Gå til innhold

Økonomi og karakterer


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nå fullført en bachelor på NHH og står ved valgets kval om jeg skal begynne rett på master eller bruke et halvt år på å finpusse på karakterene. Jobbmarkedet er tøft om man har litt ambisjoner og jeg er redd for å ikke få jobben jeg ønsker når jeg er ferdig. Søker i hovedsak selskaper som EY, PwC osv. 

 

Har i utgangspunktet gode karakterer, hovedsaklig B og A, men et par C'er. Fikk nå plutselig en skikkelig smell på en av de siste eksamenene og havnet på en E. Snittet mitt tippet av den grunn rett under B. 

 

Tror dere denne E'en vil virke ekstremt negativt inn når jeg søker jobb? Jeg kan ikke ta opp denne om jeg begynner på master. Setter STOR pris på noen tanker og tips :)

Endret av anonymious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at det vil være et problem, men selv om det var det, ville det ikke vært fornuftig å bruke mer tid på bachelor. Istedenfor å bruke mer tid og ta mer lån for å få et marginalt høyere karaktersnitt, er det bedre å komme ut i arbeidslivet og oppnå arbeidserfaring, selv om det kan bety at du må starte med en litt mindre attraktiv jobb.

 

Man har kanskje noe å vinne på å konte eksamener hvis man har jevnt over dårlige karakterer. For da er det åpenbart et større forbedringspotensiale. En annen grunn er at karakterene er mindre viktige i den riktige enden av skalaen. Hvor mye nettopp EY og PwC vektlegger dem, kan jeg ikke si, men det er visstnok vanlig at arbeidsgivere har en nedre grense for hvilket snitt som er akseptabelt. Om du har en hel eller en halv karakter over dette er ikke avgjørende, for da spiller andre faktorer mer inn. Arbeidsgivere finregner uansett ikke på snittet ditt, men ser oftere kjapt over karakterene for å få et inntrykk. Rett under B er ikke så dårlig at det gjør noe, i hvert fall ikke når du har master.

 

Hvilken eksamen var det som ødela, forresten? Jeg gikk på kullet ditt og er heller ikke helt fornøyd. Jeg fikk C i alle 040-kursene.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...