Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Frustrert mor "tvinger" datter til å bruke kjørejakke


Anbefalte innlegg

Gutta mine ville aldri fått min godkjennelse til å kjøpe moped. Det er en livsfarlig innrettning som er alt for treg og dermed LAGER farlige situasjoner, uten mulighet til å komme vekk fra de farlige situasjonen... Lett motorsykkel derimot hadde de fått lov til, med sikkerhets utstyr selvsagt...

 

Vil oppfordre alle de som er i mot sikkerhets utstyr på moped til følgende: Sitt på med en bil og be den som kjører å holde en fart på 40 km/t. Åpne så døren og len deg ut av bilen og ta i asfalten med hånden din, et sekund er nok. Se på resultatet og tenk at dette ikke ville begrenset seg til bare hånden din, men det meste av kroppen din om du hadde veltet uten sikkerhets utstyr på moped i 40 km/t...

 

Er dette noe du ville utsatt dine unger for? Selvsagt ikke. Tror de aller fleste som er i mot sikkerhets utstyr er det fordi fantasien deres ikke strekker til for skadene de kommer til å få etter en velt på asfalt.... Det er som å bearbeide huden med grovt sandpapir...

 

Jeg kjører MC selv (en KTM 690 SMC-R) og ville ALDRI engang tenke meg å kjøre noen steder uten sikkerhets utstyr!!

 

For å gjøre en lang historie kort: I våres skulle jeg hente sykkelen min som har stått på vinterlagring i garasjen til mine foreldre og for at min mor ikke skulle kjøre de en og en halv milene alene (hun liker ikke "langkjøring") tenkte jeg å kjøre sammen med henne i min egen bil fra der de bor og hjem til meg, der jeg skulle skifte til sikkerhets utstyr og kjøre hjem til mine foreldre for å hente sykkelen. Men da jeg kom ned dit var ikke min mor hjemme så jeg bestemte meg for en bitte liten tur på sykklen mens jeg ventet på at hun skulle komme hjem... Som sagt så gjort, jeg satte meg på sykkelen med hjelm og kjørte forsiktig ut på gaten og videre ut på hovedveien. Der var det rødt lys og når det grønne lyset kom kjørte jeg ut i veien og måtte der vente på en litt treg bil før jeg fikk kjørt videre. Jeg var selvsagt "rusten" og glemte et øyeblikk at skrev-raceren min hadde 70 hester på bakhulet og da jeg gasset spant bakhjulet og jeg gikk sidelengst rett i bakken... Farten var kanskje tre kilometer og fordi jeg følte dette j*vla flaut kjente jeg ikke at jeg hadde skadet meg for jeg kom hjem igjen og så blodet fosse ut av jakke ermet fra en dyp flenge i albuen.... Den lille velten i tre kilometer ga meg den 5 centimeter lange og dype flengen (som jeg måtte stripse med fem strips fordi jeg kunne se benet i albuen når jeg dro sårflatene fra hverandre...) og to digre skrubbsår på knærne, hull i buksa på begge knærne (olabukse) ... Hvordan jeg ville sett ut om velten hadde foregått i 45 km/t tør jeg ikke å tenke på en gang og det ironiske er selvsagt at MED sikkerhets utstyr ville jeg ikke hatt skader i det hele tatt!! Albuen ville vært like hel, knærne likeså nettopp fordi sikkerhets utstyr er konstruert nettopp for å klare slike skader!

 

Så hva lærte jeg av dette? Jo at jeg aldri skal kjøre en meter uten sikkerhets utstyr... OG det har jeg heller ikke gjort...

 

 

Jada, det er litt mas å ta på seg sikkerhets utstyr... Varmt er det ofte også.. Men etter en stund så blir det en vane og man føler seg naken bare man skal flytte sykkelen noen meter om man ikke har på utstyret...

 

Personlig grøsser jeg når jeg ser knallert-berter i ermeløse kjoler knatre bortover veien på mopedene sine... Nysminkede og med flott og glatt hud, hva tenker de med? Er det helt utenkelig for dem at de kan velte og/eller kollidere? Hvor fin og glatt blir huden deres da når den ser ut som rå kjøttdeig? Greit at de "bare" skal en kort distanse, men man kan velte og/eller kollidere på korte avstander også... Asfalten gjør ingen forskjell....

 

Skremmende å se at folk ikke har bedre vett på dette området... Men de må vel en tur i asfalten for å forstå dette da antagelig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar du mener ATV. At slike firehjulinger er tryggere enn tohjulinger er en misforståelse.

