Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av ny bærbar maskin


Anbefalte innlegg

Jeg hører stadig om hvor mye mye mer en får for pengene om en velger noe annet enn maskiner fra Apple. Nå har jeg brukt Mac i mange år, og er virkelig fornøyd, men kunne tenke meg å spare noen kroner ved innkjøp av min neste maskin, og da altså gå for noe annet.

 

Jeg har ikke særlig peiling på maskiners spesifikasjoner, men det som er viktig for meg er:

God byggekvalitet

God skjerm på rundt 14-15,6"

God og stor styreflate

USB-innganger på begge sider av maskinen

Lite støy

Rundt 128 GB SSD + 1 TB HDD

Stilrent design

 

Og til slutt det som gjør at jeg trenger ny maskin; den må egne seg til videoredigering. Det er ikke snakk om noe voldsomme greier, men min Macbook Air (mid-2013) går ned i knestående litt for raskt.

 

Når det kommer til vekt og størrelse er ikke det veldig viktig. Liten og lett er bra, men jeg skal stort sett kun ha med meg maskinen rundt i huset og til og fra hytten. Altså skal det litt til før den blir for stor og tung for mitt bruk.

 

Ytelse når det kommer til spill og lignende er for meg helt uinteressant.

 

Raskt oppsummert vil jeg ha en maskin som kan konkurrere med Apple på opplevd kvalitet og hverdagsbruk, og som i tillegg har nok krefter til at den ikke må arbeide over evne ved enkel videoredigering. Alt dette uten å tømme bankkontoen helt.

 

Hvor mye må jeg betale for å få noe slikt?

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke regne du får pose og sekk:

Lekker 15,6" Full HD-laptop med Intel® Core™ i7-prosessor

ASUS X555UA-DM111T

 

 

Asus Zenbook UX303UB-DQ004T 13.3" Bærbar PC (sølv)

Ingen av disse klarer neppe over full HD videoredigering med en del effekter.

Burde være forhåndvis stillegående. Da cpu ikke trekker så mye strøm.

 

Ellers bør du bygge deg stasjonær istedenfor å bruke laptop til lettere oppgraver.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Stasjonær + laptop blir ikke aktuelt, selv om jeg ser at det hadde gitt meg en hel del mer når det kommer til ytelse.

 

Er det noe poeng i å betale ekstra for berøringsskjærm? Jeg ser ikke for meg annet enn en skjerm full av fingermerker uten at en får noe særlig igjen for det.

 

Om den første maskinen du linker til vil kunne møte mine krav ser jo prisen meget god ut. Jeg ser jeg vil trenge en ekstern HDD, noe som er et minus, men gjerne ikke avgjørende.

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/866209/pc-nettbrett/baerbar-pc/gaming-pc-er/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt#

 

Lenovo Ideaad 700, har denne selv og er mitt beste tips.

 

Ser temmelig kjedelig ut utseendemessig men jeg synes det er bra.

 

Intel i7 6700HQ er kanskje den beste prosessoren du får på denne siden av 20 000 kr og langt dyrere PC-er har dårligere prosessorer.

 

16 GB RAM

 

osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...