Gå til innhold

Ivy Bridge 3570K tester.


Anbefalte innlegg

22nm bruker mindre enn 50% av plassen 32nm bruker, samtidig er strømforbruket på ca 80% av hva 32nm ga. Om vi antar at kjernene er krympet til 50% av størrelsen på 32nm (som ikke er utrolig,) ser vi på at kjernene vil bli 50-70% varmere per mm^2

Transistorlekkasje øker når man går mot mindre noder, det er også fullt mulig at 3D-transistorene skaper varmelommer på nanometernivå.

 

Uansett er det ikke dette et sjokk om man har en grunnleggende forståelse av varmeoverføring og ser på historien.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

22nm bruker mindre enn 50% av plassen 32nm bruker, samtidig er strømforbruket på ca 80% av hva 32nm ga. Om vi antar at kjernene er krympet til 50% av størrelsen på 32nm (som ikke er utrolig,) ser vi på at kjernene vil bli 50-70% varmere per mm^2

Transistorlekkasje øker når man går mot mindre noder, det er også fullt mulig at 3D-transistorene skaper varmelommer på nanometernivå.

 

Uansett er det ikke dette et sjokk om man har en grunnleggende forståelse av varmeoverføring og ser på historien.

 

Med tanke på temperatur så var for eksempel: i7-9xx en forbedring over i7-8xx, i7-2xxx over i7-9xx.. Derfor regner jeg med at Ivy skal være en forbedring over South Bridge. Tror jeg venter på andre reviews av Ivy bridge..

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

22nm bruker mindre enn 50% av plassen 32nm bruker, samtidig er strømforbruket på ca 80% av hva 32nm ga. Om vi antar at kjernene er krympet til 50% av størrelsen på 32nm (som ikke er utrolig,) ser vi på at kjernene vil bli 50-70% varmere per mm^2

Transistorlekkasje øker når man går mot mindre noder, det er også fullt mulig at 3D-transistorene skaper varmelommer på nanometernivå.

 

Uansett er det ikke dette et sjokk om man har en grunnleggende forståelse av varmeoverføring og ser på historien.

 

Med tanke på temperatur så var for eksempel: i7-9xx en forbedring over i7-8xx, i7-2xxx over i7-9xx.. Derfor regner jeg med at Ivy skal være en forbedring over South Bridge. Tror jeg venter på andre reviews av Ivy bridge..

Hø?

Lynnfield kom et år etter Bloomfield og Bloomfield (D0) kjørte varmere enn Lynnfield, begge var produsert på 45nm noden.

i7-980x derimot, klokket ikke særlig mye bedre enn i7-975x til tross for 32nm vs 45nm, men hadde 50% flere kjerner. Sandy Bridge, eller andre generasjon Core iX YYYY sine bedre klokkeegenskaper kommer av at pipelinen ble forlenget, en moden 32nm-node hjalp med å holde strømforbruket nede.

Lenke til kommentar

22nm bruker mindre enn 50% av plassen 32nm bruker, samtidig er strømforbruket på ca 80% av hva 32nm ga. Om vi antar at kjernene er krympet til 50% av størrelsen på 32nm (som ikke er utrolig,) ser vi på at kjernene vil bli 50-70% varmere per mm^2

Transistorlekkasje øker når man går mot mindre noder, det er også fullt mulig at 3D-transistorene skaper varmelommer på nanometernivå.

 

Uansett er det ikke dette et sjokk om man har en grunnleggende forståelse av varmeoverføring og ser på historien.

 

Med tanke på temperatur så var for eksempel: i7-9xx en forbedring over i7-8xx, i7-2xxx over i7-9xx.. Derfor regner jeg med at Ivy skal være en forbedring over South Bridge. Tror jeg venter på andre reviews av Ivy bridge..

Hø?

Lynnfield kom et år etter Bloomfield og Bloomfield (D0) kjørte varmere enn Lynnfield, begge var produsert på 45nm noden.

i7-980x derimot, klokket ikke særlig mye bedre enn i7-975x til tross for 32nm vs 45nm, men hadde 50% flere kjerner. Sandy Bridge, eller andre generasjon Core iX YYYY sine bedre klokkeegenskaper kommer av at pipelinen ble forlenget, en moden 32nm-node hjalp med å holde strømforbruket nede.

 

Med andre ord så har Ivy dårlige kjøleegenskaper (slik som du nevnte tidligere)? Det er skuffende. Hvis det er slik at Ivy blir veldig varm så kommer jeg nok ikke til å kjøpe den.

Lenke til kommentar

Den relevante parameteren her er jo watt/mm^2. Hvis kjernen er krympet 25% (til 75% av opprinnelig størrelse) vil antall watt/mm^2 være 33% større ved samme TDP. Men så er det jo en GPU inkludert i pakka også, den må fjernes for å få regnestykket korrekt, da den ikke står for rare strømtrekket og varmeutviklingen blant overklokkerne - noen som vet om GPUen relativt sett tar mer plass på IB enn SB?