Jepp... Har sett to stykker velte bare i år... Den ene av dem fordi han trodde han kunne kjøre fra meg på svingete vei... Som om en firehjuling noengang kommer til å kjøre fra en supermotard på svingete vei liksom... Men han lærte at det ikke går på den harde måten OG han var fornuftig nok til å kjøre med sikkerhets utstyr, så bortsett fra noen skrubbsår på firhjulingen (og noen dype hakk i stoltheten) gikk det faktisk veldig bra... Og forhåpentligvis er det siste gangen han prøver å kjøre fra en motorsykkel på svingete vei...

 

Den andre jeg så som veltet gjorde det i en unna manøver fordi en bil med et eldre ektepar plutselig fant det for godt å rygge ut i veien, selvsagt uten å se seg hverken bakover eller til sidene... I begge tilfeller ville en motorsykkel vært langt tryggere enn firehjulingene....

Lenke til kommentar

Asfalt inneholder og en del kjemikalier som gjør at sår/skrubbsår blir fulle av urenheter man absolutt ikke vil ha i kroppen, langt mindre i sår. I tillegg kommer naturligvis grus, sand og annen drit som heller ikke har noe i sår å gjøre. Resultatet er ofte infeksjoner og forgiftninger som både gjør at såret gror langt dårligere og øker risikoen for arr betraktelig.

Lenke til kommentar

Til ungdom som ikkje har forståelse for trafikksikkerheit så må vell det viktigaste være å påpeike dei praktiske forskjellane mellom å velte i skjorts og t-skjorte, kontra skikkelig bekledning.

 

Du får liksom ikkje heilt den perfekte sommerkroppen dersom du ikkje lenger har hud på låret fordi du har sklidd langs asfalten.

 

Og om ikkje anna, så gjer det langt mindre vondt å velte om ein har litt sikkerheitsutstyr som tar unna ein del av kreftene.

Lenke til kommentar

Ikke for det, har sett idioter på storsykler i joggesko, shorts og hjelm som eneste bekledning tømme registret til to hundre også... Hva som ville blitt igjen av dem etter en velt tør jeg ikke å tenke på engang, men de ville neppe vært i live etterpå så.....

 

Det eneste som er påbudt er hjelm her i landet og grunnen til det er at det ville blitt et helvette for politiet å holde seg oppdattert i jungelen av sikkerhets utstyr (Og det er mye dritt på markedet bare så det er sagt...) , derfor lar de det være opp til brukeren å bestemme hvor mye utstyr hver enkelt vil bruke bortsett fra hjelm, der godkjent hjelm er eneste kriteria.... Det går kun ut over brukeren å ikke bruke sikkerhets utstyr...

 

All the gear, all the time er mitt motto der, kjører ikke til butikken engang uten... På motorsykkel er man så fleksibel at man skjeldent står helt stille mer enn noen minutter av gangen (Om man ikke MÅ kjøre i tett trafikk da, med mange lyskryss) så det er ingen issue heller.. Går det over femti kilometer så gjør det VELDIG vondt å bli truffet av en gresshoppe eller humle, (for ikke å snakke om halvstor fugl... Har nemlig prøvd, fikk en trost rett i glaninga på forsommeren i seksti kilometer!!!) så da ønsker man som regel å beskytte seg en varm sommerdag...

 

Men for all del, legg hånden (eller gjerne en annen kroppsdel) i asfalten fra en bil som kjører i førti kilometer og se selv hva som skjer... Holder med et halvt sekund.... Så kan vi snakkes etterpå....  :)

Lenke til kommentar

Da simulerer du strengt tatt følelsen av å bli dratt bortover asfalten. Hadde du hoppet ut hadde du stoppet ganske fort.

 

Her har vi en velt i ca 45 km/t fra kræsjressursen rnickeymouse:

 

 

Ser ut til at han klarer seg bra. Det er den typen skader man snakker om i så lave hastigheter. Ikke behagelig, men såpass harmløst at jeg synes det er verdt frihetsfølelsen å risikere dem. Har man på seg litt mer klær enn denne fyren er det trolig nok til å slippe mye billigere.

Litt avhengig av hvor man bor holder man ikke toppfart mesteparten av tiden heller.

Klart det svir litt, men du blir ikke i nærheten av livstruende flådd av å velte i 45. Å tvinge unger til å bruke kjøreutstyr på (lovlig) moped blir litt som å nekte dem å klatre i trær etter min mening, og er nok mest noe man gjør for å gi seg selv bedre samvittighet for å "tillate" noe som jo er ganske farlig i seg selv.  Mesteparten av skadepotensialet kommer av at det kjøres moped i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skal noe til å bare kjøre av med scooter. Da må enten suge til å kjøre eller ikke bruke hodet. 

Men det som virkelig er farlig er front mot front. Eller om du skulle få klemt armen eller beinet i en ulykke. Det skal jeg love deg gjør vondt. De fleste skjønner nok konsekvensene av å få 120kg dratt over beinet i 50kmt

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg må antageligvis være verdens kjipeste mor som "tvinger" min datter til å bruke kjørejakke (mc) når hun er ute og kjører scooter. Særlig teit er jeg når jeg krever det til og fra skolen, for da ser alle de andre dumt på henne....

