Gå til innhold

Nettdemokratiet en illusjon? Storebror ser deg bak et enveisspeil.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg anbefaler de som er interessert i dette temaet og se NrKs tankevekkende dokumentar som er Tilgjengelig til: Tor 19. jun 2014 kl 20:49

 

Selskapene bak USAs avlytting

Am. dokumentar. I fellesskap samlet Silicon Valley og amerikanske myndigheter informasjon om millioner av mennesker over hele verden, inkludert USAs egne innbyggere. Deretter lagret de enorme datamengder. Hvordan samarbeidet de? (United States of Secrets, cooperation AT&T - Google )

 

Originaltittel:United States of Secrets, cooperation AT&T - Google

 

 

 

http://tv.nrk.no/program/koid23005114/selskapene-bak-usas-avlytting

 

Noen naturlige spørsmål:

  1. Går det i retning av at bare større og større selskaper vil overleve på nettet?
  2. Er det en trussel mot nettets unike demokrati?

Relaterte tråder:

 

USAs hemmlige sektor.

 

Digital Id det er farlig det eller er det motsatt?

 

Relaterte artikler:

 

Kaker, superkaker, idkort, digitalt pass eller fingeravtrykk? Storebror liker å vite hvem du er.

 

Lar du deg lure på nettet? Vet du hvem som sitter på andre siden av bordet?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hva vi vil godta for å bevare demokratiet. Vil vi godta en overvåkning på nettet i den skala som det er i dag, eller vil vi ofre demokratiet for å kunne bevare nettet anonymt.

Det som er helt sikkert er at graden av overvåkningen overgår de flestes fantasi. Om man husker Nokas-saken ble det gjort et poeng i at det var vanskelig å oppklare saken iom. at de impliserte forbryterne nesten ikke kunne spores elektronisk. Det de gjorde var at de kun brukte kontanter når de handlet og kastet mobilene etter en uke, falske Facebook profiler osv. Dette som et motstykke til den saken om han Tyskeren som kvalte sin kone og senket henne i havet. henne fant de fort siden han hadde mobilen sin med seg når han rodde ut på sjøen.

Nå skal jeg ikke si at det er noen som hele tiden følger med på hva vi holder på med, men om det gjelder så finner de fort ut enormt mye om enkeltpersoner. Og i dag er det jo nesten mistenkelig i seg selv om man ikke er sosialt aktiv på nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det som er helt sikkert er at graden av overvåkningen overgår de flestes fantasi.elv om man ikke er sosialt aktiv på nettet.

 

Ja akkurat det ble omtalt i NrKs dokumentar. Så du den? Dersom du er interessert i dette temaet, så bør du se den før den tas av nettet på torsdag. Slike dokumentarer burde ligget som perma lenker på nettet, men det har kanskje ikke NrK råd til. De har vel betalt for rettigheter over en kortere periode.

 

 

Om man husker Nokas-saken ble det gjort et poeng i at det var vanskelig å oppklare saken iom. at de impliserte forbryterne nesten ikke kunne spores elektronisk. Det de gjorde var at de kun brukte kontanter når de handlet og kastet mobilene etter en uke, falske Facebook profiler osv. Dette som et motstykke til den saken om han Tyskeren som kvalte sin kone og senket henne i havet. henne fant de fort siden han hadde mobilen sin med seg når han rodde ut på sjøen.

Nå skal jeg ikke si at det er noen som hele tiden følger med på hva vi holder på med, men om det gjelder så finner de fort ut enormt mye om enkeltpersoner. Og i dag er det jo nesten mistenkelig i seg selv om man ikke er sosialt aktiv på nettet.

 

Jeg har jobbet i Norges Bank og er faktisk ikke sikker på om det ville skjedd om ikke pengetransporten var outsourcet til en tredje part, i dette tilfellet NOKAS.

 

Men det er etterpåklokskap, den enkleste form for klokskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Overraskende lite interesse for dette dagsaktuelle temaet. Her er en relatert tråd:

 

Interessen er nok der. Men vi som tror på privatlivets fred og anonymitetens gleder er så overveldet av all den meningsløse overvåkningen at vi vet ikke hva vi skal si.

