Gå til innhold

Hvilke SSD har power loss protection?


Anbefalte innlegg

Etter at jeg for et år siden "mistet" en OCZ disk etter et strømbrudd skaffet jeg meg en Crucial M550 som skulle takle "sudden power-loss". (etter å ha lest noen forum er jeg ikke sikker på dette lenger) Dvs at den ikke brickes av strømbrudd.

 

Jeg er nå på utkikk etter en ny SSD, såvidt jeg forstår så er det kun de følgende seriene med "forbruker ssd" som har dette, men jeg er usikker.

 

Intel 730

Samsung 850 PRO [edit] har ikke PLP

Crucial MX100/MX200

 

Har disse diskene faktisk power loss protection, er det andre serier/merker som har det?

Endret av IceDale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke problemstillingen. Blir de virkelig "bricked" ved strømbrudd?

Slettes alle data du har lagret? Kan man ikke formatere og bruke SSD´en på ny?

 

Skummelt. Jeg har også nytte av råd i denne tråden.

Jeg tenker å oppdatere fra snurredisk til SSD på en maskin som kjører Windows 7, før jeg oppdaterer til Windows 10. Gratistilbudet med Windows 10 kan ha restriksjoner på bytte av disk, så det er best å installere SSD mens jeg har sjansen, og fremdeles kjører Windows 7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som skjedde med OCZ disken ( OCZ SSD Agility 3 Series) var at den ikke ble "oppdaget" i BIOS, jeg byttet kabler, prøvde andre kontakter på HK og satte den i en annen maskin. Helt død. Den hadde lenge hatt problemer som gjorde at jeg var nødt til å endre boot sekvens i BIOS. Det var etter en "hard booth" at den forsvant.

 

edit:

at OCZ ikke er et merke man kjøper mer enn en gang er nok ikke feil. Hatt mye tull med de produktene jeg har kjøpt fra dem

Endret av IceDale
Lenke til kommentar

Det som skjedde med OCZ disken ( OCZ SSD Agility 3 Series) var at den ikke ble "oppdaget" i BIOS, jeg byttet kabler, prøvde andre kontakter på HK og satte den i en annen maskin. Helt død.

Det der er faktisk et vanlig problem på den SSD-en. Den bare plutselig dør. Har hatt en Agility3 selv. Den døde plutselig under bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en Intel 510 120GB som døde etter strømbrudd. Trodde først det var hovedkortet, for BIOS kom ikke opp, men når jeg tok ut SSDen virket BIOS og når jeg skiftet til en annen SSD virket maskinen fint.

 

Merkelig at BIOS ikke virket med SSDen i. Av et 30 talls SSDer har tre av fem Intel 510 blitt ødelagt. Noe styr for Intel krever at de sendes til dem for RMA med DHL. En av fire Corsair SSDer har blitt ødelagt. Resten er Samsung, Crucial og Intel 330 som alle har fungert fint.

Endret av nilsch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å bare kjøpe en UPS?

Det hjelper ikke hvis du feks. må "hard boothe"

 

Jeg burde kanskje påpeke at en SSD KAN bli borte ved "power loss" og at de fleste artiklene jeg finner etter googling er fra 2013 eller tidligere. Kan hende det var et større problem på tidlige modeller. Mulig firmware o.l har blitt bedre.

Lenke til kommentar

 

Hva med å bare kjøpe en UPS?

Det hjelper ikke hvis du feks. må "hard boothe"

 

Jeg burde kanskje påpeke at en SSD KAN bli borte ved "power loss" og at de fleste artiklene jeg finner etter googling er fra 2013 eller tidligere. Kan hende det var et større problem på tidlige modeller. Mulig firmware o.l har blitt bedre.

 

 

Hvorfor skulle ikke en SSD klare en kaldstart(hard boot)?

Lenke til kommentar

 

 

Hva med å bare kjøpe en UPS?

Det hjelper ikke hvis du feks. må "hard boothe"

 

Jeg burde kanskje påpeke at en SSD KAN bli borte ved "power loss" og at de fleste artiklene jeg finner etter googling er fra 2013 eller tidligere. Kan hende det var et større problem på tidlige modeller. Mulig firmware o.l har blitt bedre.

 

 

Hvorfor skulle ikke en SSD klare en kaldstart(hard boot)?