 

 

Forbigått problem hos i dag, men da det var aktuelt: Vi var også beinharde mht sikkerhetutstyr og ordren klar nok. Moped var lik hansker + hjelm + kjørejakke og med div polstring + støvler. Alltid, straks den var i bruk utenfor porten. Uten det, ingen retur for den mopeden innenfor porten igjen. Diskusjon ferdig.

 

Berykta i nabolaget for holdningen vår når det "bare var en moped", men gutten sjøl var av en eller annen grunn heilt enig (eldste - jente - var aldri interessert) og forstod godt det var hans sikkerhet dette var snakk om. Så lenge vi sørga for utstyret og det så noenlunde OK skulle han så gjerne bruke det - og det gjorde han også. Som han konkluderte, det var ikke spesielt kult å bruke livet i rullestol til å tenke på hva man "burde" gjort". Det til tross for at det her "dengang da" - for få år siden - var 20 % i alderen 16-20 år som blåste i så mye som hjelm dersom de "bare skulle..." et par km hjemmefra og til tross for at "moped" her vi bor har litt større motor og klart høgere hastighetsgrense enn i Norge. (Noe jeg ellers ser på som en fordel, fordi en moped som kan holde 60-70 km/t  - lovlig makshastighet her utenfor tettbygd strøk er 70 km/t - anser jeg som tryggere i trafikken enn en som kan holde 45 km/t forutsatt at  opplæringa også står i stil. Og sjølsagt sikringa av seg sjøl!)

Lenke til kommentar

Lurer på åssen vi overlevde før...

 

Vi overlevde vi. Du og jeg.  

Det var imidlertid en del som ikke gjorde det.    

 

Takket være økt fokus på sikkerhet, slipper også mange barn og unge nå å være avhengig av pleie resten av livet pga. alvorlige skader.  Da da er det selvsagt ikke armbrudd og skrubbsår vi snakker om. Det tåler alle.   - men skader som ikke går over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Lurer på åssen vi overlevde før...

 

Vi overlevde vi. Du og jeg.  

Det var imidlertid en del som ikke gjorde det.    

 

Takket være økt fokus på sikkerhet, slipper også mange barn og unge nå å være avhengig av pleie resten av livet pga. alvorlige skader.  Da da er det selvsagt ikke armbrudd og skrubbsår vi snakker om. Det tåler alle.   - men skader som ikke går over. 

 

På 1950 tallet døde 55 av 100 000 guttebarn i alderen 1-4 år, i 2008 var samme tallet 6 døde per 100 000, med andre ord er det i dag berre ein niandedel av barna som dør i ulykker.

 

Tilsvarande utvikling har ein også hatt for eldre barn. I dag dør barn og ungdom hovedsaklig berre av trafikkulykker, drukning og kvelning. På 50-tallet var det i tillegg også ein del arbeidsulykker blant barn og unge, samt fallulykker som gjorde at barn og ungdom døde i tidliglig alder.

Det var også litt fleire sjukdomsrellaterte dødsfall på 50-tallet, men ikkje ein veldig markant forskjell frå i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.tryggtrafikk.no/tema/ulykkesstatestikk/ungdom-og-ulykker/

 

 

"15 - 17 år:

 

Tall viser at det er en stor økning i antall ulykker det året ungdom fyller 16 år. De omkommer og blir hardt skadet:

  • På moped
  • Som passasjerer i bil

I denne aldersgruppen øker forskjellen på kjønn. Guttene dør oftere enn jentene. Flest gutter blir drept eller hardt skadd i mopedulykker, mens jentene dør eller blir hardt skadd som passasjerer i bil. Sjåførene i disse ulykkesbilene er oftest unge menn."

Lenke til kommentar

Enig med isbilen her.

 

Jeg synes også det er en uting at man skal beskytte barna våre mot alt som potensielt kan føre til ulykke. Slikt blir det bare puddinger av tror jeg. Learn by doing er min mening, i kombinasjon med å høre på litt mer erfarne folk, og ikke alltid overbeskyttende foreldre.

 

Jeg skjønner at man vil barna sine det beste, men å hindre barne i å klatre i trærne fordi dem kan slå seg blir litt feil i mine øyne. Desverre ser det ut til at det er i den retningen det går nå om dagen. Lurer på åssen vi overlevde før...

Hva lærer man av å få huden avskrapet og stygge arr i etterkant egentlig...?

 

Jeg også "overlevde" før, men så har jeg en del stygge arr av den "overlevelsen" også... Blandt annet flere arr på ryggen etter at jeg gikk rundt på en tre hjuls sykkel i grusen og skrapet meg opp... Jepp, jeg "lærte" av den hendelsen jeg og det var å bruke riktig utstyr til riktig bruk....