Lenke til kommentar

Selve brikka går fra 1.16 milliarder transistorer til 1.4 milliarder transistorer er det sagt, GPUen skal blant annet få 33% flere ALUer og en dedikert cache, så det er sannsynlig å forvente at flesteparten av de ekstra transistorene går til GPUen.

 

Man kan jo også se på gjennomsnittlig transistortetthet:

Sandy Bridge: 5.37 millioner transistorer/mm^2

Ivy Bridge 8.24 millioner transistorer/mm^2

Det blir 23% mer varme/mm^2

Lenke til kommentar

EggMan88: Hore! :p

 

Du gadd ikkje si ifra til meg når du handla nei

 

JEg har noen luftkjølere i bytte mot cpu'en :xmas:

 

hehe, han jeg handlet av hadde bare en og mtp at visse andre her også satt og siklet på samme chippen (*dp*) så måtte jeg slå til fort :p

 

og du er da bare en liten raidhore så hold deg til areca kontrollerne dine du så kan vi andre få leke oss med cpu'er :p

 

BTW, om du har en grei cpu kjøler så låner jeg gjerne den til uka, har en del på OCN som har requestet et par tester på luft og jeg har ikke noe på hånden akuratt nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kansje jeg er noob, men hva var temps?

Eller er det noe du ikke har tenkt å rapportere, eller er det ikke noe poeng?

Hvilken kjøler brukte du?

 

Eller kansje det står ett sted men jeg er totalt blind.

Jeg har ikke brydd meg om temps i første omgang. Kjører som arni90 sier på en custom vannloop med 2x GTX 360mm radiatorer i ca 10c rom temps, vannet ligger stort sett på 12-14c under load.

 

Slik det ser ut nå så har kjølere vanskelig og takle IB, kan være noen bugga sensorer, men tror heller at det er pga at die'en er krympet og fortsatt beholder ca effekten til SB noe som gir en høyere Watt pr mm2.

 

Kommer til og kjøre ferdig med 4.5Ghz på SB for og sammenligne der også og se hvordan de to scaler mot hverandre, og så shifte mer over på temp testing og max clock på vann og kanskje luft vis jeg får tak i en luftkjøler.

 

IB ser ut til og yte ca 5-7% bedre clock for clock en SB men igjen la seg clocke hakket under SB på vann og luft så ytelsen på en max overclocket IB vs ytelsen på en max overclocket SB på vann/luft vil være ganske lik.

 

Kommer også til og kjøre LN2 til uka når jeg og *dp* finner en dag som passer og det er først da vi får se hva denne er god for, håper at denne bryter den magiske 6Ghz grensen som SB hadde og fortsetter videre oppover mot 7Ghz tallet.

Endret av EggMan88
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser i en tråd i et annet forum at det spekuleres i at Ivy Bridge prosessoren i test tenkes være klokket med for høy volt, derav den høye temperaturen.

 

Forklar dette litt nærmere.

Missforstår jeg deg tro?

 

Gjelder dette Eggmannen sin test eller hva? MAn kan jo stille volten som man vil, men greitt å ha den stabil.

Lenke til kommentar

Jeg ser i en tråd i et annet forum at det spekuleres i at Ivy Bridge prosessoren i test tenkes være klokket med for høy volt, derav den høye temperaturen.

 

Forklar dette litt nærmere.

Missforstår jeg deg tro?

 

Gjelder dette Eggmannen sin test eller hva? MAn kan jo stille volten som man vil, men greitt å ha den stabil.

 

This^^

 

Er en annen på OCN som jeg har en samtale gående med, han har også en 3570K fra samme selger og med veldig lik batch, han får vistnok sin stabil på 4.5ghz med 1.18v, men da jeg testet min på 4.5Ghz @ 1.3v i går så failet den ene kjærnen etter ca 10min i Prime95, så er ikke helt sikker på om han mener Prime95 stabil eller 3d bench stabil (min bencher 3d helt uten problemer på 1.3v men failer i Prime95)

 

TweakTown har også en 3770K som de tester ATM og de må opp på 1.36v for og få den stabilt på 4.5Ghz, de har da load temps på godt over 90C på en H100.

 

Nå skal det også sies at jeg netopp har fått Asus Max Gene Z77 hovedkortet og har ikke klokket noe særlig på Asus siden 775 tiden, så det er mye nytt og sette seg inn i mtp skew, div spenninger som ikke "eksisterer" på Gigabyte og de andre HK jeg har brukt i senere tid så det kan godt hende at jeg kan presse litt mer ut av min (evt senke Vcore litt lavere)

 

Om det er noen som har en del erfaring med Asus Max Gene så tar jeg gjerne imot tips, skal gjøre meg ferdig med 4.5Ghz SB tester i kveld/natt og slik at sammenligningen er ferdig og så se litt mer på max clock og temp på IB i natt/morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...