Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ukjent klump i kjeve


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg hadde for litt siden infeksjon i visdomstannen, der kjøttet ble hovent osv.

Ikke ved selveste tannen, ikke at jeg kan kjenne den inni munnen, men hvis jeg tar hånda mi og kjenner litt under visdomstannen, kan jeg kjenne en slags rar "ledd-klump". Vet dere hva det kan være? Den har vært der i to uker nå, og gjør vondt hvis du presser hardt (men hva gjør ikke..). Men den er litt sensitiv og man kjenner den litt ekstra da, hvis det går an å si det.

 

Noen som vet? Grunnen til at jeg kaller den ledd klump er fordi den rører litt på seg når jeg rører på den, men ikke at den går ut av plass. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt hva du mener med "under visdomstannen". Hvis du mener på innsiden av kjevebeinet, under kjevebeinet eller omkring, så er der lymfeknuter og kjertler. Kan tenkes det er en forstørret lymfeknute siden du har hatt infeksjon, dersom det bare er på den ene siden. 

 

Lymfeårer drenerer væske fra vev igjennom lymfeknuter som fungerer som et slags filter. Hvis det er fremmed-partikler i væsken, så produseres flere immunceller og da blir lymfeknuten større, kan skje ved infeksjon f.eks. 

Endret av AnnonymG
Lenke til kommentar

Lymfeknuter blir større for å kunne eliminere de fremmedlegeme som er kommet i knuten, det er slik lymfeknutene fungerer, og slik de beskytter oss. Siden du har hatt en infeksjon så er det ikke overraskende at det er forstørret, men du kan kjenne på den om den blir mindre.

 

Nå er det ikke sikkert at det er lymfeknute en gang, dette er ren spekulasjon basert på din forklaring. Hvis du skal profesjonelle råd, så kan du eventuelt ringe ditt lokale legekontor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...