Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Post-traumatisk stress


Btbw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvis du er av dem som har nytte av EMDR, så er det en rimelig kjapp behandling og det trenger ikke bli så dyrt. Hva som er dyrt og ikke kommer også an på hvilken nytte du har av behandlingen.

http://emdrnorge.no/sertifiserte-terapeuter/

ok så det er flere ganger man går der og hvis man blir fort bedre blir det færre ganger og dermed billigere?

 

 

Ikke helt slik. EMDR er i utgangspunktet en korttidsterapi, derfor er den som regel ikke så kostbar (som andre psykoterapier som jo stort sett er langvarige.) Men også ved EMDR skal du gå noen ganger elt etter som hva du trenger.

Lenke til kommentar

Ok ja, samtaleterapi kan være veldig langvarig og jeg føler ofte at jeg snakker meg inn i nye problemer og kommer aldri ut av det. Jeg blir behandlet og behandlet men hvordan vet jeg når jeg er frisk. Har bare lyst å bli kvitt ting som holder meg igjen sånn at jeg kan være mer med venner.

Lenke til kommentar

Han har ikke helt funnet ut hva som "egentlig" feiler meg, men en del av problemet kommer fra traumer. Nevnte at jeg kjenner meg litt igjen i det med ptsd. Fikk gehør for det og etterhvert foreslår han å sende meg videre til en annen som driver med EMDR, fordi jeg muligens kan ha nytte av det. Men samtidig så er han veldig vag på hvorvidt han tror at jeg har ptsd eller ikke, har ikke sagt noe spesielt om diagnose, eller konkret avkreftet eller bekreftet. Er det normalt?

 

Jeg er jo et rart tilfelle som ikke passer inn noensteds, og det hadde vel kanskje vært "enklere" å finne ut av dette om det ikke lå årevis der jeg på et eller annet vis har klart meg allikevel, og mestret litt av problemene på egen hånd. Det er noe som skurer, og når jeg blir trigget på feil vis i forhold til traumene så reagerer jeg voldsomt. Er det vanlig at det blir vanskelig å finne ut av det når det har gått lang tid mellom hendelsene og erkjennelse av at det er et problem som må behandles?

 

Hvor fort ser man om EMDR har noe for seg? Er det snakk om måneder eller årevis?

 

Vil det være normalt å fortsette videre med samtaleterapi hos den psykologen jeg går til nå, parallelt med at jeg begynner med EMDR? Har jo forsåvidt andre områder som "må" jobbes med og, samtidig som jeg sitter igjen med et inntrykk av at psykologen ikke helt klarer å plassere akkurat hva som feiler meg enda.

 

Føler meg litt oppgitt, og ser intet håp noen steds. Sliter med så mye, og håpløsheten arter seg sånn at jeg ikke ser noe som helst rom for forbedring ved hjelp av behandling, samtidig som jeg ikke kan la vær å forsøke heller. Klarer meg vel på et vis, men jeg har en hel haug med ihopknytte problemer uten noen logisk ende å nøste ifra.



Anonymous poster hash: 8375f...614
Lenke til kommentar

Samtaleterapi/psykoterapi er ikke for alle, og det er i de senere årene økt fokus på skadelige virkninger av psykologbehandling. Noen vikler seg inn i problemer heller enn å vikle seg ut, og noen får det dårligere og ikke bedre av å snakke om problemene sine. Vi vet litt om hva dette handler om, at det er noe om hvordan personligheten til den enkelte er satt sammen og på hvilken måte forsvarsmekanismene (psykens immunforsvar) virker. Men vi vet på ingen ting alt, og ofte må en prøve seg frem og se hvordan terapi virker. Noen sår skal en åpne opp for å rense, mens andre skal en lukke igjen slik at de kan gro - men det er ikke alltid like lett å vite når en skal gjøre hva.

 

Alle skal ha en diagnose, men i en travel hverdag hender det nok ofte at diagnose ikke stilles eller at den ikke er presis nok. Jo lengre en venter med å sette diagnose, jo vanskeligere blir det er manges erfaring. Det finnes haugevis med diagnostiske hjelpemidler som SCL-90, SCID I og II, osv - for den som orker å bruke dem. Noe er slik at pasientene kan fylle dem ut selv.

 

Posttraumatisk Stresslidelse (PTSD) er relativt lett å stille for den har så typiske kjennetegn, men det overdiagnostiseres etter mitt syn. Mange som har den diagnosen har angstplager og personlighetsforstyrrelser.

 

Det går an å få EMDR og gå til samtale hos en annen psykolog, men vanlig er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Han har ikke helt funnet ut hva som "egentlig" feiler meg, men en del av problemet kommer fra traumer. Nevnte at jeg kjenner meg litt igjen i det med ptsd. Fikk gehør for det og etterhvert foreslår han å sende meg videre til en annen som driver med EMDR, fordi jeg muligens kan ha nytte av det. Men samtidig så er han veldig vag på hvorvidt han tror at jeg har ptsd eller ikke, har ikke sagt noe spesielt om diagnose, eller konkret avkreftet eller bekreftet. Er det normalt?

Anonymous poster hash: 8375f...614

 

Har du prøvd mindfullness-teknikker? En annen ting du kan prøve hvis du får til er å flytte fokus fra diagnose til problemløsning: "Hvordan kan jeg løse ting idag?", "Hvordan kan jeg sove bedre?", "Hvordan kan jeg stå opp lettere?" osv. Psykologen min sa at jeg kunne prøve EMDR men at jeg burde finne noen spesifikke minner isåfall. Skjedd så mange ting, vet ikke lenger hva som er hva og det plager meg.

Endret av Btbw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...