Gå til innhold

Konsoll-krigen på 90-tallet


  

40 stemmer

  1. 1. Hvilken side av konsollkrigen stod du på?

    • Sega
      9
    • Nintendo
      31


Anbefalte innlegg

I vente på den nye filmen om konsollkrigen på 90-tallet mellom Sega og Nintendo, ville jeg spørre hva dere syns. Hvilken side av konsollkrigen stod du på?

 

Filmen er under utvikling og skrives av Seth Rogen og Evan Goldberg i skrivende stund. Litt artig at det er Sony som står bak filmen, og mannen bak The Social Network fungerer som produsent.

 

Edit: byttet om på spørsmålet.

Endret av Slowmech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvis Sony slutter å produsere konsoller om 20 år så har microsoft vunnet alle generasjonene?

Umulig å si, Sega tapte krigen mot Nintendo fordi konsollene deres solgte dårligere og spillutvalget var dårligere.

PS1 vant jo krigen mot N64, og Sony vant igjen med PS2, PS3 og 360 var mye jevnere, men nå ser det ut som om PS4 kommer til å vinne denne generasjonen også.

Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at salgsmessig så vant Nintendo i forrige generasjon. De solgte flest konsoller, og det var vel ingen utgiver som var i nærheten av å selge like mange spill som Nintendo.

 

Ser ikke grunnen til at man ikke skal nevne spillselskapet Nintendo som den store vinneren forrige generasjon. Også økonomisk vant Nintendo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at salgsmessig så vant Nintendo i forrige generasjon. De solgte flest konsoller, og det var vel ingen utgiver som var i nærheten av å selge like mange spill som Nintendo.

 

Ser ikke grunnen til at man ikke skal nevne spillselskapet Nintendo som den store vinneren forrige generasjon. Også økonomisk vant Nintendo.

Fordi Wii var så svak at den måtte sammenlignes med PS2 og da vinner PS2. Det burde du jo forstått :tease:

Men ellers så har det vel litt med at mange hadde Wii, men nesten ingen spilte på den. Selv fant jeg 3 spill jeg spilte mye på den og det var Mario kart, Super mario galaxy 1 og 2.

Lenke til kommentar

Hva med å heller spørre hvilken side man sto på? Altså hvem man heia på.

Så fort snes kom så var det liten tvil om at Nintendo vant.

Edit: Men etter at PlayStation kom så gjorde ikke Nintendo det noe bra. N64 solgte relativt dårlig. Dreamcast gikk det også dårlig med pga PlayStation. Altså toeren.

Endret av Sir-Allistair
Lenke til kommentar

Hva med å heller spørre hvilken side man sto på? Altså hvem man heia på.

Så fort snes kom så var det liten tvil om at Nintendo vant.

Edit: Men etter at PlayStation kom så gjorde ikke Nintendo det noe bra. N64 solgte relativt dårlig. Dreamcast gikk det også dårlig med pga PlayStation. Altså toeren.

 

Da har jeg omformulert spørsmålet :) Får se om noen var segafans her :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker på meg selv som Sega fan, men var ikke slik at jeg hatet Nintendo.

 

NES banket f.eks Master System fra Sega for min del.

Sega Mega Drive foretrakk jeg fremfor Super Nintendo (men likte begge).

Nintendo 64 og Sega Saturn brydde meg ikke stort, men nå elsker jeg begge.
Har også en dreamcast som jeg kjøpte før Sega så brått stoppet å lage spill til den, noe som utrolig kjipt da jeg elsket konsollen selv om den hadde en av de verste kontrollene som er laget med kabel ut fra feil side.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke så veldig bevisst på den da jeg bare var rundt 10 år gammel da dette stod på og det ikke fantes noe internett å krangle på, men jeg hadde en SNES og og der jeg bodde var det kun en person som hadde Megadriven, så det var en ganske obskur konsoll for min del.

 

Som JRPG-fan står jeg nok fortsatt på SNESens side, da Megadriven var den reneste ørken når det kom til den sjangeren (med et veldig hederlig unntak i Phantasy Star-serien).

Lenke til kommentar

Etter at den gode gamle Vectrex`n var pensjonert så gikk far til innkjøp av Nintendo 8 bit, MEN husker jeg spilte latterlig mye Altered Beast (het det vel?) på en eller annen Sega konsoll hos en kompis, var dette Megadrive kanskje?

 

Får vel uansett holde en knapp på Nintendo, ihvertfall inntil Sony kom på banen.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg synes Sega-konsollene hadde forholdvis få interessante spill i forhold til Nintendo. For all del, Sonic er jo ok, om ikke helt på høyde med Mario, men Sega-eierne jeg kjente hadde ikke så mye spennende utover det. Sportsspill har aldri helt vært min greie, og jeg fant lite som kunne måle seg med A Link to the Past, Secret of Mana, Donkey Kong Country og Mega Man X.

 

Da Saturn kom ut var jeg litt eldre, og leste diverse spillblader, så som PlayStation-eier husker jeg jeg var litt misunnelig med tanke på Dragon Force, Dark Saviour, Panzer Dragoon og en håndfull andre japanske titler, men innen 97/98 virket det som konsollen bare døde bort, så tenkte ikke noe videre på det etter det. Både Saturn og Dreamcast var også rimelig sjeldne i norske butikker, spesielt utenfor de store byene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde NES(og fikk aldri SNES fordi familien ikke hadde råd) og GameBoy, og elsket det. Har alltid vært svak for Nintendo. Kan nok si at jeg var på Nintendosiden av konsollkrigen. Men der jeg vokste opp var det ingen som hadde Sega, så det var ikke mye til krig. :p Kjente kun en som hadde Mega Drive, og han bodde på andre siden av landet. :p

Lenke til kommentar

Mega Driven hadde jo en del veldig bra spill da.

Spill jeg koste meg med:

Sonic 1,2,3 og Sonic & Knuckels.

General Chaos (Genialt spill fra EA, dødsmorsomt i flerspiller på samme skjerm).

Fifa International soccer (Første fifa spillet, hadde ikke rettighetene til navn på spillere, og Arnold deboer og hans van smeiter på Nederland var konger).

Ecco the dolphin

Castle of illusion starring Mickey Mouse.

Outrun

Altered beast

Mortal Kombat med blod og fatalities.

Robocop vs the terminator. Er ikke sikker på om det hadde vært like kult idag, men når jeg var sånn 12-13 år så var dette den kuleste blodfesten som fantes på konsoll.

 

Sånn Mario og Sonic aktig, så foretrakk jeg Sonic, men liker begge. Sonic var litt kulere i den alderen jeg var i da (helt til den idiotiske tvserien ødela).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...