Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen i fysikk 1


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta fysikkeksamen som privatist og lurte på om noen kunne gi meg litt tips om hvordan jeg kan være mest mulig forberedt.

- Jeg har lest gjennom hele pensum + gjort alle oppgaver i boken (Ergo fysikk1)

- Jeg har sett/gjort litt forsøk. (synes at elektrisitet er vanskeligst)

 

Jeg finner ingen eksempeloppgaver på nettet, så det vil være fint om noen kunne fortalt hva som er mulig å få på en slik eksamen.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Du må høre direkte med den institusjonen hvor du skal ta eksamen.

 

Husker ikke nøyaktig antall, men jeg fikk vite nøyaktig hvor mange og hvilke forsøk som var aktuelle på eksamen. Lurer på om det var totalt 9. Mulig det var mindre også.

 

Det at jeg var veldig forberedt på forsøkene gjorde at jeg reddet minst 1 karakterpoeng på eksamen. Hadde aldri godt om jeg ikke var forberedt.

 

Leste selv, men tok labkurs hos Sonans. Kan faktisk anbefales selv om det var dyrt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sorry for litt seint svar:

 

Her er fra to oppgavesett som har blitt gitt i Oslo.
Dette er eksempler og både oppgaveteksten og innholdet varierer veldig etter sensor/eksaminator

 

Oppgavesett 1:

 

A Newtons Lover
Finn friksjonskraften til en kloss ved å trekke den bortover med en kraftmåler (newtonmeter). Benytt dette eksempelet til å forklare innholdet i Newtons 3 lover.

Forklar hvordan du vil finne kreftene i ett system som består av to klosser som er sammen med en snor når systemet akseleres.

 

B Bølger

Praktisk; Presenter ett forsøk hvor du sender laserlys gjennom et optisk gitter. Observer interferensmønsteret på en skjerm et stykke unna. Gi en forklaring på hvorfor mønsteret blir slik.

 

Oppgavesett 2

 

A Atomfysikk

Gjør rede for Bohrs Postulater, emisjon og eksitasjon. Hvordan vil du beregne energien til lys som sendes ut fra ett hydrogenatom

 

B Eleketrisistet

Praktisk: Tegn opp ett koblingsskjema for en krets som er en seriekobling og en parallellkobling.

Tegn også opp ett koblingsskjema hvor en pære er koblet i serie, mens to andre er koblet i parallell. Hvordan vil du beregne strømmen i kretsen? Hvordan vil du koble amperemeteret og voltmeteret inn i kretsen.

 

Les alltid oppgavene NØYE, les også lærerplanmålene da disse kan gi deg små hint som ellers er lett å glemme.

Lenke til kommentar

Sorry for litt seint svar:

 

Her er fra to oppgavesett som har blitt gitt i Oslo.

Dette er eksempler og både oppgaveteksten og innholdet varierer veldig etter sensor/eksaminator

 

Oppgavesett 1:

 

A Newtons Lover

Finn friksjonskraften til en kloss ved å trekke den bortover med en kraftmåler (newtonmeter). Benytt dette eksempelet til å forklare innholdet i Newtons 3 lover.

Forklar hvordan du vil finne kreftene i ett system som består av to klosser som er sammen med en snor når systemet akseleres.

 

B Bølger

Praktisk; Presenter ett forsøk hvor du sender laserlys gjennom et optisk gitter. Observer interferensmønsteret på en skjerm et stykke unna. Gi en forklaring på hvorfor mønsteret blir slik.

 

Oppgavesett 2

 

A Atomfysikk

Gjør rede for Bohrs Postulater, emisjon og eksitasjon. Hvordan vil du beregne energien til lys som sendes ut fra ett hydrogenatom

 

B Eleketrisistet

Praktisk: Tegn opp ett koblingsskjema for en krets som er en seriekobling og en parallellkobling.

Tegn også opp ett koblingsskjema hvor en pære er koblet i serie, mens to andre er koblet i parallell. Hvordan vil du beregne strømmen i kretsen? Hvordan vil du koble amperemeteret og voltmeteret inn i kretsen.

 

Les alltid oppgavene NØYE, les også lærerplanmålene da disse kan gi deg små hint som ellers er lett å glemme.

Tusen takk! Vet man både oppg. A og B under forberedelsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...