Gå til innhold

Hvordan hadde det vært om vi ikke hadde betalt skatt i norge?


Anbefalte innlegg

som overskriften sier Hvordan hadde det vært om vi ikke hadde betalt skatt i norge?

 

er det noen som kunne sett for seg det og forklart hvordan dere hadde trodd det hadde vert?

 

 

 

 

 

Jeg har samf muntlig eksamen og da skal jeg sette meg inn i hvordan det hadde vert (problemstilling)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

større forskjell mellom rike og fattige, og flere fattige.

 

Mer bruk av forsikringer for sykehus/lege og arbeidsledighet og sykdoms penger.

 

Om ikke bedrifter heller betalte skatt så ville det blitt helt grusomt.

 

Først ville det vært lovløst. Så ville en eller annen person klare og ta til seg masse makt, så ville han skatta oss igjen. Og etter en del opprør hadde vi kanskje fått tilbake demokratiet, men skatten hadde nokk følt med, om ting ikke skulle starta på nytt igjen. Skatten ville kun vært borte i en kort periode. Eneste samfunna som fungerer uten noen form for skatt er sånne små steinalder samfunn, men i dagens sammenkobla og overbefolka verden ville ikke det fungert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvordan det skulle ha blitt dekt.

Faktum er at det er fult mulig å dra hele dagens system på oljefondet, men det har den nedsiden at vi kan få en total økonomisk kollaps når oljen går tom OG vi ikke har noen erstattningskilde. Kollapsen vil være til næringslivet, borgerne, import og eksport har omstilt seg igjen til å betale skatt, samt at vi kan ha problemer med budsjettkutt da oljen gir mulighet til en større dekkning i dag så lenge den varer da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vert som usa. der de fattige kan dø fordi de ikke har råd til og dra på sykehys.

 

Helt feil, alle sykehus i USA må behandle pasienter i nød uavhengig av råd særlig fattigste som får medicaid

 

Så det dør ikke regelmessig pasienter på grunn av operasjoner de ikke har råd til? Dette er nyheter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Umulig å si, da alt avhenger av hvor raskt skatten forsvinner, og hvordan prosessen med å legge ned skattefinansierte institusjoner og overdragelse til private ser ut, evt frivillig statssponsing, evt kommunisme, avhengig av hva du skal erstatte skatten med. Hva slags system kunne du sett for deg dersom man ikke skulle ha skatt i Norge, tipper jeg kanskje noen er interessert i å høre, men det er et annet spm.

Samfunnet vi har nå er ikke et snapshot av interessene og meningene til alle i befolkningen den 23 april 2012. Samfunnet er meiselt fram over tid. Skal du bruke eksempler, kan du snoke på wikipedia og gi noen eksempler fra kommunismens fall i Russland. Du kan trekke paralleller til blandingsøkonomien i Norge (uten å måtte kalle Norge et jævla kommunistsamfunn, som neppe faller i god jord hos de kjerringene som underviser i skolen)

Lenke til kommentar

Umulig å si hvordan samfunnet hadde vært uten skatt, om det i det hele tatt er mulig. Politi vil bli avhengige av donasjoner istedenfor bevilgninger fra staten. Dette kan skape korrupsjon i politiet, og tjene bare de som har råd til å donere penger.

 

Ellers er det jo mange som mener at et samfunn ville fungert best og vært mest rettferdig uten skatt. Dette fordi folk har rett til å bestemme over egne penger. De mener også at givergleden hadde blitt større uten skatt. Mange idag ønsker ikke å donere bort noe særlig da dem føler staten har den oppgaven gjennom skatten. Men jeg er ikke for et samfunn uten skatt. Tanken bak det er god, men er redd det bare fungerer i teorien. Lavere skatt er dog absolutt noe som burde vært vurdert.

 

Mange tror at penger forsvinner viss skatten senkes, men dette er jo ikke sant. Pengene blir bare forvaltet annerledes. Men pengene er fremdeles der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vert som usa. der de fattige kan dø fordi de ikke har råd til og dra på sykehys.

De har også skatt i USA, så den må du gå lenger ut på landet med. Men jeg antar at du har den oppfatningen som så mange andre har, fordi du ikke har peiling, men synser deg frem til noe usaklig og lite gjennomtenkt.

