Gå til innhold

Hvordan formatere Windows 7 uten CD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man formaterer ikke W7.

Formatere er noe man gjør med disk partisjoner.

 

Mener du å innstallere på nytt må du ha disk eller minnepinne med W7 på.

 

Tar du et image av disken din kan du bruke det. Men da endrer det ingenting.

Det er unødvendig å reinnstalere W7. Så hvorfor vil du gjøre det?

Lenke til kommentar

Man formaterer ikke W7.

Formatere er noe man gjør med disk partisjoner.

 

Mener du å innstallere på nytt må du ha disk eller minnepinne med W7 på.

 

Tar du et image av disken din kan du bruke det. Men da endrer det ingenting.

Det er unødvendig å reinnstalere W7. Så hvorfor vil du gjøre det?

jeg vil få vekk alt virus om er i pc-en samtidig vil det gi meg en bedre spillopplevelse.

Lenke til kommentar

 

Man formaterer ikke W7.

Formatere er noe man gjør med disk partisjoner.

 

Mener du å innstallere på nytt må du ha disk eller minnepinne med W7 på.

 

Tar du et image av disken din kan du bruke det. Men da endrer det ingenting.

Det er unødvendig å reinnstalere W7. Så hvorfor vil du gjøre det?

jeg vil få vekk alt virus om er i pc-en samtidig vil det gi meg en bedre spillopplevelse.

 

Du blir ikke kvitt virus hvis de har innstalert seg på andre partisjoner enn W7 eller i BIOS.

Og hvorfor tror du spill opplevelsen blir bedre?

 

Prøv Malwarebytes eller liknende. Det er gratis og meget bra.

Vil du ha bedre spill opplevelser bør du deaktivere flere bakgrunnstjenester ol.

Det finnes utallige tips og til og med programmer som Tune Up Utilleties som kan hjelpe med det.

W7 sine standard innstillinger er ikke nødvendigvis optimale for spilling.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Last ned Windows 7 på Microsoft sin hjemmeside, last ned Rufus herfra: https://rufus.akeo.ie/

 

Lag en bootable USB, sørg for at BIOS booter fra USB, voila!

 

 

 

Last ned Windows 7 på Microsoft sin hjemmeside, last ned Rufus herfra: https://rufus.akeo.ie/

 

Lag en bootable USB, sørg for at BIOS booter fra USB, voila!

 

Husk å finne frem Windows- nøkkelen din før du starter, så du faktisk får aktivert den etter å ha re-installert ;)

 

dette var litt for kompliserte begreper i forhold til en noob som meg i PC. 

hva er bootable USB? og hva er kan du formatere PC? og hva er BIOS booter fra USB, voila!?

windows nøøel har jeg ikke forresten

jeg fikk høre at jeg kan ikke formatere pc-en uten å ha en cd men jeg kunne gjøre det med windows 10 så jeg har oppgradert den te windows 10..

Lenke til kommentar

Her er hva du trenger for å installere fersk Windows via USB:

 

USB på 8GB eller mer

Windows Nøkkelen

Windows ISO fil

Et program for å lage USB til BootUSB (windows 7 USB/Download tool , Rufus)

 

Det finnes mye guider for hvordan du gjør dette, Tek.no har en litt eldre guide som fortsatt er relevant, men du kommer ingensted uten windows nøkkelen. Den skal du finne ved å gå på min datamaskin - høyreklikke på min datamaskin og trykke egenskaper, så står den nederst på siden der. Det finnes også program som henter ut nøkkelen fra registeret på maskinen.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke engang et program.

Windows ISO + Nøkkel + et par linjer i kommandolinjen...

 

Det enkleste er vel dette:

 

https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-download-tool

 

Ellers er Rufus kurrant og enkelt for å gjøre ting fort og uten noe trøbbel :)

diskpart
list disk
select disk ? // USB-disken
clean
create partition primary
select partition 1
active
format fs=ntfs quick label=”Windows7”
exit
Lenke til kommentar

...

 

Det finnes mye guider for hvordan du gjør dette, Tek.no har en litt eldre guide som fortsatt er relevant, men du kommer ingensted uten windows nøkkelen. Den skal du finne ved å gå på min datamaskin - høyreklikke på min datamaskin og trykke egenskaper, så står den nederst på siden der. Det finnes også program som henter ut nøkkelen fra registeret på maskinen.

 

Du kommer samme plass ved å trykke win+pause :) MEN, det som står der er "Product ID" og ikke selve nøkkelen. Det finnes små programmer som henter ut nøkkelen for deg, så ja, det er en vesentlig del...

