Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Nekte meg å bruke mine konf penger?


Anbefalte innlegg

Har foreldre rett til å NEKTE deg å bruke dine penger så lenge de står på en konto i ditt navn?

 

Jeg har så og si ikke brukt en krone av mine konfirmasjons penger og har lyst til å kjøpe en ny pc fordi min gamle er rævva rett og slett, har da foreldre lov til å NEKTE deg å bruke de?

 

- Hazi

Endret av hazi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overformynderiet stadfester at foreldre kan råde over dine egne penger/verdier til ditt eget beste. Foreldre står fritt til å bestemme hva du skal bruke dem til, eller aller helst (for dem) ikke bruke dem til. Slik er det. Lureste du gjør er vel å snakke med dem og komme frem til en avtale angående kjøp av ny pc. De tenker bare på hva de mener er det beste for deg.

Lenke til kommentar

Skaff deg en deltidsjobb i tillegg til skolen så har du iløpet av 2-3 måneder tjent inn en god PC :). Tror du selv vil se nytten av at de sparte pengene for deg til bil når du blir 18 år, så slipper du å ta opp et dyrt lån når den tiden kommer ;).

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Legg det fram på en fornuftig måte og velg en økonomisk pc. Da bør det ikke være noe problem. Men, tenker du f.eks å svi av alt på en superduper pc så er det ikke rart at de nekter deg.

 

Selv klarte jeg å kjøpe to pc-er og ett par store oppgraderinger fordelt utover 4-5 år for konfirmasjonspengene.

 

Husk at det ikke er om du bruker dem som er problemet, men hvor fornuftig du bruker dem. Si at du fikk f.eks 20k - bruker du 7k på pc så har du plutselig en helt grei pc, samtidig som det er mye igjen av konfirmasjonspengene.

 

Det er ikke galt å bruke av konfirmasjonspengene, men det går ann å få til en mellomting mellom å være superfornuftig å la de stå urørt og det å blåse av alt på ingenting.

Lenke til kommentar
Du aner ikke hvor glad du kommer til å bli for at du har de pengene senere i livet.... veldig greit med litt egenkapital til feks bil/hus selv om det er lite i begynnelsen

 

Jeg fikk ca 20 000,- til konfirmasjon. Brukte omtrent hvert eneste øre på ny pc og utstyr til pc'en. Og det var verdt hver eneste krone! Jeg hadde heaps of fun med den pc'en.

 

Nå er jeg "voksen" og har tatt opp lån både til hus på 1,2 mill og bil til 100 000,-. Og jeg kan ikke si at jeg har savnet konfirmasjonspengene mine til dette.

 

Når man får seg fast jobb så er ca 20 000,- ofte det man får i månedslønn i starten. Så det blir en "dråpe i havet". Hjelper ikke så mye som du skal ha det til.

Lenke til kommentar
Har foreldre rett til å NEKTE deg å bruke dine penger så lenge de står på en konto i ditt navn?

 

Jeg har så og si ikke brukt en krone av mine konfirmasjons penger og har lyst til å kjøpe en ny pc fordi min gamle er rævva rett og slett, har da foreldre lov til å NEKTE deg å bruke de?

 

- Hazi

 

Det er kjipt de nekter deg å kjøpe ny pc. Men de gjør det nok bare fordi de vil hjelpe deg i å velge det som er mest fornuftig.

 

Men gjør som en annen person her skriver, skaff deg en deltids eller helgejobb og spar av hver eneste krone så går det ikke lang tid til du får råd likevel :-)

Lenke til kommentar
Gjest HaziHarIkkeLoggetInn

Penger jeg tjener på jobb osv går til klær, musikk, kino, venner, treningstudio etc :p

 

Har ikke tid til å jobbe mer en jeg allerede gjør :o

 

Og har rundt 550.000 fra moren min døde til den slags....

 

hadde ikke tid til å logge inn :p

 

-HAZI

Lenke til kommentar

Fikk 25 lapper, brukte 13 på pc etter konfen, men så kom skjerm og annet shit i tillegg så er sikkert oppi 20. Anyway, for min del er det noe av det beste jeg har kjøpt. Har blitt og blir brukt hver dag, så jeg vil egentlig ikke si det var noe dårlig kjøp. Jeg er glad for hvor mye kjedsomhet PCen har spart meg for de siste årene, fortell dem at det er det du virklig vil, og tving dem med på det. Anbefaler deg å bygge selv, så du ikke kjøper noe dårlig Expert shit som blir dårlig om 1 år.

Lenke til kommentar

Fikk 18 000 jeg...;)

 

Veldig takknemlig at mamma og pappa nekta meg å kjøpe en rå pc da (2 år sia), for jeg hadde tenkt til å svi av ca 15 000+++ :dontgetit:

 

Merker i dag at det er godt å ha 23 000 på konto...:) Selv om jeg fikk både lappen og bil i bursdagsgave...:D

 

En pc er noe du bruker kanskje i maks 2 år før den trenger å skiftes ut, og bare ved å bruke den i 1 år så har den omtrent falt 2/3 av innkjøpsprisen... :ermm: Er nå min mening da...:p

 

Men det hadde vært digg å ha en skikkelig kraftplugg... :new_woot:

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problemet for noen år siden selv. Her er noen gode argumenter jeg brukte.

 

- Man får penger til konfirmasjonen fordi giveren ikke vet hva han/hun skal kjøpe, derfor har de ment at du skulle kjøpe deg noe fint for pengene.

 

- Du kunne ønsket deg en pc til konfirmasjonen i stedet, og det er ingen forskjell på dette, eller om du ønsket deg penger, som du nå vil bruke på pc.

 

- Hvis dere mener dette er en så stor tabbe så er det bedre att jeg gjør den nå, i en relativt uskyldig sak i stedet for at jeg ender opp med hundretusener i gjeld senere. Jeg skal tross alt bygge meg opp en økonomisk sans jeg også, og det må jeg gjøre selv, ikke bli diktert til av dere.

Lenke til kommentar
Hadde akkurat samme problemet for noen år siden selv. Her er noen gode argumenter jeg brukte.

 

- Man får penger til konfirmasjonen fordi giveren ikke vet hva han/hun skal kjøpe, derfor har de ment at du skulle kjøpe deg noe fint for pengene.

 

- Du kunne ønsket deg en pc til konfirmasjonen i stedet, og det er ingen forskjell på dette, eller om du ønsket deg penger, som du nå vil bruke på pc.

 

- Hvis dere mener dette er en så stor tabbe så er det bedre att jeg gjør den nå, i en relativt uskyldig sak i stedet for at jeg ender opp med hundretusener i gjeld senere. Jeg skal tross alt bygge meg opp en økonomisk sans jeg også, og det må jeg gjøre selv, ikke bli diktert til av dere.

Skal si meg veldig enig i det siste utsagnet du kommer meg der...:) Sant så sant...!

 

Og det er også godt å kunne ha noen ekstra cash å rutte med hvis du ønsker å etablere deg et annet sted når du blir eldre (tenker på sånn når du nærmer 19, 20 år)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...