Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Magen min rumler etter å ha drukket kaffe


Anbefalte innlegg

Hei,

 

19-år gammel gutt her. Jeg merker at magen rumler etter at jeg drikker kaffe. Vanligvis rundt 20-30 min etterpå. Jeg får også masse luft i magen. Det føles ut som om magen liksom er tom. Som om jeg ikke har spist på lenge.. Dette skjer hver gang jeg drikker kaffe?

 

Tåler jeg ikke kaffe? Skal sies at jeg kommer fra en familie/kultur hvor man drikker te, og kaffe er uvanlig. Har ikke drukket det gjennom generasjoner.

Jeg liker egentlig ikke kaffe selv, smaken æsj, men har likevel drukket det i flere måneder nå. Gjør det kun pga Rus effekten, økt konsentrasjon, osv. Har ikke lyst til å slutte heller (r ikke avhengig, siden liker ikke smaken i det heletatt, kunne stoppet å drikke nå liksom)

 

Anonymous poster hash: b1419...86f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kanskje prøve å ha melk i den?

Blir ikke det usunt? De fleste drikker uten? Hva skjer med koffein et?

 

Det som bekymrer meg mest er at jeg føler puls i magen. Veldig hardt. Som om et 'spot' på magen har fått med evnen til å dunke, også føles det ut som om dette spottet utvider seg flere cm, det føles ubehagelig. Som om noe er på vei til å sprekke kanskje? Det skjer på forskjellige steder i magen, med mellomrom på noen sekunder /noen få min

 

Hjelp

 

Anonymous poster hash: b1419...86f

Lenke til kommentar

 

Du kan kanskje prøve å ha melk i den?

Blir ikke det usunt? De fleste drikker uten? Hva skjer med koffein et?

 

Det som bekymrer meg mest er at jeg føler puls i magen. Veldig hardt. Som om et 'spot' på magen har fått med evnen til å dunke, også føles det ut som om dette spottet utvider seg flere cm, det føles ubehagelig. Som om noe er på vei til å sprekke kanskje? Det skjer på forskjellige steder i magen, med mellomrom på noen sekunder /noen få min

 

Hjelp

 

Anonymous poster hash: b1419...86f

 

 

 

Litt melk er helt ufarlig. Om du begynner å drikke halvlitere med H-melk, sukker og krem på toppen er det raskt noe annet, men en liten slump melk i kaffen gjør lite fra eller til. Det gjør ingenting med koffeinet, men jeg vil tro det demper syrligheten litt.

Lenke til kommentar

Jeg liker melk både i te og kaffe. Fløte er det beste i kaffen, synes jeg. Men da må det være skikkelig fløte og ikke det kjemiske skvipet som kalles kaffefløte. Melk/fløte demper smaken, eller gjør smaken bedre synes jeg. Spesielt synes jeg det er bedre å dempe kaffen med melk om morgenen hvis magen er tom. Uten melk i kaffen blir det fort ubehagelig og magen blir uvel. 

 

Jeg aner ikke hva som skjer med din mage, men generelt skal en vel lytte til kroppen når den sier fra at den ikke vil ha noe? 

 

 

Her har du et tips: Fyll et krus med vanlig H-melk. Sett kruset i mikroovnen på cirka 90 sekunder, så melken blir varm uten å koke over. Fyll så kruset med to tre teskjeer med pulverkaffe (Brasero) og helst noen teskjeer med sukker. Rør rundt. Da har du kaffe som du kan drikke mye mer av enn ordinær kaffe uten å få mageproblemer. I det minste er det slik for meg. Mye bedre smak er det også. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg liker melk både i te og kaffe. Fløte er det beste i kaffen, synes jeg. Men da må det være skikkelig fløte og ikke det kjemiske skvipet som kalles kaffefløte. Melk/fløte demper smaken, eller gjør smaken bedre synes jeg. Spesielt synes jeg det er bedre å dempe kaffen med melk om morgenen hvis magen er tom. Uten melk i kaffen blir det fort ubehagelig og magen blir uvel.

 

Jeg aner ikke hva som skjer med din mage, men generelt skal en vel lytte til kroppen når den sier fra at den ikke vil ha noe?

 

 

Her har du et tips: Fyll et krus med vanlig H-melk. Sett kruset i mikroovnen på cirka 90 sekunder, så melken blir varm uten å koke over. Fyll så kruset med to tre teskjeer med pulverkaffe (Brasero) og helst noen teskjeer med sukker. Rør rundt. Da har du kaffe som du kan drikke mye mer av enn ordinær kaffe uten å få mageproblemer. I det minste er det slik for meg. Mye bedre smak er det også.

Det eneste jeg ønsker er koffein, er det mye av det i pulverkaffe?

 

Anonymous poster hash: b1419...86f

Lenke til kommentar

 

Her må andre gi det et godt svar! Dette kan jeg ikke så mye om. Jeg antar at det ikke er noe mangel på koffein i pulverkaffe, og dessuten er det jo enkelt å bare bruke mange teskjeer for å øke dosen.

 

Har du vurdert å innta koffeinen på andre måter? Det finnes vel noe som heter koffeintabletter?

 

Jeg leste forresten på forskning. no at kaffe og druesukker er noe av det mest effektive en kan bruke for å kvikke seg selv opp og ikke ønsker og bruke ulovlige ting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Koffein stimulerer G-celler i magesekken til å produsere Gastrin, noe som øker utskillelse av magesyre og øker motilitet av magesekken. Kort sagt så gjør koffein at magesekken produserer mere magesyre og kan begynne å rumle. Prøv å drikk kaffe sammen med mat/måltid, og se om du får like "rar" mage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...