Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veldedighet til en på gata, forslag?


M.K.E.A.

Anbefalte innlegg

(Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, så moderator må gjerne flytte post)

 

Etter jeg er ferdig med eksamner og sånn skal jeg hjem en tur i sommer. Har lenge tenkt å sette meg ned å snakke med en av de hjemløse jeg møter på gata i byen, men har altfor mange ganger bare hastet forbi :/

 

I sommerferien skal jeg bo hjemme og vil nok mest sannsynlig bruke litt mindre på mat en jeg vanligvis gjør i studiehverdagen. Derfor tenkte jeg kanskje å bruke 1000-2000 på gjøre hverdagen litt bedre for en av dem. Har en forkjærlighet for hunder så hvis jeg møter en som har en hund vil den selvføglig få en liten overaskelse i tillegg :) Men hva tror dere en hjemløs person ville ønske hvis de fikk 1000-2000 kr i hånden. Jeg har ikke lyst at dette skal gå til narkotika eller alkohol btw, så penger rett i hånda er ikke det jeg har mest lyst til. Kanskje et gavekort eller å ta med meg personen et sted å kjøpe noe sammen med personen. 

 

Hva tenker dere, noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

99% av hjemløse i norge er enten narkomane eller tiggere fra andre land

 

Narkomane: Pengene går garantert til narkotika

Utlendinger: Pengene går garantert til tiggerkarteller i øst europa som utytter mennesker og tjener penger på å sende dem rundt i verden for å tigge. 

 

Den siste 1% er teoretisk og svært vanskelig å bevise. En ørliten andel er kanskje alkoholikere og da går pengene garantert til alkohol...

 

Å bli med deg på noe tror jeg ikke dem vil, dem møter mennesker som vi "ha noe igjen" for penger hver eneste dag. Å gi mat, klær, gavekort er nok det beste alternativet. Men det blir nok forsøkt solgt for å skaffe narkotika osv.... 

Jeg ville gitt en pose mat. 

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det burde ikke handle om verken penger eller ting, om du har et genuint ønske om å gi en av de på gata noe. Se dem for de de er, vis interesse.

 

Det å gi med betingelser, og "ta med de" for å stille krav om hvordan det du gir skal brukes, det er pur egoisme, og helt idiotisk. Slå fra deg den tanken. Prøv å forestill deg hvordan det må oppleves. Det er dessverre sånn at gir du vekk en tusenlapp i hånda, så kan det gå til ting du ikke liker- det er ikke ditt valg. Klarer du ikke å godta det, så la vær å gi.

 

Sett deg ned, slå av en prat. Får du respons på det, treffer du på en som har en historie å fortelle, og møter han på en sånn måte at han vil dele den med deg, så tilby gjerne å ta praten over en enkel matbit, eller en kopp kaffe. Hold det nøkternt, og vær litt forsiktig. Ikke dra han med på kafe eller noe sånt. Om det var du som hadde det vanskelig, hva tror du ville gitt deg mest? En som har det bedre, og med utenksom veldedighet stiller krav og "gir" for å ta - eller et medmenneske som møter deg der du er, og viser reel interesse?

 

Har du et skikkelig ønske om å gi de på gata noe, så får de mye mer ut av det du gir om du støtter opp under målrettede og rasjonelle organisasjoner som faktisk gjør en knallbra innsats, enn om at du velger deg ut noen få som du fornærmer med egoistisk og betinget giverglede.

 

Det er flott at du ønsker å gi noe til noen som har det værre enn deg selv - men vær forsiktig og omtenksom. Hvorfor gir du? Hvor effektivt gir du? Og hva ønsker du egentlig å oppnå? Møt de først og fremst som mennesker, og reflekter litt på forhånd før du gjør noe dum. Det du skisserer i førsteposten er dumt - men det er et utgangspunkt som kom fra noe godt, og det viser at du faktisk er igang med å tenke over hvordan du bør gjøre det. Fint.  :thumbup:



Anonymous poster hash: b9686...94f
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er litt rart hvis en tigger på gata og ikke blir takknemlig for en pose med ferske boller.

Som oftest vil de ha penger til narko. Folk blir ikke hjemløse fordi de ikke har råd til boller.

 

Og virkelig? Du synes det er rart at de ikke er takknemlige nok? De har sikkert bodd på gata i årevis og blitt trakassert på en daglig basis, og så skal de bli dømt fordi de ikke er takknemlige nok for en pose boller til femten kroner?

Lenke til kommentar

Det å havne på gata i seg selv i Norge er jo temmelig siste greie om man ikke har virkelige store rusproblemer eller har en ræva kommune som ikke klarer å skaffe deg komunal bolig.. Alle Norske statsborgere har jo rett på Sosial stønad som skal dekke livsopphold om man er så ute å kjører..

 

De som er ute på gata er som regel ikke Norske statsborgere og har ikke norske rettigheter, eller de er så hard ute på kjøre at de ikke vet at de har rettigheter til livsopphold og hjelp/eller at de bruker det bare alt på rus.

 

Men man har vel kanskje en bitteliten prosentandel som faktisk bare ikke har penger og har blitt måka inn i ett bofelleskap med en gjeng rusmissbrukere og ønsker å slippe unna dette med å faktisk bosette seg på gaten, da kommunen ikke har andre boalternativer..

 

Det er mange feelgood vidoer på Youtube av noen som donerer penger til Uteligger i USA og fra andre land.. Men der har man ikke like trygderettigheter, så det blir noe helt annet enn å gi en uteligger penger her i Norge.. Da personen har rett til å få dekket sitt livsopphold som betyr, bolig, mat, akutte medesinkse problemer etc etc..

 

Om jeg ville ha gjort noe, kjøp noe de skjeldent bruker penger på.. Mat og drikke.. Dette er noe de prioriterer minst selv til tider og vil trolig sette stor pris på..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

og så skal de bli dømt fordi de ikke er takknemlige nok for en pose boller til femten kroner?

 

Jada, men det var et svar til en person som mente det nærmest var et overgrep å gi en pose med boller til en tigger.

Det blir noe annet igjen...

Og mange står på busstasjoner og togstasjoner nettopp for å tigge etter tiere og tjuekroninger. Fordi de vet at mange tjuekroninger er mange penger til sammen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...