Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lover og regler rundt valg av grunnskole/skolekrets


Gjest 50% pappa

Anbefalte innlegg

Gjest 50% pappa

Hei,

 

Sitter her og lurer på hvilke lover og regler det finnes om valg av eller tildeling av skolekrets. Har ei datter på 5 år som skal begynne på barneskolen neste år. Moren og eg er skilt så vi bor på to forskjellige steder og innenfor to forskjellige skolekretser. Vi har delt foreldreomsorgen 50%. Hu går i barnehage som er langt unna oss begge, men vi sørger begge for at hun går i samme barnehage og har samme vennekrets uavhengig av hvor hun er.

 

Frem til nå har eg vært fast bestemt på å flytte nærmere mora for å gjøre det enklere i forbindelse med skolevei og enda enklere mtp vennekrets. Problemet nå er at eg nettopp fant ut at mora har planer om å flytte til det samme stedet eg bor på, men det er uvisst når dette skjer, men sannsynligvis ikke før det har gått ca 1 skoleår. Det er uansett sikkert at de/hun vil flytte.

 

Derfor tenker eg i retning av å gjøre det som er best for dattera vår. Å begynne på skolen i ett år og deretter flytte og samtidig bytte skolekrets synes eg ikke er det beste. At eg nå flytter dit for å korte ned skoleveien er uaktuelt siden mora igjen skal flytte og det blir da totalt sett tre flyttinger på dattera vår. Dette er jo langt i fra gunstig.

 

Derfor tenkte eg over dette med regler og lover rundt tildeling/valg av skolekrets. Dattera vår si adresse er hos mora, slik at det i fra dag 1 ikke har vært noen tvil i fra vår side om at det var den skolekretsen der hun skulle gå i. Spørsmålet nå er om det er mulig at hun kan gå i en annen skole det første året og deretter fortsette der når mora flytter etter? Dvs at hun egentlig begynner i en skolekrets annen enn det som de bor i. Er dette lov? Må dette søkes om eller er dette et valg? Det forutsetter jo naturligvis at skolekretsen har kapasitet.

 

Noen som har noen gode råd å komme med her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Tor_*

Etter Opplæringsloven har eleven rett til å gå på den skolen som ligger nærmest der man bor. Når man begynner på skolen for første gang skal eleven begynne på den skole som ligger nærmest. Dersom det er andre ønsker må det søkes den aktuelle skole om det. Etter at man har startet på en skole kan jeg ikke se at det foreligger en plikt til å bytte skolekrets om man skulle flytte ut av skolekretsen sin. Legger ved link til loven:

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...