Gå til innhold

Hvordan formatere Windows 7 uten CD?


Anbefalte innlegg

 

1. De aller fleste forklaringene i denne tråden skyter himmelhøyt over hodet til en noob.

2. Når noob'en selv sier at han ikke forstår forklaringene, så fortsetter forklaringene på samme uforståelige nivå.

3. Selv om noob'en forteller at han nå har oppgradert til Windows 10, så ramler Win7-forklaringene fortsatt inn.

 

Konklusjon: Noen er mer opptatt av å skrive enn å lese.

Så ikke setningen om at TS hadde oppgradert til Win10, må ærlig innrømme det ja.

 

jeg fikk kontakte microsoft i dag og spurte om jeg kan formatere PC-en fra windows 10 til 7 da svarte hun at jeg trenger en oem versjon av windows 7 som passer te PC-en. Har ingen aning hva hun mener om det.

Hun mente i så fall at jeg må ringe butikken som jeg kjøpte fra dem men jeg husker jo ikke det nå etter flere år..

har noen tips?

forresten så har jeg produktnøkkelen..

3. Boot på minnepinne, velg Repair og kjør command promt. Kjør DISKPART og CLEAN harddisken/SSD du skal re-installere på. http://www.sevenforu...rt-command.html (Fra pkt 3) 

For å boote på minnepinne så er det enkleste gjerne å benytte seg av en bootmeny man kan få opp under POST. Dette er akkurat i det maskinen starter, så må man spamme en spesiell knapp. Hvis du vet åssen hovedkort du har så kan jeg finne ut hvilken knapp det er snakk om. Gjerne F2, F11 eller lignende. Da får man opp en liten meny, kan velge USB og vips! Så slipper du å inn i BIOS å dille hvis du syntes det er skummelt :)

 

takk for svaret men det siste var ikke så forståelig også.. 

Kan du vennlgigst omformulere det?

kanskje dette kan funge : https://blogs.technet.microsoft.com/torgeirb/2009/03/07/hvordan-lage-en-bootbar-usb-minnepinne/

hvis ja det med åpne kommandovindu gjøre jeg de tmed bare høyreklikk?

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia er:

For at du skal kunne boote på minnepinnen du lager så må du "velge dette". Det jeg da foreslår, for å unngå å gå inn i BIOS (basic input/output system), er å bruke bootmenyen under POST (power-on self-test). POST er altså det man ser heeelt i begynnelsen før windows starter. Dermed, akkurat idet man trykker på powerknappen på maskinen (og starter den) så trykker man som en gærning på den korrekte knappen for å få frem boot meny. Da får men frem noe som kan se sånn ut

boot-menu.gif

Her velger man altså USB, og sånn booter maskinen på USB minnepinne i stedenfor å gå rett til Windows.

Minnepinnen kan med fordel stå i en USB 2.0 port (3.0 kan gi komplikasjoner).

 

Hvilken knapp du skal trykke på vet jeg ikke, fordi dette er forskjellig mellom de ulike produsentene.

Ofte kan man se hvilken knapp det er, hvis man leser kjapt akkurat i det maskinen starter.

F8...F12...Esc..Det kan være en del forskjellig ser du.

 

Som eksempel har jeg ett ASRock hovedkort, og her så må jeg trykke F11 får å få frem bootmeny.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

jeg fikk høre at jeg kan ikke formatere pc-en uten å ha en cd men jeg kunne gjøre det med windows 10 så jeg har oppgradert den te windows 10..

 

 

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil bruke Windows 10 på denne PC'en?

 

Tenker du på at virus osv. kan ha "blitt med over" fra Windows 7 da du oppgraderte til Windows 10?

 

I så fall kan du på en enkel måte "nullstille" Windows 10 på PC'en din.

Du kan velge om du vil beholde alle dine egne filer og innstillinger eller ikke, men Windows 10 vil bli "nullstilt" og du må installere alle programmene du bruker på nytt. (Men det må du om du reinstaller Windows fra DVD eller minnepinne også.)

 

Bruker du norsk eller engelsk språk i Windows?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...