Gå til innhold

Rapportere / stenge falsk scam-profil på Facebook


trekkoppfugl

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg håper dette er riktig sted å poste dette...

 

Noen har kopiert (den offentlige) profilinformasjonen på min bestemors Facebook-profil, og laget en ny falsk profil med hennes navn og bilde som blir brukt til å scamme med (eller de prøver i hver fall). Kontoen sender ut venneforespørsel til alle på vennelisten hennes + fremmede, og når man legger til får man innboksmeldinger om at man har vunnet i lotto osv., sånne typiske scam-meldinger. 

 

Hvordan skal vi få rapportert og stengt denne kontoen? Jeg har ikke facebook selv, men spør på vegne av familien min som lurer på hvordan vi skal løse dette. Vi har selvfølgelig lagt ut beskjed på tidslinjen hennes om at vennene hennes ikke må legge til den falske profilen, men vi vil helst få den fjernet. Vi vil jo ikke at hun skal få problemer pga. at noen bruker hennes navn til ymse ting.

 

Vi har prøvd å rapportere profilen, men synes det er vanskelig å vite hvilke alternativer / hvilke regelbrudd vi skal rapportere den under, på en måte. Det er jo ikke noe alternativ spesifikt for denne situasjonen, så vidt vi kan se...

 

På forhånd tusen takk.

Endret av trekkoppfugl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...