Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Post-traumatisk stress


Btbw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan si at du burde prøve å slappe av og eksponere deg for hva du frykter og alt det der men jeg tipper du har hørt det så mange ganger før at det bare er deprimerende å høre på.
 

Skal jeg være helt ærlig? Jeg har prøvd sobril og sånt når det er som verst, men det eneste jeg syns virkelig funker er weed. Det fjerner ikke problemet, men du får en pause, uten alle de nasty bivirkningene av beroligende (og veeeeeldig avhengighetsskapende) piller.

Lenke til kommentar

Trauma Release Exercises av David Berceli. Enkelt og greit

 

Dette er vel å merke noe du ikke må drive med hvis du ennå er i sjokkfasen. I tillegg må du også riste litt rolig i starten for å ikke gjenoppleve traumene, men dette står vel i boken. 

Er ikke i sjokkfasen. Fikk en alvorlig traume i 2011 (enkeltopplevelse) som førte til at jeg fikk en breakdown som mange husker og fikk stempel som syk. Så i 2012 fikk jeg en ny traume og innlagt på sykehus. Diverse flashbacks osv. og klarer ikke slappe av. Skal se på boken. Prøver også å se på gamle serier som jeg pleide før jeg ble dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg går til en psykolog en gang i uken. Før var det voldsom hodepine hver morgen og jeg hadde det vondt. Nå er det ikke der hele tiden, glemmer meg litt ut og ser film innimellom. Det som han f.eks sier er at på morningen kan man tenke "hm, nå var det mye rart oppi hodet, får se om jeg klarer noe likevel" eller at jeg kan meditere / bruke mindfullness-teknikker.

Lenke til kommentar

Jeg går til en psykolog en gang i uken. Før var det voldsom hodepine hver morgen og jeg hadde det vondt. Nå er det ikke der hele tiden, glemmer meg litt ut og ser film innimellom. Det som han f.eks sier er at på morningen kan man tenke "hm, nå var det mye rart oppi hodet, får se om jeg klarer noe likevel" eller at jeg kan meditere / bruke mindfullness-teknikker.

Får du ingen konkret oppfølging i forhold til at du har post-traumatisk stress da? Det finnes egne eksperter på området og det er jo ikke sikkert samtalepsykologi med en ordinær psykolog vil hjelpe deg i forhold til en alvorlig angstlidelse. 

 

Det fremkommer ikke om du har gått på medisinsk behandling for dette her, men det er jo ikke sjeldent at dette blir brukt som behandlingsform.

(Jeg er ingen fagperson på området og heller ikke hatt dette selv, men jeg har hatt emne på studiet jeg går og stress har vært en sentral del av pensum)

Lenke til kommentar

Det er egne metoder for behandling av PTSD, det eksponering er sentralt element. I mer kronifiserte tilstander kan EMDR ha en viss effekt. Men det forutsetter at tilstanden faktisk er en PTSD og at det ikke er forhold ved pasienten eller tilstanden som tilsier at metoden må modifiseres. Ofte har ikke pasienten PTSD, det er en diagnose det har gått en viss inflasjon i.

Lenke til kommentar

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR). Hva går det ut på? Svarer på resten i morgen, må tenke meg litt om.

 

Du kan si at det er en variant av eksponeringsterapi, der du skal forestille deg forskjellige situasjoner og blant annet følge et bevegende objekt med øynene.

Du bør ikke gjøre dette selv, men gå til noen som har opplæring og som kan dette. Som alt annet kan det lett bli rot når en ukyndig skal kurere seg selv. 

EMDR er i motsetning til mye psykologbehandling ikke en samtaleterapi, men en behandlingsmetode der en arbeider direkte med underbevisstheten/traumet.

Hvis metoden skal virke kreves det at det er stilt riktig diagnose, og det er uenighet i fagmiljøene om metoden virker eller kun er uttrykk for placebo. Her mangler vi sikker forskning, men mange hevder å ha fått hjelp av dette, og jeg har selv opplevd at personer har kommet over traumer vhja EMDR, og jeg tror ikke det var innbilt tilfriskning. Det kan altså være at metoden virker selv om forklaringen på hvorfor den virker er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR). Hva går det ut på? Svarer på resten i morgen, må tenke meg litt om.

