Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva vil det si at en bolig har tinglyst livslang borett?


leahh

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å dra på visning på en enebolig, men før jeg i det hele tatt gidder å bruke mer tid på dette vil jeg finne ut hva det vil vi at boligen har tinglyst borett?

Klarer ikke å finne noe ut av dette på nettet, så derfor spør jeg dere om hjelp? Eneste jeg kan finne informasjon er når det er salg innad i familien der en av familiemedlemmene har bruksrett til deler av eiendommene. Men dette blir jo noe helt annet..

 

Rettsinnehaveren her er en nesten 90 år gammel dame (fant jeg ut etter å ha googlet litt..) og hun er ikke den som bor og selger boligen nå. Det står i annonsen at "det er ingen grunn til å forvente at personen med livsvarig borett noengang vil ha ønske om å bebo eiendommen igjen" - Men jeg synes fortsatt dette høres veldig skummelt ut..

 

Vil det i praksis si at personen kan kreve at vi skal flytte ut selv om vi har kjøpt boligen? Får vi igjen pengene våre i såfall da? Eller vil det kanskje si at personen kan kreve å flytte inn sammen med oss? Er borett noe arvinger vil overta? Eller utgår dette alltid når personen dør?

 

uhu, håper virkelig ikke det er tilfelle - for boligen er ellers perfekt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vil det i praksis si at personen kan kreve at vi skal flytte ut selv om vi har kjøpt boligen? Får vi igjen pengene våre i såfall da? Eller vil det kanskje si at personen kan kreve å flytte inn sammen med oss? Er borett noe arvinger vil overta? Eller utgår dette alltid når personen dør?

 

uhu, håper virkelig ikke det er tilfelle - for boligen er ellers perfekt!

 

Ja har man en tinglyst borett, kan man velge å benytte seg av den. Dvs flytte inn igjen. Dere er fremdeles dere som eier boligen, så dere får ingen penger tilbake.

 

Hvis boretten er personlig utgår den når personen dør.

 

Vurderer dere å kjøpe en bolig med en tinglyst borett, må dere studere innholdet i retten, altså det tinglyste dokumentet

 

Det enkleste ville jo være om dama kunne fraskrive seg boretten...

Endret av KVTL
Slettet quote hikke.
Lenke til kommentar

haha, så det er faktisk mulig å selge en bolig der man får med en gammel dame "på kjøpet" hvis man er heldig.. Uff, ikke mye aktuelt det altså! Men jeg skal sjekke med megler og høre litt mer detaljer rundt dette.. Synes det høres veldig merkelig ut rett og slett!

 

De andre annonsene jeg har sett der det er snakk om å selge ett hus med borett har det alltid stått at den frafaller eller blir slettet ved salg. Jeg tør i hvertfall ikke kjøpe ett hus det er fare for at jeg må dele med en fremmed dame i 10 år, og kan ikke skjønne at det finnes noen andre som er det heller..

 

Blir spennende å høre hva megler svarer her! ;)

Lenke til kommentar

Min bestemor har livsvarig borett i huset hun bor nå. I praksis betyr det at huset ikke blir solgt på åpent marked så lenge hun lever, nettopp fordi ingen ønsker å kjøpe på de vilkårene.

 

I vårt tilfelle er det gjort fordi enkelte familiemedlemmer hadde kastet gamla ut på minuttet om de hadde sjansen.

Lenke til kommentar

haha, så det er faktisk mulig å selge en bolig der man får med en gammel dame "på kjøpet" hvis man er heldig.. Uff, ikke mye aktuelt det altså! Men jeg skal sjekke med megler og høre litt mer detaljer rundt dette.. Synes det høres veldig merkelig ut rett og slett!

 

De andre annonsene jeg har sett der det er snakk om å selge ett hus med borett har det alltid stått at den frafaller eller blir slettet ved salg. Jeg tør i hvertfall ikke kjøpe ett hus det er fare for at jeg må dele med en fremmed dame i 10 år, og kan ikke skjønne at det finnes noen andre som er det heller..

 

Blir spennende å høre hva megler svarer her! ;)

Få svaret skriftlig ;)

 

Og ja, sett som forutsetning for bud (hvis dere ønsker det) at dama frafaller boretten.

Lenke til kommentar

haha, så det er faktisk mulig å selge en bolig der man får med en gammel dame "på kjøpet" hvis man er heldig.. Uff, ikke mye aktuelt det altså! Men jeg skal sjekke med megler og høre litt mer detaljer rundt dette.. Synes det høres veldig merkelig ut rett og slett!

 

De andre annonsene jeg har sett der det er snakk om å selge ett hus med borett har det alltid stått at den frafaller eller blir slettet ved salg. Jeg tør i hvertfall ikke kjøpe ett hus det er fare for at jeg må dele med en fremmed dame i 10 år, og kan ikke skjønne at det finnes noen andre som er det heller..

 

Blir spennende å høre hva megler svarer her! ;)

Få svaret skriftlig ;)

 

Og ja, sett som forutsetning for bud (hvis dere ønsker det) at dama frafaller boretten.

 

Evt. kan dere ta en risiko, legge inn et skambud og håpe på at dama aldri flytter inn.

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper et hus hvor noen har tinglyst livslang borett, kan denne personen kreve å bo der gratis resten av livet, eller kan man kreve leie av vedkommende? Dette bør kanskje være spesifisert i den tinglyste erklæringen?

 

Gratis.

 

Nei, ikke nødvendigvis. Det er ofte en spesifisert husleie (symbolsk), så dere må se den underliggende kontrakten. En telefon til Statens Kartverk kan hjelpe dere (tinglysningstelefonen 32 11 88 00)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...