segmenter med også motorvei mellom Stjørdal og Levanger (den samme mener også at motorveien nå strekker seg helt til Havnekrysset, dvs. rundkjøringa på Stjørdal). Jeg tipper den er hakket mer oppdatert enn bildene på Google Maps. Er ikke det området jeg er mest kjent i.

 

Kanskje trådstarter heller bør ta toget. :p Om han da ikke vil kjøre småveier inn i landet. Sikkert en fin tur, bare man ikke kjører seg bort. E6 Trondheim–Stjørdal er iallfall ingen pen vei, men Malvikvegen er jo spesielt idyllisk nå om dagen.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...