Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

En guide til maling


Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei. Tenkte jeg skulle male huset nå, men har ikke så mye erfaring.

 

Burde jeg male 2 strøk? Det er noen steder hvor malingen har detti av og man ser treverket. 3 strøk eller skal man grunne med noe annet?

 

 

Prosessen er vaske, skrape, male og male? :p

 

Må man ha høyttrykkspyler for å vaske eller kan man bare bruke en svamp?

Lenke til kommentar

En høytrykksspyler er å anbefale. Du skal bare spyle av/få bort løse malings biter osv. En svamp vil ta veldig lang tid :) Bruk høytrykksspyler med full effekt fra ca 1-1,5meter i fra veggen. Da tar ikke tre-materiale så stor skade, men du får bort dritten.

 

Malinga får noen andre ta seg av :p

Lenke til kommentar

Litt lite detaljer. Eks. Hvor gammelt huset er (eller panelen)? Hor lenge er det siden huset ble malt? Hvilke type maling, o.l. Og legg gjerne inn et nærbilde av veggen, som viser avflakkingen tydelig, hadde gjordt seg.

 

Det kan være forskjellige grunner til, at malingen "detter av", eller flakker av.

 

Så et foreløpig svar. Etter vask og skraping, må treverket tørke ut fukten etter vasken. Så kan du i beste fall, grunne områdene (flekkene) som har flakket av malingen, med to strøk grunning, av samme type basis som er brukt tidligere. Og så male et strøk over det hele, med samme farge og type som tidligere.

 

Du kan også bytte ut et strøk grunningsmaling, med et strøk "ferdigmaling" over flekkene, før du tar siste strøk over det hele.

 

Skal du skifte farge, kan du nøye deg med et strøk grunning. Men da må du benytte to strøk, for å dekke fargeskifte.

 

Dut trenger ikke høytrykks spyler. Men bruk kost, i steden for svamp og så kan du spyle over med en hageslange. Jotun har en bra kost, som er beregnet for dette. Hvis det ikke er "svartsopp" på huset, kan du benytte Husvask, fra bl.a. Jotun, som vaskemiddel.

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

btw: Jeg hadde aldri bruke høytrykksspyler på mitt hus, skumsprøyte med kraftvask, kost og vannslange holder lenge!

En lite advarsel, hvis du skal bruke Kraftvask (beregnet for sopp, ikke for vanlig husvask) Vindusglasset må ikke tørke (med såpe fra Kraftvask), før du spyler av. Elles blir det skjolder i glasset, som aldri går vekk. Så IKKE bruk Kraftvask, hvis ikke det er nødvendig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huset er gammelt og det er nok mange år siden det ble malt sist.

Har ikke mulighet til å ta bilde, men det ser ikke så alt for ille ut. Det er noen steder, spesielt på rekkverket, hvor malinga har falt av.

 

Jeg har oljemaling fra Jotun. Har også kraftvask derifra.

 

Da tar jeg det fra begynnelsen. Vaske med husvask som jeg påfører med en kost(kan jeg bruke en vanlig kost?:p), så evt. skrape bort maling som sitter løst. Så fortsetter jeg med å grunne 2 strøk der hvor man ser treverket(trenger ikke og grunne resten av huset?), før jeg til slutt tar ett strøk med oljemaling. Ser alt korrekt ut? Internett er kjekke greier asså :)

 

 

Har også en murvegg jeg skulle malt. Det bruker man egen maling til, regner jeg med?

Lenke til kommentar

klippet fra byggforsk:

 

31

Rengjøring

 

Som ubehandlet kledning regner vi her også jernvitriolbehandlet og trykkimpregnert kledning uten overflatebehandling. Dersom slik kledning har stått uten overflatebehandling en tid, vil overflaten være mer eller mindre grå og værslitt, og ev. misfarget pga. smuss og overflatesopp.

 

Ønsker man å beholde kledningen ubehandlet, kan vedlikehold innskrenke seg til lett avskylling med hageslange og vask med sopp- og algedrepende middel.

 

... Grundigere rengjøring bør utføres med spyling, ev. med høytrykksspyler, der vannet er tilsatt egnet vaskemiddel. Flatene vil nemlig være såpass ru at skrubbing med kost eller svamp blir svært arbeidskrevende. Spyl parallelt med kledningsbordene, og sett ikke strålen mot fugene slik at vann blåses inn bak kledningen.

