Gå til innhold

Noe kult å gjøre på friåret mitt!


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et friår nå og skal i januar ut å reise rundt jorden på 5 måneder. Jeg har tidligere i år bodd i Portugal i 4 måneder der jeg arbeidet på en surfecamp.

 

Men jeg tenker på neste år, jeg kjenner at jeg ikke er klar for å begynne å studere enda. Ikke vet jeg hva jeg vil studere (kanskje det bare blir økonomi), og ikke vet jeg hvor jeg vil studere.

Derfor vil jeg ta et friår ekstra, der jeg vil gjøre noe utenom det vanlige. Noe spennende, nytt, der jeg møter nye mennesker og har det gøy.

 

Jeg har tenkt litt på å feks studere i New York eller Buenos Aires på Gateway College, men det er noe alle gjør + det er mye dyrere enn det trenger å være...

 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre/ hvor jeg kan reise/ evt et spennende sted som har en skole jeg kan gå på eller en jobb jeg kan søke på osv??

 

TAKK alle reiseglade venner!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, juliesviggum!

Først og fremst, så kjenner jeg meg veldig igjen i det som du skriver og har selv vært i en lignende situasjon.

For meg, så var et år på folkehøgskole (Hedmarktoppen folkehøgskole, X-sport.) veldig nytt, godt, gøy, spennende og jeg møtte veldig mange nye mennesker fra alle krinker og kroker. Også i utlandet.

Det finnes også folkehøgskoler som har egen linje for surfing og reising/backpacking.

Folkehøgskolekatalog.

Hvis det er noe du lurer på så ta gjerne kontakt.

Lenke til kommentar

Var selv veldig nølende til å velge utdannelse etter VGS. Endte opp med ett år i forsvaret og ett år på folkehøgskolen, med reising utenom de to tingene.

 

Helt ærlig så synes jeg folkehøgskole er litt vel oppskrytt. Om jeg kunne velge på nytt hadde jeg brukt de pengene jeg brukte der på noe annet (60000 ekskludert stipend). Forsvaret høres kanskje ikke så fristende ut, men jeg kjenner så utrolig mange, både jenter og gutter, inkludert meg selv som lengter litt tilbake til rutinene. Det var ett helt supert år med mange opplevelser og mye læring.

 

Selvsagt så er det de små valgene du tar som avhenger av opplevelsene i forsvaret og fhs (hvor og hva). Hvis du innerst inne skjønner at du ikke kommer til å ende opp på noe annet enn økonomi ved neste valg heller så er det kanskje like greit å hoppe inn i det og eventuelt ta ett friår/utenlandsår mellom studiene.

 

Det går også fint an å hoppe på første fly utenlands, skaffe seg leilighet og en deltidsjobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...