Du kan si at det er en variant av eksponeringsterapi, der du skal forestille deg forskjellige situasjoner og blant annet følge et bevegende objekt med øynene.

Du bør ikke gjøre dette selv, men gå til noen som har opplæring og som kan dette. Som alt annet kan det lett bli rot når en ukyndig skal kurere seg selv.

EMDR er i motsetning til mye psykologbehandling ikke en samtaleterapi, men en behandlingsmetode der en arbeider direkte med underbevisstheten/traumet.

Hvis metoden skal virke kreves det at det er stilt riktig diagnose, og det er uenighet i fagmiljøene om metoden virker eller kun er uttrykk for placebo. Her mangler vi sikker forskning, men mange hevder å ha fått hjelp av dette, og jeg har selv opplevd at personer har kommet over traumer vhja EMDR, og jeg tror ikke det var innbilt tilfriskning. Det kan altså være at metoden virker selv om forklaringen på hvorfor den virker er feil.

Ok hvor mye koster det?
Lenke til kommentar

 

 

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR). Hva går det ut på? Svarer på resten i morgen, må tenke meg litt om.

Du kan si at det er en variant av eksponeringsterapi, der du skal forestille deg forskjellige situasjoner og blant annet følge et bevegende objekt med øynene.

Du bør ikke gjøre dette selv, men gå til noen som har opplæring og som kan dette. Som alt annet kan det lett bli rot når en ukyndig skal kurere seg selv.

EMDR er i motsetning til mye psykologbehandling ikke en samtaleterapi, men en behandlingsmetode der en arbeider direkte med underbevisstheten/traumet.

Hvis metoden skal virke kreves det at det er stilt riktig diagnose, og det er uenighet i fagmiljøene om metoden virker eller kun er uttrykk for placebo. Her mangler vi sikker forskning, men mange hevder å ha fått hjelp av dette, og jeg har selv opplevd at personer har kommet over traumer vhja EMDR, og jeg tror ikke det var innbilt tilfriskning. Det kan altså være at metoden virker selv om forklaringen på hvorfor den virker er feil.

Ok hvor mye koster det?

 

 

Det kan jeg ikke si sikkert.

Hvis du finner en psykolog, for det er mest de som har drevet med EMDR, eller en psykiater med frikortavtale, så koster det 320,- pr time frem til du har frikort. Derfra er det gratis.

 

Hvis terapeuten ikke har frikortordning så ligger nok prisen rundt 1.000,- pr time vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt riktig av psykologen din, for pasienter skal ikke ha to parallelle løp for samme plagene.

Jeg synes det nok stiller seg litt annerledes med EMDR, som jo ikke er en samtaleterapi og som heller ikke tilbys av det offentlige helsevesenet.

Hvis du er av dem som har nytte av EMDR, så er det en rimelig kjapp behandling og det trenger ikke bli så dyrt.

Hva som er dyrt og ikke kommer også an på hvilken nytte du har av behandlingen.

 

Du kan jo kikke på listen her. Disse er i alle fall godkjente i den forstand at de har helsefaglig grunnutdanning og videreutdanning i EMDR: http://emdrnorge.no/sertifiserte-terapeuter/

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det nok stiller seg litt annerledes med EMDR, som jo ikke er en samtaleterapi og som heller ikke tilbys av det offentlige helsevesenet.

Jeg tror det tilbys noen steder, det var en fra det offentlige helsevesenet som fortalte at de bare så høyre - venstre hos dem. Så da tilbys det tydeligvis der.

 

 

 

Anonymous poster hash: f3f1e...358

 

 

Jo, du vil nok kunne finne det noen steder. Men dette er ikke en standard behandling som tilbys, det må i fall være at du kommer over en terapeut som driver med dette,

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...