 

Geir :)

 

 

Du bør kanskje ta deg tid til å lese nest siste lenke i min opprinnelige post. Der finner du i det minste om noen forholdsregler du kan ta:

 

  1. Skru av sporing.
  2. Browse privat.
  3. Bruke TOR nettverket.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Det må du forklare nærmere. Er det internett slang?

Nei, man kan bare teipe igjen kameraet så kan dem ikke se oss ;)

 

 

Hm?

 

Du bruker da mye annet på en datamaskin enn kameraet som gjør at du kan spores. Du bør ihvertfall ta en titt på de sidene jeg lenker til om dette var seriøst ment.

 

Hvor lett er det forresten å ta kontroll over hele datamaskinen og dermed kameraet? Jeg skriver noe om det i artikkelen jeg nevnte for tom waits for alice,

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

Det må du forklare nærmere. Er det internett slang?

Nei, man kan bare teipe igjen kameraet så kan dem ikke se oss ;)

 

 

Hm?

 

Du bruker da mye annet på en datamaskin enn kameraet som gjør at du kan spores. Du bør ihvertfall ta en titt på de sidene jeg lenker til om dette var seriøst ment.

 

Hvor lett er det forresten å ta kontroll over hele datamaskinen og dermed kameraet? Jeg skriver noe om det i artikkelen jeg nevnte for tom waits for alice,

 

Trodde vi snakka om mobil kamera?

Lenke til kommentar

 

Det spørs hva vi vil godta for å bevare demokratiet. Vil vi godta en overvåkning på nettet i den skala som det er i dag, eller vil vi ofre demokratiet for å kunne bevare nettet anonymt.

 

Den må du utdype. Hvorfor må vi ofre demokratiet for å bevare nettet anonymt? Blir samfunnet mer demokratisk av overvåkning?

 

Geir :)

 

 

Jeg ser det at det kan tolkes slik at det ser ut som om jeg mener det. Det jeg mente med den er at enkelte ledere mener at det er prisen som vi må betale for å leve i et demokratisk land. Og med enkelte ledere så mener jeg den sorten som har makt til å bruke nettet på en slik måte at det blir brukt til overvåkning.

Forøvrig så er jeg enig med deg at man blir litt matt over den interessen som blir nettet til del. På en side så er det nok ikke tvil om at en del forbrytelser blir stoppet før de kommer i gang, men på en annen side så tror jeg ikke at det blir mindre forbrytelser om all elektonikk blir overvåket. Og den gamle regla om at "har du ikke noe å skjule, så har du ingenting å være redd for" ligner veldig på den retorikken som ble/blir brukt av det hemmelig Politiet i enkelte stater vi ikke ønsker å sammenligne oss med.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Overraskende lite interesse for dette dagsaktuelle temaet. Her er en relatert tråd:

 

Interessen er nok der. Men vi som tror på privatlivets fred og anonymitetens gleder er så overveldet av all den meningsløse overvåkningen at vi vet ikke hva vi skal si.

 

Geir :)

 

 

Du bør kanskje ta deg tid til å lese nest siste lenke i min opprinnelige post. Der finner du i det minste om noen forholdsregler du kan ta:

 

  1. Skru av sporing.
  2. Browse privat.
  3. Bruke TOR nettverket.

 

 

Hei, jeg så tråden din og fattet interesse, antok ut fra formuleringen at her kunne man kanskje ha noe viktig å si eller mene, men jeg leste og tenkte, og gikk egentlig bare helt blank i hodet fordi på den ens siden høres dette alvorlig ut, men på den andre siden, sier "Geir", det man i stillhet forundres over, nemlig: hva er det som er så interessant med all denne "formålsløse bablingen" som nettet flommer over av ..

 

Har ikke kommet lengre med den tanken, men har ett forslag til punkt 4 på anbefalingslisten din, og det er:

 

4. skru av alle dippedutter, og ta deg ferie i fra bablingen - gi deg selv en grundig avklimatisering

Lenke til kommentar

Det jeg mente med den er at enkelte ledere mener at det er prisen som vi må betale for å leve i et demokratisk land.

