Gå til innhold

"Oppbevare" kattunger i eske?


Anbefalte innlegg

Hallo :)

 

Katten min er gravid og det er snakk om dager før hun føder. Det min mor så og si forlanger er at jeg skal la kattungene leve i en eske (den er litt stor) i garasjen til de blir leveringsklare (siden leiligheten jeg leier er deres). Hun sier at dette er helt normalt og at dersom jeg skal sosialisere med kattungene så kan jeg gå i garasjen for å gjøre det. Det jeg lurer på er om dette faktisk er normalt? Jeg synes at det høres helt forferdelig ut at de må måtte bo i en eske, istedenfor at de kan få leke rundt i leiligheten. Jeg har til nå bare ignorert det hun har sagt, men i dag fortalte hun meg at nå står esken klar til de kommer. Jeg har tenkt å snakke med henne, men det eg lurer på er om det faktisk er normalt å "stue bort" kattunger på en slik måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som høres forferdelig ut? Det er trygt for kattungene å være i en eske i garasjen. Mye tryggere enn å være ute blant kråker, drittunger og andre farer som de ville blitt utsatt for dersom de ble født i "vill tilstand".

 

Ja det skjønner jeg. Men jeg synes det høres fælt ut å la dem bo i en eske i garasjen istedenfor i en leilighet med meg og samboer. Tenker at det kanskje er bedre for dem å være med oss og sosialisere med mennesker slik at de blir vandt til oss. Men da fikk jeg vel svar på at det faktisk er normalt.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke uttale meg om hva som er "helt vanlig", men min bestefar sin katt hadde alltid nytt kull hver sommer som bodde i en eske til de var mer eller mindre store nok til å komme seg ut av den selv, og det ble da "folk" av dem også ;)

Altså ikke nødvendigvis til de er leveringsklare, men ihvertfall når de er helt små (frem til en 4-6 ukers alder minst vil jeg tippe). Når kattungene er store nok til å utforske litt vil de komme seg ut av esken på egenhånd.

 

Men det er selvsagt viktig at dere også ser til dem hele veien så de blir menneskevante. Å ha kattene i en eske i garasjen er ikke alene ensbetydende med at det ikke blir villkatter av dem.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke uttale meg om hva som er "helt vanlig", men min bestefar sin katt hadde alltid nytt kull hver sommer som bodde i en eske til de var mer eller mindre store nok til å komme seg ut av den selv, og det ble da "folk" av dem også ;)

Altså ikke nødvendigvis til de er leveringsklare, men ihvertfall når de er helt små (frem til en 4-6 ukers alder minst vil jeg tippe). Når kattungene er store nok til å utforske litt vil de komme seg ut av esken på egenhånd.

 

Men det er selvsagt viktig at dere også ser til dem hele veien så de blir menneskevante. Å ha kattene i en eske i garasjen er ikke alene ensbetydende med at det ikke blir villkatter av dem.

 

Min mor vil at jeg skal vente til de er 4-6 uker og så la dem bo i denne esken i garasjen. Og det er derfor jeg synes at de ikke bør bo i en eske i to måneder. Jeg synes at de skal få lov til å utforske og å bli vandt med mennesker. Jeg vet selv at kattemor var ganske sky og liker ikke å kose (tror kanskje at det har en sammenheng med hvordan hun bodde). Har lest at jo mer en katttunge blir kost med i ukene før de er leveringsklare, påvirker hvor kosne de blir i voksen alder. Selv om det er "normalt" å la kattunger bo i en eske så er det kanskje ikke det som er best for dem :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ha hatt dem i leiligheten hvis jeg var deg. Folk gjør så mye rart som er ''vanlig'', og som kompliserer ''menneske-katt'' forholdet unødvendig mye.

Kattungene settes bort fordi folk ikke vil bli brydd av dem.. så enkelt er det. Og det ender opp med at de da får begrenset tid til å bli kjent med mennesker og å lære hvordan de skal oppføre seg.

De burde 'utsettes' for så mye som mulig mens de er små, både når det gjelder berøring og lyd, for tross alt, de skal jo bo med folk etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om forholdene ligger til rette for å oppbevare kattungene i garasjen er det ikke noe problem, derimot må man huske på at kulde, mørke omgivelser og en ubehagelig papp boks ikke nødvendigvis er det aller beste for kattunger å vokse opp i, også med tanke på sykdommer.

 

Husker faktisk en sak hvor dyrevernet grep inn fordi kattene var puttet i en liten boks i garasjen og det var ganske så kaldt og fuktig der, boten ble vel på et par tusen og eieren fikk ikke lov til å ha katter på noen år.

 

I verste fall kan dere risikere å bli anklaget for vanskjøtsel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør ikke noe at de har en stor eske den første uken eller to, da gjør de ikke annet enn å spise og sove uansett. Men det er som grunnleggende viktig de første to månedene er at de blir vant med og sosialisert med mennesker! Hvis dette ikke blir gjort skikkelig i begynnelsen, så kan det aldri erstattes senere. De må også få et større område å boltre seg på etterhvert som ukene går og de begynner å utforske verden.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...