Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Frustrert mor "tvinger" datter til å bruke kjørejakke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes forøvrig mye "kult" av beskyttelse når det kommer til bukse\jakker.

 

Men ja, sikkert flere av omgangskretsen som kan se rart på henne, mens "resten" av samfunnet gjør det samme på de som ikke kjører med slikt utstyr.. :)

 

 

Uansett bra du tar det opp. Sikkert en god del i aldersgruppen til datteren din her på forumet, som kanskje kan se lyset. ;)

Lenke til kommentar

Hadde aldri gått med på å bruke kjøredress på moped om min mor hadde krevd det. Når det går såpass treigt syns jeg at hjelm er mer enn god nok beskyttelse.

Det går cirka like fort når du sykler, og jeg ser ingen som bruker kjøredress på sykkel.

Like fort når du sykler? Du er sprek du :) ikke uvanlig at man fjerner blombering så de går lett i 60 km/h. Ellers så var det vel snakk om kjørejakke og ikke kjøredress. Endret av -----
Lenke til kommentar
 

 

Hadde aldri gått med på å bruke kjøredress på moped om min mor hadde krevd det. Når det går såpass treigt syns jeg at hjelm er mer enn god nok beskyttelse.
Det går cirka like fort når du sykler, og jeg ser ingen som bruker kjøredress på sykkel.

Like fort når du sykler? Du er sprek du  :) ikke uvanlig at man fjerner blombering så de går lett i 60 km/h. Ellers så var det vel snakk om kjørejakke og ikke kjøredress.

 

Det er vel ikke umulig å sykle i 45kmt for noen som er i god form?

Hvis jeg hadde kjørt trimma moped hadde jeg definitivt brukt mer sikkerhetsutstyr.

Lenke til kommentar

Når man kjører MC (og moped) så er man sårbar. Man kan ikke helgardere seg mot alle typer skader. Spesielt ikke slag og stikk. Det man kan beskytte seg godt mot er slitasje når en sklir bortover langs asfalten. Gode sko/støvler, hansker og en god jakke kommer man langt med. Har man ryggsekk festet godt beskytter denne også ryggen bra (egen erfaring!).

Lenke til kommentar

Et forslag er at TS hører med skolen om de kan ta opp problemstillingen ved å ha timer som fokuserer på hvor ille det faktisk kan gå selv i 45 km/t. Med felles forståelse på skolen er det kanskje ikke så flaut å gå med utstyret?

 

Er vel ikke så mye som hjelper for å overbevise en (i eget hode) usårbar, det-skjer-ikke-meg -ungdom men kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken kjørejakke er det egentlig du har kjøpt til din datter?

 

Jeg synes også jeg ser teit ut når jeg kjører i den store tekstil-kjørejakken til matbutikken eller kafeen. Av den grunn har jeg gått til anskaffelse av noe mer nøytralt kjøreutstyr, både sko, bukse og jakke som passer bedre inn i bybildet.

 

Poenget mitt er at det må være mulig å finne kjøreklær som din datter kan være fornøyd med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan nok være du er verdens kjipeste mor, overfor din datter, men  du har så absolutt argumentene på din side her. Som MC fører selv så har jeg lenge lurt på hvorfor det er "greit" og alment "godtatt" at mopedister kjører rundt i singlett og slipesjer. Alt er liksom greit bare hjelmen er på.

 

De som ikke har på seg sikkerhetsutstyr er gjerne de som ikke har sklidd bortover asfalten etter en påkjørsel etc. Jag har selv gått i bakken (i gangfart) og selv om dette stort sett bare var et nedlegg i liten hastighet så var dte nok til at jeg hadde fått store skrubbsår uten beskyttelse. Jeg var heldig og fikk ikke sykkelen over meg, men hadde jeg fått det så får man også fort beinbrudd. Med riktig utstyr så ungår man dette med stor sannsynlighet.

 

Ungutter/jenter i dag synes jo det er så innmari kult å kjøre rundt på en en "racing moped", men hvorfor ikke ta dne helt ut og faktisk bruke kjøreutstyr som gjør at en ligner på en ekte motorsyklist også?

 

Men kjøreutstyr koster jo litt så klart, Man får kevlar jeans som ser bra ut og ved siden av en litt kul "skinnjakke" og noen passende hansker så har man forbedret sikkerheten betraktelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle dele en erfaring. I fjor høst var jeg ute å kjørte motorsykkel og ble nødt til å svinge brått noe som gjorde at framhjulet sklei unna og fikk veltet sykkelen over venstre beinet i ca 50 kmt. Heldigvis hadde jeg kjøresko så fikk "bare" en forstuet ankel. Hadde jeg ikke hatt disse hadde vel huden blitt dratt av og bein bli knekt osv. 

Det er vel begrenset hvor store skader som kan forekomme i under 50 kmt men kjører du med hodet og passer deg for farer så går det som regel greit. Det viktigste å huske på når man er på 2 hjul er egentlig å passe  seg for de fleste bilistene etter som de stort sett gir faen i 2 hjulinger og ofte blir vi ikke sett. Har hatt flere nesten ulykker selv

Lenke til kommentar

Et veldig godt innlegg fra trådstarter her. Som nevnt, argumentene er på din side. Men dessverre, jeg liker sammenligningen med syklister her. Mopeder i 45 kilometer i timen og gærne syklister på vei hjem fra jobb må ha tilnærmet lik risiko for skader.

 

Jeg bruker kjøreutstyr på lengre motorsykkelturer, men dessverre er ikke dette noe jeg velger å bruke i hverdagen/bykjøring, altså i fartsgrenser som ikke er høyere enn rundt 60. Hvorfor? Fordi det er upraktisk med ekstra utstyr når målet med kjøringen er å komme seg til og fra skole, jobb, butikk, trening etc. Og da velger jeg å ta denne risikoen.

Endret av Läkerol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plombert moped skal du faktisk få lov av meg til å kjøre med hjelm som eneste verneutstyr. Bor man litt høyt oppe kommer man daglig opp i vel så høy fart på sykkel uten at det utløser noe hylekor. Men skjørt hadde jeg kanskje satt ned foten for. En skarve jakke beskytter ikke ryggen uansett, ikke uten skinne. Kanskje albuene, hvis beskyttelsene er gode og sitter riktig.

Hvis du først skal være sikkerhetsnazi er hansker vel så viktig som jakke. Og støvler. Hun bruker vel ikke halvhjelm? Sånn kan man holde på.

Lenke til kommentar

Enig med isbilen her.

 

Jeg synes også det er en uting at man skal beskytte barna våre mot alt som potensielt kan føre til ulykke. Slikt blir det bare puddinger av tror jeg. Learn by doing er min mening, i kombinasjon med å høre på litt mer erfarne folk, og ikke alltid overbeskyttende foreldre.

 

Jeg skjønner at man vil barna sine det beste, men å hindre barne i å klatre i trærne fordi dem kan slå seg blir litt feil i mine øyne. Desverre ser det ut til at det er i den retningen det går nå om dagen. Lurer på åssen vi overlevde før...

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...