Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

EnChroma briller for fargeblinde


heh115

Anbefalte innlegg

Hei folkz!

 

Jeg er fargeblind. Fant det ut da jeg fargela en hest grønn i 1. klasse og var helt sikker på at den var brun. Læreren var ikke helt eni i det. Har ikke brydd med stort om det i senere tid. Har ikke behov for å fargelegge hester lengre. Var på blindgjengerrydding i forsvaret for snart et år siden og skulle plukke rødplast i grønn lyng... Dere kan tippe hvordan det gikk. Tror dere troppsjefen trodde på meg da jeg sa at jeg ikke klarte å se rødplasten? Nope. Ble en chill uke med mye snakking og lite plukking. 

 

Kom over noe sykt mens jeg rotet meg bort fra eksamenslesingen. Nemlig solbriller som korrigerer bølgelengdene slik at personer som er fargeblinde ser farger slik andre oppfatter de.

 

EnChroma!

 

Er det noen her som har disse ev. har prøvd de? Noen som vet om butikker i Norge som har disse?

Har sett litt rundt om, men med dårlig resultat.

 

Kan så klart bestille de, men vil prøve de før jeg ev. kjøper. Er tross alt litt penger å legge ut.

 

Så, takk på forhånd for gode svar! 

 

post-178810-0-56755100-1431716204_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til forklaringen de gir virker det plausibelt at det kan hjelpe på nøyanseforskjeller hos enkelte hvis de drar frekvensspektret nærmere tappene i øyet som fungerer. Vitenskapelig henger det på greip, men reklamen synes jeg romantiserer det. Viktig å justere forventningene realistisk slik at man ikke blir skuffet.

Lenke til kommentar

I forhold til forklaringen de gir virker det plausibelt at det kan hjelpe på nøyanseforskjeller hos enkelte hvis de drar frekvensspektret nærmere tappene i øyet som fungerer. Vitenskapelig henger det på greip, men reklamen synes jeg romantiserer det. Viktig å justere forventningene realistisk slik at man ikke blir skuffet.

 

 

Må såklart være litt kritisk til dette. Mye derfor jeg spør om noen har eller vet om et firma i Norge som har og selges disse. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Jeg jobber med utvikling av en dokumentarserie der vi bl.a. ønsker å se nærmere på det med fargeblinde som får se farger på samme måte som fargeseende.

 

Vi ønsker å komme i kontakt med fargeblinde og høre litt om erfaringer/utfordringer.

 

Fint om det er noe her som kan hjelpe med å enten si litt om seg selv eller sette oss i kontakt med andre.

 

Ta gjerne kontakt på [email protected]

 

Mvh

Stian A. Schie

Nordisk Film TV

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...