 

 

Som sagt så forholder jeg meg til googling når det gjelder dette. Og forstod det slik at en av årsakene til at ssd disker plutselig ble borte var pga plutselig strømtap. Hvorfor dette skjer aner jeg.

Jeg har svært liten forståelse for hvordan en SSD fungerer rent teknisk (kjemiker av bakgrunn), og har som sagt sett på div forum og tech sider. Konsensusen fra flere av disse var at strømtap kunne være en årsak, men at enkelte disker hadde capasitatorer som sørget for at de tålte det bedre.

Jeg bruker SSDene hovedsaklig som systemdisk, så det er mest for å ha et stabilt system jeg lurer på dette.  (jeg bor 20 min unna komplett så jeg har stort sett gaming pcen oppe å gå igjen dagen etter hvis noe skjærer seg)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så er det bare bedriftsmodeller som har fullstendig strømbruddbeskyttelse.

 

In the MX100 review, I was still under the impression that there was full power-loss protection in the drive, but my impression was wrong. The client-level implementation only guarantees that data-at-rest is protected, meaning that any in-flight data will be lost, including the user data in the DRAM buffer. In other words the M500, M550 and MX100 do not have power-loss protection -- what they have is circuitry that protects against corruption of existing data in the case of a power-loss.

Kilde: http://www.anandtech.com/show/8528/micron-m600-128gb-256gb-1tb-ssd-review-nda-placeholder Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Power Loss Protection

Samsung

845 DC Pro , 845 DC EVO ,

Intel

320 , 730 , S3500 , S3700

Crucial

MX100

MX200

 

Disse jeg vet om som har firmware og kondensatorer som sørger for at dram skriver ferdig til nand og at SSD drive gjør en en clean power disconnect. Dette for å hjelpe til å forhindre datakorrupsjon.

 

En test som viser styrke til Intel sin PLP på dette

http://slashdot.org/story/196131

Merk at M4, Vertex ikke har noen PLP implementert. Usikker på Toshiba.

Dette viser at man lett får en bricked SSD om powerbortfall.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skulle bli bricked. Korrupt filsystem og tapte filer ja, men bricked?

http://www.extremetech.com/computing/169124-the-mysteriously-disappearing-drive-are-power-outages-killing-your-ssds

Det er mye som ikke er sagt om dette fra produsentene.

Jeg har brukt vodoo metoden på M4 omtalt her på 2 tilsyneletende brickede enheter.

Filsystemet til OS har ikke noe med dataplassering internt i SSDens nard grid arrays. I M4 sitt tilfelle feilet kontrolleren å ha kontroll på data indekseringen internt (noe avbrudd i en clear data ifn write sikkert , eller ECC paritet CRC feil).

 

 

En ting man ikke bør gjøre et å bruke svenske knappen med fryst windows / operativsystem.

Det er en oppskrift på å lage trøbbel (mye mere med SSD enn HDD)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Etter at jeg for et år siden "mistet" en OCZ disk etter et strømbrudd skaffet jeg meg en Crucial M550 som skulle takle "sudden power-loss". (etter å ha lest noen forum er jeg ikke sikker på dette lenger) Dvs at den ikke brickes av strømbrudd.

 

Jeg er nå på utkikk etter en ny SSD, såvidt jeg forstår så er det kun de følgende seriene med "forbruker ssd" som har dette, men jeg er usikker.

 

Intel 730

Samsung 850 PRO

Crucial MX100/MX200

 

Har disse diskene faktisk power loss protection, er det andre serier/merker som har det?

850 Pro har ikke PLP forresten

http://www.anandtech.com/show/8216/samsung-ssd-850-pro-128gb-256gb-1tb-review-enter-the-3d-era

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En ting man ikke bør gjøre et å bruke svenske knappen med fryst windows / operativsystem.

Det er en oppskrift på å lage trøbbel (mye mere med SSD enn HDD)

 

Hva anbefaler du da å gjøre? La den stå med fryst windows til evig og alltid? :dontgetit:
Unngå å få frys er jo det første . Slutte å overklokke :p

Holdt på å miste uvurderlige jobb data med mange ukers arbeid pga de m4 greiene (var jobb laptop uten fersk backup)

 

Neida.

Jeg har installert en free ssh server. Så om ip stakk fremdeles er oppe kan jeg logge på med ssh og kjøre shutdown /f /r

Har også endret power button i power options (lid close & buttons) til shutdown og bruker et kort trykk først for os shutdown og det har pleid å holde.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...