Gå til innhold

Anbefalingstråden: Trenger du filmanbefalinger? Spør her!


Xanman

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-8OkEXm

prøver meg her :) 

 

Til dere som har sett The Elephant Man. Jeg leter etter filmer hvor Anthony Hopkins gjeninntar samme type rolle som karakteren Frederick Treves(karaktertrekk: rolig, selvbehersket, medmenneskelig, omsorgsfull. Stikk motsatte av Nattsvermeren!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøver meg her :)

 

Til dere som har sett The Elephant Man. Jeg leter etter filmer hvor Anthony Hopkins gjeninntar samme type rolle som karakteren Frederick Treves(karaktertrekk: rolig, selvbehersket, medmenneskelig, omsorgsfull. Stikk motsatte av Nattsvermeren!)

Du kan prøve: The Remains of the Day

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

 

prøver meg her :)

 

Til dere som har sett The Elephant Man. Jeg leter etter filmer hvor Anthony Hopkins gjeninntar samme type rolle som karakteren Frederick Treves(karaktertrekk: rolig, selvbehersket, medmenneskelig, omsorgsfull. Stikk motsatte av Nattsvermeren!)

Du kan prøve: The Remains of the Day

 

 Takk for anbefalingen, den så interessant ut. 

 

Det ultimate hadde vært om det fantes en film hvor Merrick og Treves tilbrakte tid sammen. Merrick hadde flere år på sykehuset før han døde, og da brukte han å dra på utflukter til "the countryside", teateret, han og Treves snakket om livet osv. Kanskje det finnes noe fan- fiction som skriver om det.. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann! :)

 

 

Dessverre har jeg satt pris på om tipsene kom innen et par timer, denne gangen.. Men, jeg er nysgjerrig på "horror"-sjangeren.. Det vil si. Jeg har egentlig hatt så stor sansen for dem, men det er mulig jeg har sett feil filmer.. Noen som har noen gode tips, så er det bare å ramse opp? Jeg tror jeg helst ønsker å se filmer av nyere dato, mtp effekter og slike ting, hvis det ikke finnes noen absolutte klassikere som man bør få med seg.. !?

 

Takk for tips!! :D

 

Hvis du bryr deg om effekter burde jo 70- og 80-tallet være det ultimate. Det er liten tvil om at spesialeffektene var helt på topp innen sjangeren da. Veldig mye kreativitet og fethet der.

 

Av nyere (90 og nyere) horror er dette mine favoritter:

 

The Call of Cthulhu

En stumfilm fra 2005, og en eneste stor hyllest til 20-tallets fantastiske horror filmer.

 

The House of the Devil

En stor, stor hyllest til 70- og tidlig 80-talls horror, og med denne fanget Ti West horrorfeelingen fra denne perioden au.

 

Bone Tomahawk

Briljant western-horror fra 2015. Litt for treig for mange, men i mine øyne var den intet mindre enn perfekt. En fin-fin blanding av tradisjonell western-drama og horror. Årets film i mine øyne.

 

Riki-Oh: The Story of Ricky

Ultravoldelig og blodig martial arts-horror om får tankene til å gå til folk som Sam Raimi or Peter Jackson. Gore galore!

 

Yellow (2012)

En skjult perle av en kortfilm. En stor, feit hyllest til giallo. Glimrende film!

 

Housebound

Horror-koemdie som tar litt fra forskjellige undersjangere og blander det sammen til en feiende flott horror-komedie.

 

 

 

Sånn ellers er det ikke feil med filmer som The Conjuring, Insidious I & II, Ringu, Red Nights, Frankenstein's Army, The Town That Dreaded Sundown (både orginalen og remaken), Frankenweenie, All the Boys Love Mandy Lane, Tremors, A Girl Walks Home Alone at Night, You're Next, Martyrs, Amer, The Strange Colour of Your Body's Tears, The Innkeepers, A Field In England,  Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon osv. Veldig mye å velge mellom, og veldig mye forskjellig.

 

Men det anbefales helt klart å ta en titt på eldre filmer au, gjerne de virkelig store kultfilmene/klassikerne fra hvert tiår, og innen hver undersjanger, med mindre du utelukkende er ute etter store, flotte spesialeffekter. Flere av tidenes desidert mest creepy og stemningsfulle horrorfilmer kommer fra 20-tallet. Das Cabinet des Dr. Caligari og Nosferatu, eine Symphonie des Grauens for å nevne et par, og ellers er alle tiårene fra 1920-1980  fylt til randen med gode horrorfilmer.

 

Spesialeffekter var også langt mer kreative før. De så bedre ut da alt var praktisk, og de hadde often en viss sjarm og egenart som ofte har blitt borte pga. CG og dritt. Men for all del, finnes veldig mange nyere filmer hvor alt av spesialeffekter er praktiske, og det er egentlig veldig viktig. CG-effekter ødelegger ofte veldig mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Skriver filmtips for avisen jeg en gang jobbet "fast" i (noe må man jo gjøre når man går arbeidsledig), og nå som påsken kommer opp, trenger jeg en god påskefilm å skrive om.

 

Har ved tidligere påsker, skrevet om «Fjols til fjells», «De dødes tjern», og «The Shining» (og de to siste forbinder jeg i og for seg ikke med påsken heller), noen her som har noen gode tips til påskefilmer?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som kan anbefale noe i samme stil som Roy Anderssons "Du Levande" og "Sanger fra andre etasje"? Og forsåvidt "..en due satt på en gren" men den likte jeg ikke så godt.

 

Altså rolige, lange scener og fine bilder? :)

Han er helt unik så vanskelig å finne noe i samme stil. Men Playtime av Jacques Tati har noen likhetstrekk: statisk kamera, fantastiske sets og er morsom.

Også har man jo hans landsmann Ruben Östlund sine filmer som er inspirert av Andersson.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Leter også noen filmer a la ''Disturbia'' og ''Careful what you wish for''.

Takker for hjelp!

A la Disturbia, tenkte jeg på Fright Night, fra 2011. Med Colin Farrell. Der har du å en suspekt nabo, og noen ungdommer i sentrum av handlingene.

 

 

 Takker, skal sjekke den ut :)

Lenke til kommentar

 

 

Leter også noen filmer a la ''Disturbia'' og ''Careful what you wish for''.

Takker for hjelp!

A la Disturbia, tenkte jeg på Fright Night, fra 2011. Med Colin Farrell. Der har du å en suspekt nabo, og noen ungdommer i sentrum av handlingene.

 

 

 Takker, skal sjekke den ut :)

 

 

Gjør deg selv en tjeneste å sjekk ut orginale Fright Night, som FrankZito anbefaler. Remaken er ålreit, men orginalen er helt forbanna kanon. Milevis bedre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...