 

Er det mitt ansvar å betale for andres helse? Svaret er nei. Voksne mennesker har ansvar for eget liv og egen helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vert som usa. der de fattige kan dø fordi de ikke har råd til og dra på sykehys.

De har også skatt i USA, så den må du gå lenger ut på landet med. Men jeg antar at du har den oppfatningen som så mange andre har, fordi du ikke har peiling, men synser deg frem til noe usaklig og lite gjennomtenkt.

 

Er det mitt ansvar å betale for andres helse? Svaret er nei. Voksne mennesker har ansvar for eget liv og egen helse.

 

Var det virkelig så vanskelig og fårstå hva jeg ville fram til med inlegget?

Du skal får det inn med teskje:

hvis vi ikke hadde hatt skatt hadde ikke norge hatt råd til og sende fattige folk på sykehys fordi de ikke har råd til og betale for oppholdet...

 

Så vanskelig var det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hadde vert som usa. der de fattige kan dø fordi de ikke har råd til og dra på sykehys.

 

Helt feil, alle sykehus i USA må behandle pasienter i nød uavhengig av råd særlig fattigste som får medicaid

 

Så det dør ikke regelmessig pasienter på grunn av operasjoner de ikke har råd til? Dette er nyheter!

 

Er du farlig syke som truer ditt liv får du operasjonen du trenger på sykehus om du har forsikring eller ikke, det er loven. De fleste sykehus behandler mange mer som ikke ¨trenger nödshjelp, til og med forkjölesler.

Lenke til kommentar

Den som sier at det norske helsetilbudet topper verden, må muligens komme seg ut, brekke en arm å så se hvor raskt man kommer inn på sykehus.

 

da får man innblikk i at de private aktørene som kanskje er 200 kr dyrere er det beste valget.

De er attpåtil billigere. En privat helseforsikring er billigere i Norge i dag enn andelen av skatt vi betaler for det offentlige helsevesenet. Dessverre kan vi ikke velge bort det offentlige da dette er basert på tvang!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dere glemmer alle sammen at Norge har oljepenger.

 

Om Norge hadde ingen skatt, så ville Norge brukt oljepengene som er ca 300 - 400 milliarder kroner per år. Det ville dermed ikke være så fryktelig problematisk. De største kuttene vil komme fra NAV. De fleste ordningene vil trolig bli erstattet med forsikringer. Pensjon vil bli privatisert. Disse ordingene kan være obligatoriske og regulert av staten. Det er en god måte å unngå skatt, men allilkavel ha ordninger mot sykdom.

 

Jeg vil forvente at man må betale for langt mer som idag er subsidiert av staten, subsidier til landbruket vil bli redusert eller fjernet, universitetene vil koste penger, men offentlig grunnskole og videregående vil forbli gratis, men det vil bli store kutt. Private skoler vil koste flesk. Kommunene vil få mindre penger, statskirken vil bli borte og vi vil gi mindre penger til bistand og asylsøkere.

 

Det kan være lurt å ta en titt på lignende samfunn. Hvis Norge ikke har skatt, så bruker vi ca 300- 400 milliarder. Det er ca 15% av BNP. Det er på samme nivå som Taiwan, Hong Kong og Singapore. Det er ikke det samme som USA, de bruker langt mer. Jeg anbefaler trådstarter å ta en titt på de landene og se hvordan de fungerer.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det hadde vert som usa. der de fattige kan dø fordi de ikke har råd til og dra på sykehys.

 

Helt feil, alle sykehus i USA må behandle pasienter i nød uavhengig av råd særlig fattigste som får medicaid

 

Så det dør ikke regelmessig pasienter på grunn av operasjoner de ikke har råd til? Dette er nyheter!

 

Er du farlig syke som truer ditt liv får du operasjonen du trenger på sykehus om du har forsikring eller ikke, det er loven. De fleste sykehus behandler mange mer som ikke ¨trenger nödshjelp, til og med forkjölesler.

 

Vi vet begge to at dette ikke fungerer i alle tilfeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grell propaganda. Åpenbart laget av en gjeng som har fisket etter toppkarakterer (og som sikkert har fått det også). Lager du pro-statlige, sosialdemokratiske videoer i skolen, får du også belønning for det.

 

Uansett, det er sikkert fint med skatt i et statsstyrt område. Jeg er bare bekymret over at man pushes på så store skylapper at det norske folk ikke vil evne å se etter andre løsninger i fremtiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...