Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva tenker du om unge par som får barn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg personlig syns dette er litt tidlig...det kommer vel sikkert av at jeg selv ikke føler meg klar, og vil "rasa" noen år til...:)

 

Kjenner flere 18, 19, 20 åringer som har barn sammen...for meg er det helt opptil vedkommende om de vil ha eller ikke...

 

Men syns at 2 barnsmor med to unger på 1 mnd og 3,5 år så lurer jeg egentlig på hva det er de har tenkt på...hvis de ikke hadde samvittighet til å ta abort første gang, så respekterer jeg det, men stiller meg utrolig skeptisk til personen hvis det er omvendt...

Lenke til kommentar

Min mening at det er altfor tidlig. Det finnes selvfølgelig unntak, men jeg vil tro at snittet ikke er klare for å ta vare på barn i denne alderen. Har et par eksempler i min egen omgangskrets hvor dette er tilfellet. Dessuten kommer problemet med utdanning opp. Det er vel ikke i de fleste tilfeller noen god ting å bli forelder midt i studietiden før man har fått jobb og sliter med trang økonomi.

 

Jeg er tilhenger av at man skal få være ung, leve livet noen år og ikke stresse med familieliv før man har passert 25 ++. Ettersom man er ikke ung så veldig mange ganger i løpet av et liv, mener jeg man bør bruke sine beste (i fysisk forstand) år på å pleie seg selv og oppleve livet. Det er nok av tid til barn og unger etter fylte 30.

 

Men, det finnes selvfølgelig unntak som har det godt som unge foreldre, selv om jeg vil påstå at det er nettopp det, unntak.

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

Jeg er selv pappa til en liten jente på 2,5 år, og er selv 21, selv trives jeg utmerket godt som ungforelder, og tror kanskje til og med at det kan være fordeler ved dette senere i livet, både mitt og barnets. Om "unge" par som dere kaller det, ønsker barn i denne alderen, er det etter deres eget ønske, men de burde sørge for at de klarer å ta vare på barnet med de midlene som de har.

Lenke til kommentar
Lol. Man gjør kort prosess på ganske mange potensielle liv ufrivillig gjennom livet, det er så utrolig teit å ha samvittighet for en abort.

Det tenkte jeg også med en gang, men du burde tenke deg om en gang til du også...!

 

1. Mange blir veldig fysisk ødelagt etter voldtekt

2. Noen klarer klarer ikke tanken på å "ta livet" til fostret som ruger der inne

3. Det er en stor prosess for kvinner flest å ta abort...

 

Vi mannfolk har det enkelt...!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Aina_*
Lol. Man gjør kort prosess på ganske mange potensielle liv ufrivillig gjennom livet, det er så utrolig teit å ha samvittighet for en abort.

 

 

Jeg er sjokkert over svaret ditt, og når jeg leser det, så lurer jeg vel egentlig mest på hvor gammel du er..

Jeg vil si at du har ingen rett til å uttale deg slik om en sak du tydligvis ikke har noe som helst peiling på.

Ja, det finnes mange jenter der ute som pruker abort som en prevasjonsmåte, men det er absolutt ikke alle!

Å påstå at det er utrolig teit å ha dårlig samvittighet for å ta en abort gjør meg rett og slett forbanna.

I løpet av få ord har du vist hvor ufattelig umoden du er, og hvor lite kunnskap om dette temaet du har innabords!

 

Jeg kjenner selv ei jente som er 17 år, og er snart mamma til to. Hvorfor hun ikke har tatt abort? Jo, fordi faren er _meget_ stor for at hun ikke kan bli gravid senere dersom hun hadde utført en abort. Hvis dette var deg, ville du opplevd å bli ung forelder, eller å risikere å ikke få dine egne barn i det hele tatt i løpet av livet?

 

Det finnes også mange jenter som ser på abort som drap, at de tar livet av et menneske. Det skal jo bli et menneske etterhvert, og ni mnd etter en abort er det ikke bare, bare å gå å tenke på at du nå skulle fått en unge!

Det gnager på samvittigheten..

 

Og alle er ikke like. Noen er absolutt ikke klare for å få barn, mens andre klarer det helt utmerket. Jeg kjenner flere jenter som har blitt unge mødre, og de er like mye en god mor som det ei jente på over 20 kan være. Det byr selvsagt på mange utfordringer, men det er slettes ikke umulig med hjelp!

 

Så jeg tror du skal lære litt mer om dette temaet og ikke være så trangsynt før du uttaler deg noe mer...