Lenke til kommentar

 

Viktig å poengtere at å formatere ikke er noe god løsning.

Slett partisjonen heller / kjør diskpart clean.

hvordan det? 

hvis jeg formaterer en Pc da forsvinner vel all virus som er der? kan du utdype?

 

 

 

Viktig å poengtere at å formatere ikke er noe god løsning.

Slett partisjonen heller / kjør diskpart clean.

 

Sånn .. Da har jeg utdypet. 

 

Delete og Format er ikke fullgod løsning for å slette data fra såkalt Free Space på SSD/HDD. Iallfall slik jeg skjønner det. Altså, har man virus/malware osv så er det ikke sikkert dette forsivnner. 

 

Forøvrig er det andre køddeting tilknyttet å ikke kjøre diskpart clean som jeg ikke går inn på nå.

 

Jeg anbefaler alle å kjøre opp CMD etter man har bootet på Win ISO minnepinne, kjøre DISKPART og kjøre CLEAN på drevet man skal re-installere windows på.

 

Er du usikker på hvordan utføre dette så får du google litt :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

1. De aller fleste forklaringene i denne tråden skyter himmelhøyt over hodet til en noob.

2. Når noob'en selv sier at han ikke forstår forklaringene, så fortsetter forklaringene på samme uforståelige nivå.

3. Selv om noob'en forteller at han nå har oppgradert til Windows 10, så ramler Win7-forklaringene fortsatt inn.

 

Konklusjon: Noen er mer opptatt av å skrive enn å lese.

Lenke til kommentar

jeg fikk kontakte microsoft i dag og spurte om jeg kan formatere PC-en fra windows 10 til 7 da svarte hun at jeg trenger en oem versjon av windows 7 som passer te PC-en. Har ingen aning hva hun mener om det.

Hun mente i så fall at jeg må ringe butikken som jeg kjøpte fra dem men jeg husker jo ikke det nå etter flere år..

har noen tips?

forresten så har jeg produktnøkkelen..

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

1. De aller fleste forklaringene i denne tråden skyter himmelhøyt over hodet til en noob.

2. Når noob'en selv sier at han ikke forstår forklaringene, så fortsetter forklaringene på samme uforståelige nivå.

3. Selv om noob'en forteller at han nå har oppgradert til Windows 10, så ramler Win7-forklaringene fortsatt inn.

 

Konklusjon: Noen er mer opptatt av å skrive enn å lese.

Så ikke setningen om at TS hadde oppgradert til Win10, må ærlig innrømme det ja.

 

jeg fikk kontakte microsoft i dag og spurte om jeg kan formatere PC-en fra windows 10 til 7 da svarte hun at jeg trenger en oem versjon av windows 7 som passer te PC-en. Har ingen aning hva hun mener om det.

Hun mente i så fall at jeg må ringe butikken som jeg kjøpte fra dem men jeg husker jo ikke det nå etter flere år..

har noen tips?

forresten så har jeg produktnøkkelen..

Du blander begrepene litt .. men men

Hvis du ønsker å installere windows 7 igjen så kan du dette. Men hvis du allerede sitter på win10, hvorfor vil du endre til Win7?

 

Hvis du ønsker en helt fresh install av windows 7, og har produktnøkkel (og vet hvilken utgave av windows 7 du har produktnøkkel til) så kan du se litt her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902&page=1

 

Det jeg da anbefaler er

1. Sørg for at du har backup av viktige filer (gitt at du har noe du ønsker å spare på).

2. Last ned windows 7 ISO og lag en bootbar minnepinne jamfør tråden jeg linker til

3. Boot på minnepinne, velg Repair og kjør command promt. Kjør DISKPART og CLEAN harddisken/SSD du skal re-installere på. http://www.sevenforums.com/tutorials/52129-disk-clean-clean-all-diskpart-command.html (Fra pkt 3)

4. Re-start maskinen og følg windows installasjonen

 

For å boote på minnepinne så er det enkleste gjerne å benytte seg av en bootmeny man kan få opp under POST. Dette er akkurat i det maskinen starter, så må man spamme en spesiell knapp. Hvis du vet åssen hovedkort du har så kan jeg finne ut hvilken knapp det er snakk om. Gjerne F2, F11 eller lignende. Da får man opp en liten meny, kan velge USB og vips! Så slipper du å inn i BIOS å dille hvis du syntes det er skummelt :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...