Det har jeg aldri hørt. Det man har sagt, og du kanskje mener, er at overvåkning er prisen man må betale for sikkerhet. Man må ofre noe av demokratiets rettigheter for sikkerhet. Det er motsatt av din opprinnelige påstand.

 

En liberalist vil kjenne igjen tankegangen fra argumentasjonen for velferdsstaten: Vi må oppgi litt av vår formue for å sikre alle mot fattigdom og nød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det jeg mente med den er at enkelte ledere mener at det er prisen som vi må betale for å leve i et demokratisk land.

Det har jeg aldri hørt. Det man har sagt, og du kanskje mener, er at overvåkning er prisen man må betale for sikkerhet. Man må ofre noe av demokratiets rettigheter for sikkerhet. Det er motsatt av din opprinnelige påstand.

 

En liberalist vil kjenne igjen tankegangen fra argumentasjonen for velferdsstaten: Vi må oppgi litt av vår formue for å sikre alle mot fattigdom og nød.

 

 

Man kan helt sikkert formulere det som man vil, men saken er den at enkelte sier at overvåkning er prisen vi må betale for å holde demokratiet levende. Det var jo nærmest fanesaken som kom opp da NSA ble avslørt for sin overvåkning. De, og flere ledere mente, at man må forsvare demokratiet med alle midler, elektronisk overvåking innkludert.

Og hvordan ser du at din påstand er motsatt av min? Du siterer at vi må oppgi demokratiet med en begrunnelse i sikkerhet og jeg skriver at overvåkning (sikkerhet) er prisen vi må betale for å ha et demokrati. er ikke det samme side av samme sak?

Lenke til kommentar

 

 

Overraskende lite interesse for dette dagsaktuelle temaet. Her er en relatert tråd:

 

Interessen er nok der. Men vi som tror på privatlivets fred og anonymitetens gleder er så overveldet av all den meningsløse overvåkningen at vi vet ikke hva vi skal si.

 

Geir :)

 

 

Du bør kanskje ta deg tid til å lese nest siste lenke i min opprinnelige post. Der finner du i det minste om noen forholdsregler du kan ta:

 

  1. Skru av sporing.
  2. Browse privat.
  3. Bruke TOR nettverket.

 

 

Er det ikke kommet frem at NSA har tilgang til TOR systemet som de tapper via de fysiske kablene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

 

 

Overraskende lite interesse for dette dagsaktuelle temaet. Her er en relatert tråd:

 

Interessen er nok der. Men vi som tror på privatlivets fred og anonymitetens gleder er så overveldet av all den meningsløse overvåkningen at vi vet ikke hva vi skal si.

 

Geir :)

 

 

Du bør kanskje ta deg tid til å lese nest siste lenke i min opprinnelige post. Der finner du i det minste om noen forholdsregler du kan ta:

 

  1. Skru av sporing.
  2. Browse privat.
  3. Bruke TOR nettverket.

 

 

Er det ikke kommet frem at NSA har tilgang til TOR systemet som de tapper via de fysiske kablene?

 

 

I min artikkel nevner jeg at der har vært huller i TOR systemet som i de fleste andre systemer. Det påstås at de kjente hullene er tettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hei, jeg så tråden din og fattet interesse, antok ut fra formuleringen at her kunne man kanskje ha noe viktig å si eller mene, men jeg leste og tenkte, og gikk egentlig bare helt blank i hodet fordi på den ens siden høres dette alvorlig ut, men på den andre siden, sier "Geir", det man i stillhet forundres over, nemlig: hva er det som er så interessant med all denne "formålsløse bablingen" som nettet flommer over av ..

 

Har ikke kommet lengre med den tanken, men har ett forslag til punkt 4 på anbefalingslisten din, og det er:

 

4. skru av alle dippedutter, og ta deg ferie i fra bablingen - gi deg selv en grundig avklimatisering

 

 

Dersom du ikke har annet å tilføre tråden, ville det for noen av oss vært en fordel om du holdt fingrene borte fra tastaturet. Hold deg til tamaet eller fortsett diskusjonen i lenket tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...