Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av moped eller scooter?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fyller snart 16 år og jeg lurer på om hva som er best og kjøpe, er det scooter eller moped? Fra det jeg har hørt så er det nesten bare utseendet og at man kan gire med moped som er forskjellen. En annen ting er prisen, jeg har sett på nye og gamle scootere og som oftest så blir mopeden opptil dobbelt så dyrt. Jeg prøver å spare så mye penger som mulig fordi grunnen til at jeg skal kjøpe moped eller scooter er så jeg kan komme meg fra a til b mye fortere til jeg er 18 år og kan kjøre opp til bil.

Takk til alle som kommenterer! -Kevin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror kanskje scooter er det beste valget om du skal kjøre "lovlig".
De er vel gjerne plombert på en slik måte at det ikke går utover drakraften.
Mopeder derimot er nermest kvalt av plomberinger og vil slite med å holde ~45km/t i selv de minste oppoverbakkene.

Er noen år siden jeg var borti moped/scootere så det kan ha endret seg noe.

Lenke til kommentar

Scooter er best på mange måter.

Du slipper giring, og har plass under setet for å legge fra deg hjelmen. Når du skal kjøre kan du oppbevare ganske mye bagasje der når du tar ut hjelmen. Hvorfor noen vil plage seg selv med girmoped er vanskelig å forstå. Noen tror det er "tøffere" fordi den likner mer på en motorsykkel. Praktisk er det i alle fall ikke.

 

Scooter er mer praktisk.

Lenke til kommentar

En annen ting er prisen, jeg har sett på nye og gamle scootere og som oftest så blir mopeden opptil dobbelt så dyrt. Jeg prøver å spare så mye penger som mulig fordi grunnen til at jeg skal kjøpe moped eller scooter er så jeg kan komme meg fra a til b mye fortere til jeg er 18 år og kan kjøre opp til bil.

 

Du har vel egentlig svart deg selv ;)

Lenke til kommentar

At det er dobbelt så dyrt skjønner jeg ikke helt, men det er kanskje færre av dem. 

 

Dersom du i fremtiden har planer om A2/A-førerkort ville jeg utvilsomt gått for girmoped for treningens skyld. For bykjøring osv er scooter behagelig og enkelt. God plass til oppbevaring ol. er det også. Moderne girmopeder trenger ikke være så håpløse som beskrevet over, jeg har i alle fall ikke hatt store problemer med fartstap i motbakke. Jeg veier over 100kg og har en Motorhispania furia 50 fra 2008 som jeg surrer rundt med for gøy iblant, og den har ikke noe problem med å dra meg. 

 

Uansett hva du gjør er det en fordel å gå for et velholdt kjøretøy, og kjøp deg for all del en ryggskinne som minimum til beskyttelse. Det er like jævlig å havne i ulykke på moped som på tung MC i 20-50km/t.

Lenke til kommentar

Å gire er ikke så vanskelig at du har noe særlig behov for to års trening på girmoped. Du fikser det på et par økter. Selv har jeg aldri eid noe med automat, så jeg har ikke personlig erfaring fra å gå over, men jeg kan umulig se for meg at det kan by på store utfordringer.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Å gire er ikke så vanskelig at du har noe særlig behov for to års trening på girmoped. Du fikser det på et par økter. Selv har jeg aldri eid noe med automat, så jeg har ikke personlig erfaring fra å gå over, men jeg kan umulig se for meg at det kan by på store utfordringer.

 

Nei, forsåvidt ikke, men giring kombinert med måten man sitter på og øvelse i trafikken gjir deg veldig viktig erfaring. Trafikkbildet på to hjul er ikke det samme som på fire. Det er det trafikkale som tar tid, og det tar mange, mange, mange år, mange flere enn man øvelseskjører i og lærer seg det tekniske med et kjøretøy.

Lenke til kommentar

Det jeg skriver, er at det er det trafikale som tar tid. Å være på to hjul i trafikken er noe helt annet enn i bil. Å bygge trafikkforståelse på en moped er en nyttig erfaring å ta med seg, og du vil havne i situasjoner som du ikke møter i bil. Du får det helt sikkert på en scooter også, og med mindre teknisk innsats.

 

Forøvrig hadde jeg aldri sittet på tohjuling noensinne før jeg kjørte opp til tung MC. Jeg hadde ikke noe annet enn obligatoriske timer; teknisk går ofte raskt, trafikal forståelse trenger de aller fleste vesentlig mye mer tid på. 

Lenke til kommentar

Gå for scooter. Det gjorde jeg og er fornøyd. Som sagt er det fordel med plass under sete hvor man kan oppbevare hjelm hvis du skal på kino (?) istedenfor å måtte drasse med hjelmen inn/henge den opp og risikere at den blir stjålet. Girmoped vil ikke lære deg noe mer enn en automat (scooter). Det fikser man iløpet av et par timer. Begge kjører like fort, så hvorfor betale noen tusenlapper mer for en girmoped? 

 

Så hvis du skal ha noe, så ville jeg gått for noe japansk som Yamaha eller Honda. De er veldig driftsikre iforhold til de kinesiske. Italienske merker fungerer helt greit også, samme med Renault. Men de japanske vinner både på driftsikkerhet og utseende etter min mening. Også bør du ha en som er kjørt i maks 15 000 km. Vær sikker på at det elektroniske på kjøretøyet du ønsker deg er ordentlig. Riper har jo så klart ingenting å si for kjøringa, så kjøp gjerne en ripete for det er lett å fikse selv med litt sandpapir og lakk. Det koster ikke stort så du tjener penger på det. Men samtidig, er det mye riper kan det tyde på at eieren har vært uforsiktig og gjenstander inni kjøretøyet kan ha løsnet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Merkelig at ingen har nevnt den aller største fordelen med moped, nemlig dekkstørrelsen. Ikke alle bor i by, og skal man kjøre en del på grusveier, evt. skogsveier, så trenger man moped. Og med en moped er man nesten nødt til å trimme, ingen gidder å kjøre rundt i 45 km/t, og må bruke 6 gir for å komme dit. (Litt bedre om man har en moped med gammel typegodkjenning som kan kjøre i 60 lovlig) 

 

Jeg har aldri skjønt de som f.eks. kjøper ny moped med tilnærmet slicks og kjører rundt i 45. 

 

Skal man derimot kjøre orginalt og nesten utelukkende på asfalt, er scooter absolutt veien å gå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...