Gå til innhold

Akambrukernes bilder - september 2014


Anbefalte innlegg

Retningslinjer for tråden

  • Denne tråden er til posting av bilder i perioden 1-30. september. Tråden vil være sticky i samme periode.
  • Den som poster bildet må selv være fotografen bak bildet.
  • Det er ingen krav til når bildet er tatt, men det bør være noe du holder på med for tiden.
  • Det er ingen krav til kvaliteten til bildene, men det bør primært være bilder du er stolt av eller tror at andre har glede av å se.
  • Du kan ha med et til fem bilder per post.
  • Det er ikke lov å legge inn mer enn to sett med bilder hver dag.
  • Legger du ut mer enn et bilde i en post, skal det være er en sammenheng mellom de.
  • Unngå å poste mange like bilder, eller et og samme bilde i mange variasjoner. Det er andre steder som egner seg bedre til slikt.
  • Misbruk av bildetråden kan rapportertes.
  • Ved brudd på disse rettningslinjer kan posten din bli slettet av moderator.
  • Liggende bilder skal være maksimalt 1280 piksler i bredden, stående bilder maks. 1024 piksler i høyden.
  • Skriv gjerne noen ord om bildet du legger ut.
  • Legg gjerne ved EXIF-informasjon, slik at andre brukere slipper å sjekke ut dette selv.
  • Det er lov å kommentere bilder, men fullverdig bildekritikk skal fortsatt skje i bildekritikken.
  • Bilder kan kommenteres når som helst, også etter utgangen av den aktuelle måneden.
Publisering.

Deltagerene gir Akam.no rett til å publisere bildet i den hensikt å promotere bildetråden. Dette gjelder også bilder som er lagt inn som en link, ikke kun vedlegg.

 

Annet.

Disse retningslinjene er ikke endelige, og kan bli endret. Endringer vil fortrinnsvis skje i månedskiftene. Les dem derfor nøye når en ny tråd opprettes før du legger ut bilder, selv om du har lest dette innlegget tidligere! Diskusjon rundt disse retningslinjene skal ikke foregå i denne tråden, og vil bli slettet uten forvarsel. Det er åpnet for diskusjon i denne tråden.

 

Som dere har sikkert har fått med dere nå, så har kommer redaksjonen i Akam med en oppsummering av denne tråden etter hvert. Hvis du vil at bildet ditt kommer med i den omtalen, så må redaksjonen faktisk hå en mulighet til å laste ned bildet for å legge det inn i artikkelen. Det betyr at hvis du har sperret for nedlastning (gjelder primært Flickr, 500px og SmugMug), så er det 100% sikkert at bildet ditt ikke blir med i omtalen.

 

Tidligere tråder:

 

Akambrukernes bilder - januar 2014

Akambrukernes bilder - februar 2014

Akambrukernes bilder - mars 2014

Akambrukernes bilder - april 2014

Akambrukernes bilder - mai 2014

Akambrukernes bilder - juni 2014

Akambrukernes bilder - juli 2014

Akambrukernes bilder - august 2014

 

2013 i spoiler.

 

 

 

2012 i spoiler.

 

 

 

2011 i spoiler.

 

 

 

2010 i spoiler.

 

 

 

2009 i spoiler.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvordan fungerer frivilligfotografarbeidet på den festivalen?

 

 

Det fungerer bra. Vi var rundt 20 fotografer tilsammen, og vi fikk noen konserter hver som vi skulle fotografere. Etter disse skulle man inn til "kontoret" og levere fra seg de 4 beste bildene med en gang fra konserten. Jeg hadde med egen bærbar, med kalibrert skjerm.

 

Når jeg ikke var satt opp på konsert, så tuslet jeg rundt og tok bilder som jeg ville. Hvis fotogropa var full på en konsert jeg ikke var satt opp på, så droppa jeg å gå inn, eller så ventet jeg til de andre hadde fått det de trengte.

 

Noen fikk også i "side-oppdrag" å fotografere visse typer ting, som frivillige, publikum, rigging m.v. Man er registrert som frivillige ellers, så man får tilgang til gratis mat på området (ganske enkle greier, men energi er det jo).

 

Fredag kveld ble det veldig sent da jeg også skulle fotografere på klubb etter selve festivalen, mens jeg kom meg hjem litt tidligere på lørdag. Slitsomt, men veldig artig. :) Anbefales for de som har interesse for konsertfotografering.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

September er måneden når det endelig begynner å bli mørkt nok til å begynne med astrofotografering igjen.

Denne sessongen startet jeg med dette bilde av kometen C/2014 E2 Jacques.

 

Tatt med Canon 550D, 58 minutter total eksponering ved ISO 800, 1000mm F/5 objektiv benyttet, og bilde er croppet en del.

 

 

Tøft! Hvordan unngår du star trails?

Lenke til kommentar

 

September er måneden når det endelig begynner å bli mørkt nok til å begynne med astrofotografering igjen.

Denne sessongen startet jeg med dette bilde av kometen C/2014 E2 Jacques.

 

Tatt med Canon 550D, 58 minutter total eksponering ved ISO 800, 1000mm F/5 objektiv benyttet, og bilde er croppet en del.

 

 

Tøft! Hvordan unngår du star trails?

 

Kometbilder er ganske vriene å få til. Bilde er etterbehnadlet i 2 omganger siden kometen beveget seg vesentlig raskere en stjernehimmelen. Pga dette er eksponeringen brutt opp i 29x 120 sekunders eksponeringer, slik at jeg ved etterbehandling kan behandle kometen og stjernehimmelen separat, for så slå de sammen.

For å følge stjernehimmelen bruker jeg et motorisert stativ med ekstra finkorrigering ved hjelp av et mindre kamera og teleskop.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kometbilder er ganske vriene å få til. Bilde er etterbehnadlet i 2 omganger siden kometen beveget seg vesentlig raskere en stjernehimmelen. Pga dette er eksponeringen brutt opp i 29x 120 sekunders eksponeringer, slik at jeg ved etterbehandling kan behandle kometen og stjernehimmelen separat, for så slå de sammen.

 

For å følge stjernehimmelen bruker jeg et motorisert stativ med ekstra finkorrigering ved hjelp av et mindre kamera og teleskop.

 

 

Jeg er imponert! :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...