 

Skadene man kan få av å velte på motorsykkel/moped lærer man faktisk ikke en dritt annet av enn at man i ettertid vil bruke sikkerhets utstyr... Er det ikke da bedre å bruke sikkerhets utstyr først og ha minus noen stygge arr etterpå?

 

 

Det er en grunn til at skade statisktikken har gått ned og det er bedre utstyr.... Både på MC og bil... Men drit i sikkerhets beltet og airbag og ABS liksom, for det kan lære deg noe?

 

Blir for dumt... Blir som å lære ungene å bruke kondom ETTER at de har blitt gravide eller ETTER at de har fått clamydia... De lærer av det allright, men det kan ble VELDIG dyrkjøpt lærdom... Og det er nå en gang slik at de med flest bursdager blir eldst og det gjelder spesielt på moped/MC... Har man ikke hodet meg seg så er det ikke sikkert at hodet blir med tilbake fra turen heller... Er ikke galt å tenke først og handle etterpå om man vil beholde helsa og livet... Kjører motorsykkel selv og jeg var heldig (om man kan kalles heldig når man slår ei dyp flenge i albuen det sprutet blod ut av og to digre skrubbsår på knærne pluss ødelagt jakke og bukse....) da jeg gikk over ende i omtrent null kilometer uten sikkerhets utstyret mitt på meg... Forøvrig den siste turen jeg har hatt uten sikkerhets utstyr... Så du kan vel si at jeg har lært da... Har fremdeles et stort rødt merke der såret var som minner meg på hvorfor jeg skulle brukt sikkerhets utstyr isteden for vanlige klær... Og er meget glad for at jeg ikke hadde skal vi si førti...  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange dør/blir alvorlig skadet i trafikken i dag kontra for 20 år siden...prosentvis? ( Bjerknez)

 

Det er 50% færre som dør i trafikken i dag, enn for 50 år siden. Samtidig er det nå dobbelt så mange kjøretøy på veiene som den gang. (Kalevala)

 

Så da kan vi konkludere med at kjøreutstyr for mopedister bare er fjas og tull? (Bjerknez)

 

Jeg vet ikke du stiller et åpent eller retorisk spørsmål her, Bjerknez, men i begge tilfeller: Nei, vi kan ikke konkludere med at kjøreutstyr for mopedister er bare fjas og tull.

 

I 1986 hadde Norge iflg veiulykkerapporten 988 personer drept eller hardt skadd på motorisert kjøretøy under 50 ccm brukt på offentlig vei (les: moped). I 2014 hadde Norge iflg SSB (http://ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/vtu/aar/2015-05-29?fane=tabell&sort=nummer&tabell=228628) 159 personer drept eller hardt skadd på moped og motorsykkel. Det til tross for at norske mopeder rullet over 10 % lengre 2014 enn i 1995.

 

I 1986 hadde Norge fri ferdsel på moped for alle som var edrue, 18 år og kompentent i egne øyne til å kjøre en mens opplæringa for personer 16-18 år var syltynn. I 1986 hadde Norge også ennå en ennå ikke heilt uvesentlig mengde personer (gjerne i godt satt alder) som mente mopedhjelm var noe vrøvl og at ei solid skinnlue beskytta dem mye bedre når de tok i vei i 35-40 km/t på en daukjørt moped. Hadde noen snakka med disse om et mulig behov for noe mer på overkroppen enn den tynne bomullsjakka eller bomullskjeledressen deres, noe mer på underkroppen enn terylenbuksa deres eller noe mer på føttene enn dresskoene, gummistøvlene eller (hjelp!) treskoene deres hadde vedkommende trolig sett dumt på deg og forklart at de altså kjørte moped, ikke racerbil. Sammen med blind tillit til egen kjøredyktighet basert på 40 års erfaring med stadig de samme feil gjentatt så lenge de ikke hadde medført et hardt smell og ingen opplæring er deres manglende sikring muligens en ikke HEILT urimelgi forklaring på hvorfor personer over 65 år stod for 9,8 % av antall involverte i slike skader og 26,2 % av antall døde/hardt skada i dem?

 

Man kan alltid slå ut barn med badevatnet, men som husets yngste sier etter å først ha kjørt moped med hastighet 60-70 ute hos oss, deretter ha fått bilførerkort til slutt ha prøvd en moped i Norge i sommer: De mopedene har rikelig nok hastighet til å få folk inn i seriøst problem, men ikke til å få dem ut av dem etterpå. Hans syn var derfor at moped 45 km/t faktisk tilsa en smule mer behov for sikring enn moped 60 km/t som han er vant til - og han hadde som jeg nevnte absolutt intet mot å bli sikra der heller når han bare slapp å tenke på utgiftene dekka av knappe lommepenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...