Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor et det vanlig å "hate" stefaren sin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg hater han (nekter å kalle han stefar) rett og slett fordi han er verdens største drittsekk og har ødelagt ganske masse for meg. \o/

Lenke til kommentar

Har lagt merke til dette jeg også. En venn av meg forteller at stefaren hans prøver å bestemme over ham, og er altfor streng osv. Prøv å sett deg inn i deres situasjon. Et menneske du ikke har noe spesielt forhold til valser inn og prøver å bestemme over deg? Mens stefaren egentlig bare prøver å gjøre sitt beste for å nå opp til rollen som et nytt familiemedlem?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sikkert en ganske vanskelig "stilling" å fylle kan jeg tenke meg, man skal være kamerat, samtidig som man på en måte må være far og bestemme.

 

Jeg har en knallgod stefar, som jeg fikk da jeg var 10. Han har aldri blandet seg for mye opp i ting og har alltid vært hjelpsom og rolig. God far for småsøsknene mine er han og, noe som er det viktigste for meg nå.

Lenke til kommentar

Vel, en del stefedre kommer jo inn i livet til personen pga denne stefaren har følelser for moren. Med det følger et visst ansvar en god del stefedre ikke er villig til å ta. De vil ha moren, men gidder ikke bry seg mye om barna til moren og de blir vekkprioritert. Kanskje til og med stefaren direkte missliker ungene pga mye bråk og mas og tjas og ditt og datt.

 

Når det er sagt finnes det veldig mange gode stefedre. Jeg er en av de heldige som har en sånn en. Min stefar eier en helt vanlig dagligvarebutikk og har en helt gjennomsnittlig lønn, likevel har han tatt seg råd til å finansiere mye av det livet mitt bygger på nå. Jeg har fått lov til å bo to år i Stavanger hvor flyttelass, depositum for leilighet og øvrig finansiering går ut fra lommeboken hans og min mor sin. Jeg har også fått lov å låne over 20 000 for å finansiere bil-lappen med en muntlig avtale om at de skal betales tilbake så snart jeg faktisk finner råd til å ha såpass mye "til overs". Lappen har vist seg veldig nyttig for meg i en borteboerperiode. Ellers er det et lass av ting som jeg kan takke min stefar for, blandt annet en jobb for noen år siden som gjorde at jeg kunne tjene penger og mye annet i det daglige som skyldes hans initiativ. Jeg ble forøvrig også hjulpet til å finansiere en moped (som var en drøm dengang) og det var min stefar som ble med og tok en kikk på den, selv om han ikke har allverdens peiling.

Lenke til kommentar

Insty:

Stefaren din høres ut som han er hentet ut fra en drøm elns ;)

 

 

Men skal ikke klage jeg da, har en ganske grei stefar nå, en mann som kanskje ikke har den beste lønna og alt det det. Men han er fantastisk snill mot både meg og mine småsøsken, samtidig som han har tre andre barn som han også bryr seg om. Han har mange av de samme innteressene som meg, og er fyr som nesten kunne vært min virkelige far, men bare nesten da :p

 

Men mannen min mor var gift med før, altså min ex-stefar var ikke like grei. Han brydde seg knapt om meg, og kun om mine småsøsken. Om han en sjelden gang brydde seg om meg var det enten fordi jeg hadde gjort noen han ble sur for, fordi han trengte hjelp med noe, eller når vi/jeg hadde besøk, slik at hun stod frem som en god stefar foran de som var på besøk.

Det værste av alt, er at han faktisk har blitt greiere mot meg etter at han og moren min skillte seg.

 

Altså, det er noen stefedre som klarer "jobben" sin meget bra, som ikke blander seg for mye inn, også er det de som gjør det, og ikke klarer "jobben" like godt.

Lenke til kommentar

Hahaha... Husker fortsatt en gang i fjerdeklasse hvor jeg var (for alderen) vanvittig lenge ute. Jeg hadde ikke vært hjemme til middag og kun vært hos en kompiss hele dagen. Mamma var vanvittig redd for meg. Tror du ikke jeg plutselig ser min stefar komme på min søsters jentesykkel og hadde syklet rundt i alle verdens gater for å lete etter meg? Klokken var da halv ti (jeg trodde den var rundt halv fem, tiden gikk veldig fort den dagen og det var midt på sommeren). Siden den gang har han ikke rørt en sykkel. Hahahaha... Jeg var ute og spilte fotball med en kompiss. Sånne småting teller ganske mye for å bevise hvordan en person egentlig er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fra jeg var ca 12-17 kom jeg ikke overens overhode med stefaren min, i årene etter det har vi kommet godt overens. Tror det kommer av at man føler at stefar ikke har "rett" til å bestemme over deg, og man slår seg vrang. Dette gjør at han blir forbanna og frustrert, og man havner i en ond sirkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...