Lenke til kommentar
om unge par og ikke par i 18, 19, 20 årene som får barn?

 

Jeg mener jo folk bør gjøre som de vil og jeg synes de skal ha respekt for å ta på seg det ansvaret. Men mine generelle tanker er:

 

OBS: Dette er generelt. Alle vil kjenne en eller annen som ikke passer med det jeg skriver. Her stryker jeg alle over en kam og setter ku og geit i samme bås basert på min forutinntatthet og mitt snevre verdenssyn.

 

1.

De jeg kjenner til som har fått barn i denne alderen har ikke akkurat vært skolelys. De passer inn i gruppen som begynte å drikke, røyke og feste først i klassen og som generelt slet på skolen. Dette gjelder både far og mor.

 

2.

De fratar seg selv muligheten for å få en skikkelig utdannelse, noe som igjen hemmer dem mhp hvilken jobb de kan få. Det kan gjøres, men det er tungt og gitt det jeg skriver i pkt 1 er de ikke typen til å gjøre det.

 

3.

Økonomien vil følge fra pkt 3. Videre er det å ha barn på liten inntekt er vanskelig uten støtte.

 

4.

Som noen skriver, det er ikke det forholdet som jeg ville satse sparepengene mine på at holder livet ut. Når du er 18 er du og din partner fremdeles i utvikling og du har langt fra møtt alle personene du kommer til å møte. Dessuten, gitt at pkt 3 slår inn så er det et gammelt uttrykk som sier "when the money go tight, they started to fight". Økonomiske problemer sliter på et forhold.

 

5.

Man går glipp av mye. Får man barn som 18åring går man glipp av feks russefeiring og friheten som student.

 

 

Så for å argumentere for andre siden:

 

1. Når min datter er 20 og flytter ut er jeg 50. Da kunne jeg godt tenkt meg å være 40.

 

2. Barn er (stort sett) det beste som hender deg.

Lenke til kommentar

personlig synes jeg det å starte med barn i den alderen som nevnt er for tidlig.

i den alderen har de aller fleste nok med å klare seg selv. for dem som holder på med sin utdannelse så vil et avkom by på problemer. barnet skal passes på,det trenger mat og klær.

de få jeg kjenner til som fikk barn mens de studerte anbefaler definitivt å vente med barn.

 

uhell har skjedd før og vil skje igjen. har man da en kjæreste eller en jente fra en ONS som ikke vil ta abort. ja da sitter man der med ansvaret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes det er helt greit. Synes det er værre med småbarnsforeldre i 40- 50 årene med gråhår osv.

 

Fikk selv en jente når jeg var 24, og angrer ikke for å si det slik. Mange som er studenter og forelder også. Alt kommer ann på hva man vil ha ut av situasjonen.

 

Selvfølgelig er man ikke alltid verdens rikeste når man er ung som oftest, men med litt godvilje går det alltid.

 

En unge koster akkurat ikke så absolutt mye i starten. Klær kan man kjøpe på tilbud, leker kjøper man billig på tilbud osv. En unge er ikke kun glad og fornøyd hvis foreldrene har god økonomi.

 

Ser etter at jeg ble pappa at herregud hvor kjipt det måtte vært for henne hvis jeg hadde vært f.eks. 40. Og når jeg er 40, så begynner hun å bli voksen.

 

får håpe hun vil bli en jurist som faren :D

Lenke til kommentar

Det er vel ganske sjelden at noen planlegger å bli foreldre i en alder av 18-20 år. De fleste ønsker å vente noen år til de har fått etablert et skikkelig voksenliv, studier, faste jobber, en grei plass å bo osv. Men det betyr ikke at de som likevel får barn i så ung alder ikke er skikket til å ta vare på barnet. Enkelte mennesker blir aldri "voksne" nok til å oppfostre et barn. Tro meg, jeg har sett utallige eksempler fra jobben min. Så det er ikke alltid alderen det kommer an på. Det viktigste er at foreldrene er i stand til å ta vare på barnet å gi det en god og omsorgsfull oppvekst.

Lenke til kommentar

Jeg er 19 år, er gift og har en sønn på syv uker. Starter på en famårig master i samfunnsøkonomi til høsten hvor jeg skal spesialisere meg på globalisering og internasjonal økonomi. Håper på en jobb i en internasjonal organisasjon eller i f.eks. utenriksdepartementet. Selv skulle jeg være 40 år og rik før barn skulle bli aktuelt, men ting blir ikke alltid slik man har planlagt. Livet blir det du gjør det til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...