Gå til innhold

Hvilket av disse Action kameraene vil være det beste kjøpet?


Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer fire ulike kamera som jeg vil ha med på ferie i mai. Det skal brukes av både barn og voksne, under båtkjøring, bading, vannski, turer, skiferie i vinter, filming og bilder. Det skal i grunn brukes til litt av alt for å enkelt samle minner i fra turer på en bra måte.

 

Så da har jeg kommet frem til fire kamera jeg vurderer, men ikke vet hvilket jeg skal velge.

 

Mulighet for slik "selfie pole" må der være slik at en kan få samlet alle på samme bildet/video osv. Må selvsagt være vanntett så en kan ta det med i vannet, og fint om det gir bra bildekvalitet på både video og bilde :)

 

Ricoh WG-M1

 

Sony ActionCam AS100V

 

Sony ActionCam AZ1

 

GoPro Hero3

Endret av kreps79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det er veldig mange faktorer så det er mye arbeide å sammenligne og du har ingen spesielle krav. Dermed er ikke så mange som synes det er verdt arbeidet.

 

Sony sliter med fokus under vann, gopro er bedre hvis du har tenkt å korrigere farger og kontrast i etterkant. Sony har bildestabilisator og gir filmer med mye trøkk og kontrast men det blir mye sonyblått så ikke så bra for de som liker varme farger.

 

Ricoh gir også mye trøkk men overeksponerer en god del under visse forhold så man må sjekke om man liker det.

 

Av sonykameraene så liker jeg fargene fra Sony AS100V best. Hvis du ikke har noen spesielle krav og ikke liker å finjustere og prosessere filmene så er det et bra valg og det jeg ville valgt av de du lister.

 

Personlig liker jeg GoPro best, men den versjonen du linker til er en billigmodell. Da burde du heller se på GoPro Hero som koster ca 1200 kr og som er bedre på visse områder men mangler wifi og andre finesser som man ikke trenger for enkel bruk. Skal du bruke kameraet mye og liker å jobbe med opptakene for å få de perfekte så spar opp til GoPro 4 Silver eller Black.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig mange faktorer så det er mye arbeide å sammenligne og du har ingen spesielle krav. Dermed er ikke så mange som synes det er verdt arbeidet.

 

Sony sliter med fokus under vann, gopro er bedre hvis du har tenkt å korrigere farger og kontrast i etterkant. Sony har bildestabilisator og gir filmer med mye trøkk og kontrast men det blir mye sonyblått så ikke så bra for de som liker varme farger.

 

Ricoh gir også mye trøkk men overeksponerer en god del under visse forhold så man må sjekke om man liker det.

 

Av sonykameraene så liker jeg fargene fra Sony AS100V best. Hvis du ikke har noen spesielle krav og ikke liker å finjustere og prosessere filmene så er det et bra valg og det jeg ville valgt av de du lister.

 

Personlig liker jeg GoPro best, men den versjonen du linker til er en billigmodell. Da burde du heller se på GoPro Hero som koster ca 1200 kr og som er bedre på visse områder men mangler wifi og andre finesser som man ikke trenger for enkel bruk. Skal du bruke kameraet mye og liker å jobbe med opptakene for å få de perfekte så spar opp til GoPro 4 Silver eller Black.

 

Glimrende, og takk for svar.

 

Som du sier så har jeg svært få krav, og det kommer jo av at jeg ikke har testet noen slike kamera tidligere og ikke helt vet hva jeg kan forvente eller hva jeg bør vektlegge. Dette vil jo kommer etterhvert som erfaringen kommer, men greit å ikke gjøre ett elendig kjøp fra start av.

 

Jeg vil enkelt og greit få flere minner på film, enten det er stillbilder eller video, og uansett hvor vi befinner oss og hva vi gjør, om det er sol eller om det regner sidelengs.

Lenke til kommentar

 

Av sonykameraene så liker jeg fargene fra Sony AS100V best. Hvis du ikke har noen spesielle krav og ikke liker å finjustere og prosessere filmene så er det et bra valg og det jeg ville valgt av de du lister.

Hva med Sony HDR-AS200V Action Cam?

 

Det ser bra ut, det jeg har lagt merke til er at det er kraftig forvregning ut mot kantene så det må man sjekke om man godtar. Søk etter modellnavnet på youtube og se om du liker resultatet. Slå av lyden og se på bildene, ikke hør på hva som blir sagt.

Lenke til kommentar

Det ser bra ut, det jeg har lagt merke til er at det er kraftig forvregning ut mot kantene så det må man sjekke om man godtar. Søk etter modellnavnet på youtube og se om du liker resultatet. Slå av lyden og se på bildene, ikke hør på hva som blir sagt.

Ser ut som forvrengningen er så langt ut på kantene at den knapt blir noe å bry seg om, men det blir oppgitt at stabiliseringen er 3x bedre enn AS100....og det lover bra

Lenke til kommentar

Virker meget bra på papiret, kom med utfyllende rapport når du har fått testet det skikkelig.

Funker - funker inte.....laster opp testvideo mot slutten av neste uke...

 

Så langt ser det ut som "loop" intervallene ikke stemmer med menyvalgene...

Velges 5 minutter blir klippene på 1 minutt...

Velges 20 minutter blir klippene på 5 minutter...

 

Enten kommer det en oppdatering.....eller jeg gjør noe feil ;)

Lenke til kommentar

Funker - funker inte.....laster opp testvideo mot slutten av neste uke...

 

Så langt ser det ut som "loop" intervallene ikke stemmer med menyvalgene...

Velges 5 minutter blir klippene på 1 minutt...

Velges 20 minutter blir klippene på 5 minutter...

 

Enten kommer det en oppdatering.....eller jeg gjør noe feil ;)

Laster opp noen snutter i slutten av denne uken....først ;)

 

Sony GPS - hastighetsmåling - kan man stole på teknikken?

 

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

En kjapp test på vei hjem fra shopping hos Scandinavian Photo - FotoVideo Entusiastene

.....ser at det ikke er så greit med tonet glass og masse "smuss" i/på frontruta.

 

Noen andre faktorer som dere gjerne vil kommentere ?

 

Stabiliteten er godt brukbar, det kan hende den vil bli bedre med ren rute siden stabilisatoren er elektronisk så kan den i teorien låse på flekkene på ruta. Det var noen små raske roterende bevegelser, men vet ikke om det er festet eller stabilisatoren som var litt forvirret.

 

Det ser også ut som kameraet har fokusert på ruta og dermed blir hovedmotivet ikke spesielt skarpt, du må sjekke om det er tilfelle.

 

Når det gjelder GPS hastigheten så har jeg hatt noen lignende problemer på andre GPS enheter. Når de starter opp så kan de være ustabile og posisjonen være svært ustabil en liten stund også tar programvaren i kameraet gjennomsnittet over lang tid og man får fantomhastigheter ganske lenge etter at signalet er stabilt. Du kan prøve å vente med å starte opptaket til GPSen garantert har stabilt signal og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Det ser også ut som kameraet har fokusert på ruta og dermed blir hovedmotivet ikke spesielt skarpt, du må sjekke om det er tilfelle.

 

Når det gjelder GPS hastigheten så har jeg hatt noen lignende problemer på andre GPS enheter.

Ja, ser den...så montert i beskyttelsesplasten + frontrute...så regner med det blir mye bedre montert rett på sykkelen...?!

 

Greit å vite at GPShastigheten er et generelt problem når man står stille.....

 

Ellers.....ser ut som det er mange Sony HDR-AZ1 tilsalgs på finn.....noen forklaring på det?

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...