Gå til innhold

Hvordan å få finere stemme?


T.O.E

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig begynt å synge. Har aldri vært noe flink til å synge, og kunne ikke treffe en pianonote før jeg starta i det koret jeg går i nå. men nå treffer jeg på det meste når jeg varmer opp, og alt funker bra!

 

Men greia er bare at jeg har en stygg stemme (som er grunnen til at jeg ikke begynte å synge før, men gjorde det nå fordi jeg syntes det er gøy og fordi jeg ble spurt). Er det noen som har noen tips til hvoran jeg kan synge litt finere? Eller hvordan jeg kan øve på å få finere stemme?

Jeg synger hver dag, og vil gjerne synge blandt folk med en godkjent stemme.

 

Takker hjertlig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...
Hei!

 

Jeg har nylig begynt å synge. Har aldri vært noe flink til å synge, og kunne ikke treffe en pianonote før jeg starta i det koret jeg går i nå. men nå treffer jeg på det meste når jeg varmer opp, og alt funker bra!

 

Men greia er bare at jeg har en stygg stemme (som er grunnen til at jeg ikke begynte å synge før, men gjorde det nå fordi jeg syntes det er gøy og fordi jeg ble spurt). Er det noen som har noen tips til hvoran jeg kan synge litt finere? Eller hvordan jeg kan øve på å få finere stemme?

Jeg synger hver dag, og vil gjerne synge blandt folk med en godkjent stemme.

 

Takker hjertlig for alle svar :)

 

Tips:

  • Som du sier du gjør, er det viktig å varme opp. Vet ikke helt hva du gjør der, men øvelser i dybden, høyden, artikulasjonsøvelser, øvelser med "stoppkonsonantene" (KBDGPT), tungegymnastikk (strekking og bevegelse rundt om i munnen) og faktisk strekkeøvelser av kroppen har en god effekt. Oppvarmingen kan i stor grad gjøre at stemmen er klar for sang, sangstemmen blir generelt bedre. Varighet har også mye å si. Det kan virke lenge, men man bør helst ha 15 min oppvarming før man synger.
  • Når du synger er det viktig å tenke på "å være åpen". Det vil si at du er mest mulig avslappet i kroppen og spesielt strupe og munnen, og at du fokuserer på mest mulig hulrom i munnen (gir bedre klang). Det mange gjør feil er at de presser seg for mye i strupen. Det høres ikke bra ut og vil slite på stemmebåndet.
  • For å bli mer avslappet og komfortabel, som igjen gir en bedre sangprestasjon, er "å bruke magen til å puste". Man skal ikke puste ved å trekke opp brystkassen og skulder, men bare "slippe" magen ut når man skal puste inn og la det gå sin vante gang når luften er på vei ut. "Puste med magen" gir også en mye større kontroll over stemmen og gir mer kraft.
  • Ellers er det i hovedsak øving som gjelder. Hvis du prøver å ha det som er skrevet i bakhodet når du øver, er jeg overbevist om at du kan få deg en finere sangstemme
     
    Sender du lydklipp er det mye lettere å gi tips

Lenke til kommentar
Vet ikke helt det med klassisk.

Men sanger som Coil (opeth), Collide (howie day), Fix you (coldplay), Mad world (gary julies) osv. i den duren :)

Pluss at i koret, så synger gutta lysest. så lys stemme er viktig for meg.

 

det er klart at du kan bli en bedre sanger, men en ting som er sikkert, er at du ikke kan endre stemmen du har. Har du anlegg til dype toner (bass), vil ikke stemmen kunne "konvertere" til tenor. Selvsagt kan du bygge på ditt lyse og mørke spekter, men det vil ikke påvirke ditt stemmeleie til å endre karakter. For å kunne vokse som sanger er det viktig at du øver på sanger i ditt stemmeleie. Prøver du på noe annet kan det skape dårlig motivasjon, og du (og andre) vil oppleve at du ikke synger så veldig bra som du har anlegg for.

Lenke til kommentar

Hvilken type ville du kategorisere mennene i videoen jeg postet over? Sopran er vel bare for damer? Tenor?

De har jo alle utrolige kraftfull stemme men også veldig lyse stemmer, uten å "gjøre den til" som tenorer gjør. Det er mere rett-frem istedet for den typiske YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY syngingen tenorer har.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Hvilken type ville du kategorisere mennene i videoen jeg postet over? Sopran er vel bare for damer? Tenor?

De har jo alle utrolige kraftfull stemme men også veldig lyse stemmer, uten å "gjøre den til" som tenorer gjør. Det er mere rett-frem istedet for den typiske YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY syngingen tenorer har.

 

tok ikke helt det der med YYYYY-synging, men menmen.

Det virker som om de i videoen ikke har typisk tenor-stemmer. Jeg skal ikke komme her å si at de ikke synger lyst, men de bruker veldig mye kraft i stemmen for å komme seg opp på de lyse tonene. Det tyder på at deres stemmeleie egentlig ligger sånn sirkus i baryton-leie(mellom bass og tenor) tipper jeg. Typiske tenorer har anlegg for å kunne bruke brystklang ved lysere toner og i tillegg kunne justere volum.

Hadde de karene i videoen prøvd å synge mye svakere og roligere på de lyse tonene, har de nok bare hatt falsett som eneste løsning.

Det du sier om at tenorer gjør stemmen til... lurer litt på hva du mener. "Wannabe-tenorer" må hvertfall gjøre stemmen veldig til for å komme opp i det leie ---> altså synge i falsett(hodeklang). Det kan være dette du mener... Foruten det er det ikke noe annet som skulle tilsi at tenorer gjør stemmen til...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...