 

NB! Ved høytrykksspyling må man bruke moderat trykk og velge dyse slik at kledningen ikke blir skadet eller at større vannmengder ikke trenger inn i fuger og sprekker.

 

Forbehandling

 

Eventuelle skader og uheldige konstruksjonsdetaljer utbedres så langt det er mulig.

 

Fjern løs og slitt beis. Nedbrutt tre fjernes ned til friskt tre (skraping/sliping/børsting, høytrykksspyling). Reparer eventuelle skader, og erstatt råttent tre med trykkimpregnert. Rengjør og vask med sopp- og algedrepende middel.

 

Etter tørk påføres upigmentert trebeskyttelsesmiddel (Xylamon, Antiparasit e.l.) på særlig utsatte steder, f.eks. i skjøter og på vanskelig tilgjengelig endeved. Flekk deretter alt bart tre med oljebeis eller oljegrunning. All eksponert endeved må mettes godt. Husk å få alle skjøter og fuger behandlet.

 

... Kritting, smuss og misfarging pga. sopp og alger fjernes ved rengjøring, se pkt. 31. Rengjøring er viktig for at nybehandlingen skal få feste!

Lenke til kommentar

klippet fra byggforsk:

 

31

Rengjøring

 

Som ubehandlet kledning regner vi her også jernvitriolbehandlet og trykkimpregnert kledning uten overflatebehandling. Dersom slik kledning har stått uten overflatebehandling en tid, vil overflaten være mer eller mindre grå og værslitt, og ev. misfarget pga. smuss og overflatesopp.

 

Ønsker man å beholde kledningen ubehandlet, kan vedlikehold innskrenke seg til lett avskylling med hageslange og vask med sopp- og algedrepende middel.

 

... Grundigere rengjøring bør utføres med spyling, ev. med høytrykksspyler, der vannet er tilsatt egnet vaskemiddel. Flatene vil nemlig være såpass ru at skrubbing med kost eller svamp blir svært arbeidskrevende. Spyl parallelt med kledningsbordene, og sett ikke strålen mot fugene slik at vann blåses inn bak kledningen.

 

NB! Ved høytrykksspyling må man bruke moderat trykk og velge dyse slik at kledningen ikke blir skadet eller at større vannmengder ikke trenger inn i fuger og sprekker.

 

Forbehandling

 

Eventuelle skader og uheldige konstruksjonsdetaljer utbedres så langt det er mulig.

 

Fjern løs og slitt beis. Nedbrutt tre fjernes ned til friskt tre (skraping/sliping/børsting, høytrykksspyling). Reparer eventuelle skader, og erstatt råttent tre med trykkimpregnert. Rengjør og vask med sopp- og algedrepende middel.

 

Etter tørk påføres upigmentert trebeskyttelsesmiddel (Xylamon, Antiparasit e.l.) på særlig utsatte steder, f.eks. i skjøter og på vanskelig tilgjengelig endeved. Flekk deretter alt bart tre med oljebeis eller oljegrunning. All eksponert endeved må mettes godt. Husk å få alle skjøter og fuger behandlet.

 

... Kritting, smuss og misfarging pga. sopp og alger fjernes ved rengjøring, se pkt. 31. Rengjøring er viktig for at nybehandlingen skal få feste!

Dette er tull! Huset er behandlet med maling og har ikke stått flere år uten maling. Så hvis du skal gi tips fra NBI, får du finne rett artikkel.

Lenke til kommentar

En lite advarsel, hvis du skal bruke Kraftvask (beregnet for sopp, ikke for vanlig husvask) Vindusglasset må ikke tørke (med såpe fra Kraftvask), før du spyler av. Elles blir det skjolder i glasset, som aldri går vekk. Så IKKE bruk Kraftvask, hvis ikke det er nødvendig!

Takk for tipset! Hadde jeg ikke lest dette så hadde jeg gått ukritisk til verks med kraftvask på en vegg i morgen :)
Lenke til kommentar

Huset er gammelt og det er nok mange år siden det ble malt sist.

Har ikke mulighet til å ta bilde, men det ser ikke så alt for ille ut. Det er noen steder, spesielt på rekkverket, hvor malinga har falt av.

