Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

nyskjerrig på deres syn på dette!, våpen og barn og krigs figurer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

hva syns dere om at barn leker med våpen (leketøy såklart)

 

ser at det fås kjøpt alt av våpen leker til barn.

 

kule med nagler på, øks,pistoler osv osv..

 

 

 

 

 

det finnes også figurer (krigs figurer) med våpen. er det greit?

feks turtles,h-man,tranceformers osv...

 

er det noe bedre?

 

hva med de barna som får sånt av sine foreldre. hva tenker dere om det? og da vil også ungen din ha.

 

hva med vannpistoler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har det blitt av verden nå for tiden eller? Alt er plutselig så fali, og alle løper forvirret rundt og er uber paranoid.

Kan si det kort med en gang:

¤ Vannpistoler: Har ikke, kommer ikke og vil ikke på noen måter være skadelig for et barn.

¤ Transformers: Har ikke, kommer ikke og vil ikke på noen måter være skadelig for et barn.

¤ TMNT/TMHT: Har ikke, kommer ikke og vil ikke på noen måter være skadelig for et barn.

¤ He-Man: Har ikke, kommer ikke og vil ikke på noen måter være skadelig for et barn.

... Slik kan jeg forsette listen i de uendelige tider. Det å gi skylden på gjenstander er bevist hjernevasking for at lederene her i verden ikke vil være ansvarlig for det virkelig problemet. Det er også utrolig lett å legge skylden på noe som ikke kan svare tilbake. Til eksempel, så er denne artikkelen antaglivis Mario og luigi sin feil.

 

Nei, nå lærer vi barna at en plastikk dings det kommer rent vann ut av er farlig. Mens det at en mann stappe hans "stake" i en annens manns "akterspeil" er en fin ting. Troll og monstre har eksistert siden tidenes morgen og har langt fra vært noe skade for barna. du som mange, de fleste andre her har sikkert hørt eventyr fra Asbjørnsen og Moe? Det er jo bare hekser, huldra, troll og vampyrer i de fleste eventyr.

Jeg tror det var G. K. Chesterton som en gang sa som følger:

Fairy tales don't teach children that monsters exist. Children already know that monsters exist. Fairy tales teach children that monsters can be killed.

Det å skippe rundt der med glade tanker og hjernevaske barna våres med Teletubbies vil ikke føre til fred på denne jord.

Lenke til kommentar

Det å leke med våpen fører ikke til at barn finner ekte våpen og skyter noen med dem. Barn har lekt cowboy/indianer og politi/røver ganske lenge. Før brukte man kanskje kvister osv som våpen, men barn har lekt med våpen så lenge menneskeheten har hatt dem. Det er en del av den voksne verden, og naturlig nok leker barn med dem.

 

Jeg tørr vedde på at alle i denne tråden (iallefall guttene) har lekt med våpen som barn og at det ikke har medført en eneste negativ konsekvens :)

Lenke til kommentar

Det er ikke lekene som gjør barn voldlige. Men foreldrene. Barn uten god oppdragelse er mye farligere enn et barn som får lov å leke med en vannpistol.

 

Lekte både pistolkrig og vannkrig når jeg var liten. Har da blitt folk av meg. Tror også at jeg fikk lov å leke med lekevåpen som liten har gjort at jeg som voksen begynte med pistolskyting og har gode håldninger til våpen.

 

Barn som blir nektet alt hele tiden er ofte de som blir opprørsbarn som eldere. Og sakl gjøre alt det de ikke fikk som liten, og da får tak i helt andre ting enn lekevåpen. Eller de som har null regler hjemme og får lov til å gjøre som de vil.

Viser du gode holdninger og gir en god oppdragelse blir det nok folk ut av dine unger også selv om de leker litt krig i gata.

Lenke til kommentar
Nei, nå lærer vi barna at en plastikk dings det kommer rent vann ut av er farlig. Mens det at en mann stappe hans "stake" i en annens manns "akterspeil" er en fin ting.

 

Haha. Tidenes innspill, ever! Skulle det heller ha vært omvendt?

 

---------

 

Barn kan leke med vannpistoler så fremt det er varmt ute. Krigsfiguerer ser jeg heller ikke problemet med, men jeg husker særdeles godt en lettere ustabil fyr jeg gikk i klasse med fra 1. til 9. Han var veldig voldelig av seg, og glad i å mobbe. Lillebroren hans (mener jeg å tro må ha hatt ad/hd mtp. energinivå) lærte han tidlig opp til div. ting, f.eks banning. De lekeslost ofte, da mener jeg ikke uskyldig knuffing, men mer: "DER må du slå for å drepe noen!", han psyket veldig ofte ungen opp.

 

Husker en episode jeg var på speidertur (ja, av alle ting, fy faen) våket tidlig av at en liten dritt hamret løs på meg med en trestokk mens han ropte "KILL! KILL!", bak ham sto broren og lo. "SLÅ HAM! KVEL HAM!", det tror jeg ikke er videre positiv barneoppdragelse. Så lenge man klarer å få barna til å forstå forskjellen på rett og galt, fantasi og realitet, skal det nok gå bra.

Lenke til kommentar

Våpen og krig har vært en del av livet vårt i tusener av år. Barn har lekt krig med lekevåpen i uminnelige tider. På 50-60 tallet var det cowboy og indianer som gjaldt, i dag er det snille og slemme biler/transformers. Det er vel ikke spørsmål om hva som er mest uskyldig.

 

Våpen og krig har vært en del av livet vårt i tusener av år. Barn har lekt krig med lekevåpen i uminnelige tider. På 50-60 tallet var det cowboy og indianer som gjaldt, i dag er det snille og slemme biler/transformers. Det er vel ikke spørsmål om hva som er mest uskyldig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Gjest - mamma

Jeg tror ikke ungene tar noen skade av å leke med vannpistoler. De forstår jo at det er bare lek (og vann).

Det er selvsagt viktig at ungene forstår at en "ekte pistol" er noe annet, men det tror jeg også unger flest er klar over.

Man skal ikke undervudere ungene. De fleste vet godt forskjellen.

Når det er sagt, så er jeg enig i at det er mye dårlig underholdning for barn i dag. Det er veldig mye slåssing og vold(kamper). Savner både spill og filmer hvor det fokuseres på andre ting jeg.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt greit at barn får lov til å leke med våpen og action figurer.

Jeg tror barna kan dra litt lærdom i det, men det finnes grenser.

Blandt annet da jeg var ung, fikk jeg streng beskjed om at jeg ikke fikk lov til å peke på personer med leke våpen.

Nå er jeg 21 og har enda ikke blitt noen våpen desperado.

Lenke til kommentar

har bestandig hatt lekevåpen og lekefigurer med våpen. eneste unntaket er vell lego.

 

Husker før at vi brukte å lege krig, da hadde vi diverse kamuflasje på oss og lekevåpen. mange ganger var de lekevåpnene selvkonstruert fordi det er billigere og mye artigere å leke med. James Bond pistolen var også en slager. som oftest lekte vi krig i skog og utmark. for da la vi opp strategier og slikt for å fakke fienden. det var aldri noen som henrettet hver andre med et slikt nakkeskudd. man ble tatt når motstanderen oppdaget det og ropte bang.

Lenke til kommentar

Er vel knapt noe smågutter synes er gøyere enn å leke med våpen o.l. Husker i hvert fall at det var en slager i min oppvekst. Ser absolutt ikke problemet med at barn skal få leke med sånne ting, det er jo ikke det samme som å se på 18-års filmer akkurat.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...