Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye tjener fosterforeldre egentlig, sånn ca?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Ikke det at jeg har noe med fosterforeldre å gjøre, men jeg har venner som har fosterforeldre.

Dette fikk meg til å undre litt på hvor mye de tjener på dette, for de kan jo umulig gjøre dette gratis av fri vilje.

 

Hvor mye tjener fosterforeldre som f. eks. har et barn/ungdom boende fast?

Hvor mye tjener fosterforedre som f. eks. har et barn/ungdom boende i helger eller enkelte dager eller over mindre perioder?

 

Vet at dette har med å gjøre med kommuneøkonomien, men har tenkt på dette en stund og det hadde vært kult å vite dette.

 

Takknemlig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kommunale barneverntjenesten bestemmer hva fosterforeldrene skal tjene (få i godtgjøring/lønn/utgift).

 

De tar utgangspunkt i veiledende satser som er bestemt av Kommunenes Sentralforbund (KS) .

 

Fosterforeldre får en todelt betaling. Den ene er lønn som de betaler skatt av, den andre er en sum som skal dekke utgifter.

 

 

Veiledende satser:

http://www.ks.no/tema/Samfunnsansvar/Velfe...sterhejsatser1/

Lenke til kommentar

(Poster som gjest da det er ekstremt viktig at fosterbarnet det gjelder aldri får vite om det)

 

Kjenner et par som er fosterforeldre, dvs. det er han i forholdet som får lønn. Han får rett og slett 100% lønn da det er hans jobb nå og ta vare på jenta fram til hun er myndig (hun er 6-7 år nå). Tror lønn + utgiftspenger gir et sted mellom 20 og 30.000 utbetalt hver måned (husker ikke helt), så mao det er som en ganske vanlig inntekt. Han tjener vel nesten like mye som før men har til gjengjeld mer tid til å ta seg av annet inntekstgivende arbeid han også har.

 

Dette er fulltid og ikke bare avlastning. Finnes også fosterforeldre som får mindre og som har vanlig jobb ved siden av, men jeg tror det er avhengig av sakens art.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kommer an på hvem som lønner / administrerer / rekruterer forsterhjemmet. Fosterhjem som er driftet av kommunen får normalt de satsene som er linket til over. Statlige eller forsterkede fosterhjem er driftet av staten ( bufetat ). Disse er ment for de barna / ungdommene som krever en større grad av omsorg og oppfølging. Da er som regel den ene forelderen lønnet for å ta seg av vedkommende.

 

Ellers så står det mer på http://fosterhjem.no som er ei veldig grei og informativ side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...