 

Jeg har oljemaling fra Jotun. Har også kraftvask derifra.

 

Da tar jeg det fra begynnelsen. Vaske med husvask som jeg påfører med en kost(kan jeg bruke en vanlig kost?:p), så evt. skrape bort maling som sitter løst. Så fortsetter jeg med å grunne 2 strøk der hvor man ser treverket(trenger ikke og grunne resten av huset?), før jeg til slutt tar ett strøk med oljemaling. Ser alt korrekt ut? Internett er kjekke greier asså :)

 

 

Har også en murvegg jeg skulle malt. Det bruker man egen maling til, regner jeg med?

Rekkefølge og prosedyre er riktig. Men vask med "Husvask" og IKKE "Kraftvask". Se tidligere forklaring, om fare for skjolder i vindusglasset (grunnet etseskader).

 

Du kan bruke alle litt robuste koster, som er egnet for overflatene på huset. Men jeg anbefaler likevell kosten til Jotun, som er utviklet for dette. Det er mulig jeg missforstår deg noe, så jeg vil pressisere at du vasker hele huset, før du begynner å skrape vekk løs maling! Nei, du skal ikke grunne utenpå gammel maling. Det er bortkastet maling. Grunning brukes i prinsippet, bare på bart (eller nytt) treverk.

 

Hvis det er bare treverket, har stått så lenge bart (flere år), at det utenpå treverket er blitt noe løse (som minner om gråaktig ull) tynne tråder, så bruker du stålbørste på dette.

 

Et strøk mad oljemaling (eller oljedekkbeis), bør holde hvis du legger på tilstrekkelig, uten at det begynner å renne. Obs, ved varmt vær! Malingen blir tynnere, renner lettere. Vær også oppmerksom på, at med kun ET strøk med maling, setter det større krav til at det strøket dekker skikkelig. (Hvis ikke, trenger du to strøk).

 

Så et lite tips, enten du bruker rull eller kost. Kost eller rull, må ikke bli halvtørr og når du mener malingen dekker (på veggen), så dra over en gang til med kosten (med rull - frem og tilbake, en ekstra gang). "Maling" med basis i olje, sitter på alle typer utvendig gammel maling.

 

Gamle malte murvegger, vil jeg ikke uttale meg om. Det er det brukt mange forskjellige typer maling, bassert på olje, plast, akryl, m.m., på grunnmurer og andre utvendige murer. (Forutsetter nå, at det er en utvendig mur.) Og bruker du ikke rett type maling utenpå (den gamle malingen), vil det flakke av igjen. Det beste ville være å undersøke med den forige eieren, eller få tatt en malingsprøve.

Lenke til kommentar

Jeg registrerer at flere her anbefaler husvask fremfor kraftvask før maling. Jeg selv vil helt klart anbefale kraftvask, men sørg bare for at det ikke tørker inn som nevnt tidligere. Med mindre du står i direkte sollys så er dette faktisk ikke noe problem.

 

Grunnen til at jeg anbefaler kraftvask er rett og slett fordi den matter ned malingen, og dermed gjør kjangsene for avflassing på senere tidspunkt betydelig mindre (langt bedre vedheft). Husvask er et vaskemiddel som er betydelig mildere, og som anbefales/er beregnet brukt årlig for opprettholdelse av glans og holdbarhet.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg registrerer at flere her anbefaler husvask fremfor kraftvask før maling. Jeg selv vil helt klart anbefale kraftvask, men sørg bare for at det ikke tørker inn som nevnt tidligere. Med mindre du står i direkte sollys så er dette faktisk ikke noe problem.

 

Grunnen til at jeg anbefaler kraftvask er rett og slett fordi den matter ned malingen, og dermed gjør kjangsene for avflassing på senere tidspunkt betydelig mindre (langt bedre vedheft). Husvask er et vaskemiddel som er betydelig mildere, og som anbefales/er beregnet brukt årlig for opprettholdelse av glans og holdbarhet.

Det er ikke noe problem med "vedheft", på en ren malingsflate. Så husvask holder lenge! Men det gjør ikke noe om en bruker sterkere "lut". Det er bare det at det er unødvendig og så kommer faren for etsing i vindusglasset, hvis en ikke følger godt med. Da spessielt i varmt vær.

