Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

venn som er døv.


Glassflasken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
I går kveld ble jonathan , min bestevenn døv. Jeg kan ikke noe tegnespråk.

Hva skal jeg gjøre , jeg gråter hver dag nå.. :(

 

hjelp!? =( :cry:

 

Ikke at jeg klarer å forestille meg situasjonen helt, men hvis han nettopp ble det, så kan han vel ikke noe tegnspråk han heller ?

Jeg ville begynt med kroppspråk, penn og papir. Evt gjøre noe som ikke "krever" så god kommunikasjon, f.eks ting dere har pleid å gjøre sammen før ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Det går nok bra skal du se. ;) Tenk på han stakkar, han kan vel ikke tegnspråk enda han heller? Det er bare å sette i gang med læringen, men frem til det så greier man det aller enkleste med fingre og mimikk. Tenk over hverdagen, og hvor du kan uttrykke uten å si det.

 

Penn og papir, og gjøre ting man pleier å gjøre sammen slik at man ikke trenger å si så mye er også gode forslag.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

åå. jonathan vet jeg ikke hvordan ble døv. Moren (Astrid), sa det til meg. Jeg har ikke møtt han siden =(

vel jeg og jonathan har brukt å spill fotball,overnatte og snakke (noe jeg VIRKELIG kommer til å savne)

, spilt sjakk, spille lan party ( :ermm: ) å gått på kinoer, være hos hverandre, stå på twintipski sammen, spille psp ved siden av hverandre. : ( Det er det vi brukte å gjøre. hva trur dere? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
...I går kveld ble jonathan... ...jeg gråter hver dag nå..

 

Javel. Du har grått hver dag siden i går? Noe skurrer. Anyway.

 

Storebroren min har vært tilnærmet døv så lenge jeg kan huske (tunghørt), bare at han er i den gunstige situasjonen at han hører med høreapparat, så sånt sett har det aldri vært noe problem med kommunikasjon.

Kompisen din kan heller ikke tegnspråk, så dette kommer dere til å lære sammen. Kroppsspråk er noe alle mennesker - uavnhengig av oralt språk - kan kommunisere via, så med papir, penn og litt improvisert kroppspråk, så går det nok greit skal du se.

Fremfor alt bør du støtte kameraten din. Ikke vær redd for å treffe han eller ta avstand fra han. Han har det nok vesentlig verre enn deg, så ved å vise at du er der for han, så hjelper du han masse. Dere kan fremdeles finne på masse sammen. Lær han å lese på lepper, dette er noe døve mennesker blir utrolig flinke til etterhvert og til slutt kan du snakke vanlig til han, uten alt for mye tegnspråk.

Til slutt: Vær samme kompisen som du var før han ble døv ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn
lære han det? Jeg kan ikke tegnespråk :ermm:

 

 

Å lære tegnspråk er ufattelig lett om man først setter seg inn i det, og i starten er nok en skriveblokk og penn et godt alternativ ettersom han neppe kan mye selv. Lære det sammen kanskje.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...