 

I en varm solvegg, skal en uansett ikke vaske. Da såpen tørker for raskt, både på maling og vinduer, til å løse opp skitt, svovelpartikkler, o.l. Så personlig så anbefaler jeg ikke uerfarne, å bruke sterkere "lut" enn nødvendig. Og så vidt jeg vet, bruker de fleste proffe, kun husvask hvis det ikke er Svartsopp, i eksisterende maling.

 

Husvask er for vasking av, utvendige malte trevegger, enten de har stått uvasket i flere år, eller ikke. Det er likevell anbefalt at huset vaskes ned en gang i året, grunnet mer "sur" nedbør (alla svovel), som etser på malingen. Så Husvask er ikke KUN, for årlig husvask!

 

Vær nå klar over at midler som Husvask, har kun vært på markedet 20 - 30 års tid. Og hva gjorde folk før. Jo, de malte rett på de gamle overflatene, uten å vaske, eller ripe opp den gamle malingen, med anbefalt stålbørste (grunnet vedheft). Og malingen satt, forutsatt at det var tørrt på veggen.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Etter du er sikker på å få av løs maling bør du vaske flaten skikkelig. Dette må du gjøre for at malingen du maler oppå skal sitte best mulig. Skal du vaske kan du bruke Kraftvask, Aceton eller teknisk sprit litt avhengig av flaten du skal male. [...] Det er mange som er usikre på når de skal bruke Kraftvask og Husvask. Kraftvask er salmiakkbasert mens Husvask er grønnsåpebasert.

Linken for Kraftvask går til Wipipedias artikkel om sandblåsing. Her er produktdatablad for Jotun Kraftvask. Og sikkerhets-datablad (HMS) er her.

 

Så vidt jeg kan se er Kraftvask ikke basert på salmiakk, men lut. Jeg er enig i det du sier om bruken av kraftvask før maling, men vær obs på at dette er ganske så etsende. I riktig blandingsforhold (1:20) vil det sannsynligvis utendørs være greit å bruke med alminnelig fornuft og forsiktighet og bekyttelsesutstyr som håndkrem + gummihansker, vernebriller og ellers alminnelig malerantrekk.

Vær også obs på at mange advarer mot at kraftvask kan etse glass så det blir matt og uklart, særlig hvis det blir sittende på for lenge i sterkt sollys. Dersom man påfører kraftvask med sprøyte, kan det være lurt å dekke til vinduene først, eller stå klar med svamp og mopp for å vaske vinduene straks etter at kraftvask er påført.

 

Vi stålbørstet sørveggen i går. Nå skal jeg snart ut og kraftvaske litt. Jeg har ikke gjort det før, kun brukt salmiakk ved innvendig maling, og kommer til å starte med et lite parti på den minst synlige siden av verandaen mens jeg tester ut ut om dette er et bra produkt, eller jævelskap på flaske...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei. Nå har jeg endelig fått ut fingern, og skulle til å begynne å male nå nettopp. Men når jeg åpner malingspannet(som er gammelt og brukt fra før) ligger det masse olje øverst, sikkert et lag på 10 cm, helt utskilt. Jeg prøvde å røre med pinne, men den ser ikke fresh ut, for å si det sånn. Noen tips? Går maling "ut på dato"?. Må jeg kjøpe ny?

Lenke til kommentar

Hei. Nå har jeg endelig fått ut fingern, og skulle til å begynne å male nå nettopp. Men når jeg åpner malingspannet(som er gammelt og brukt fra før) ligger det masse olje øverst, sikkert et lag på 10 cm, helt utskilt. Jeg prøvde å røre med pinne, men den ser ikke fresh ut, for å si det sånn. Noen tips? Går maling "ut på dato"?. Må jeg kjøpe ny?

 

Rør mer. Får du ikke blandet den så den blir glatt og jevn? Er den på en måte kornete eller grøtete? Den kan være frostskadet. Eller begynt å tørke i tidligere åpna boks med endel luft i.

 

Men, om du skal male huset, og ikke bare en liten del av det, trenger du uansett mer enn en boks som har vært åpna før. Og det er lurt å kjøpe alle boksene samtidig, eller i alle fall samme sted og år og få dem blanda på samme maskin for å unngå forskjeller i fargenyanse.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...