Gå til innhold

Blir det snart "rimlige" mediumformat til folket ?


Anbefalte innlegg

Ser at det ryktes at både Nikon, Sony og Canon vurderer og begynne og produsere mediumformat.

 

Canon driver vist på med en markedundersøkelse for og få bedre forståelse for hva fotografer ønsker.

 

 

A new report suggests Canon is sending out questionnaires to “key users” which includes some questions about medium format. Most of the questions were gear towards image quality, usage scenarios and lens requirements. Most of the questionnaire was still about DSLRs and video, and that the “MF stuff was new”.

Rumors are running rampant that Nikon will launch a medium format body using the 50mp sensor that everyone else is using, and we’ve heard the same about Sony entering the field. Canon has been looking at the feasibility for years, and have said they want to enter more “professional” markets due to the declining consumer market.

 

Så tenkte vi kunne diskutere og poste her etterhvert som det dukker opp rykter.

 

Vil også legge til at dette er en ryktetråd og man kan ikke stole på at all informasjon medfører riktighet, så det man må ta alle ryter med en klype salt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at det ryktes at både Nikon, Sony og Canon vurderer og begynne og produsere mediumformat.

Mellomformat er et ekstremt lite marked I forhold til det Canon og Nikon operer i med sine nåværende systemer. Ikke alltid så enkelt for et stort selskap å tilpasse seg et lite marked, men med siste års nedgang i salget av kameraer kan det godt være at de to store er på jakt etter nye satsingsområder.

 

Med Nikon og/eller Canon på banen kan jo mellomformat også bli mer aktuelt for merkebevisste kjøpere, men det krever nok også lavere priser enn i dag.Om Nikon og Canon er interessert I å gå inn på mellomformat for å konkurrere på pris spørs vel, men flere aktører vil nok uansett føre til mer konkurranse, og Pentax har jo allerde vist at det går an å komme under 100K.

 

Jeg tror at speilløst mellomformat vil appelere til mange natur/landskapsfotografer (med nok penger). Hvor lett det er for et nytt system å konkurre med veletablerte systemer fra Hasselblad og Phase One i studio er en annen sak. Uansett, det blir spennende å se om det kommer noe ut av ryktene.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Mellomformat er et ekstremt lite marked I forhold til det Canon og Nikon operer i med sine nåværende systemer. Ikke alltid så enkelt for et stort selskap å tilpasse seg et lite marked, men med siste års nedgang i salget av kameraer kan det godt være at de to store er på jakt etter nye satsingsområder.

 

Med Nikon og/eller Canon på banen kan jo mellomformat også bli mer aktuelt for merkebevisste kjøpere, men det krever nok også lavere priser enn i dag.Om Nikon og Canon er interessert I å gå inn på mellomformat for å konkurrere på pris spørs vel, men flere aktører vil nok uansett føre til mer konkurranse, og Pentax har jo allerde vist at det går an å komme under 100K.

 

Jeg tror at speilløst mellomformat vil appelere til mange natur/landskapsfotografer (med nok penger). Hvor lett det er for et nytt system å konkurre med veletablerte systemer fra Hasselblad og Phase One i studio er en annen sak. Uansett, det blir spennende å se om det kommer noe ut av ryktene.

Jeg hadde ønsket meg et Canon kamera som spilte på mulighetene med speilløst (kompakt, bra pris:ytelse på vidvinkel, gode hjelpemidler til manuell fokus/eksponering), heller enn å prøve å ta livet av SLR. Dvs jeg vil gjerne ha en EOS-M/6D/A7r mashup som man enkelt kan ta på fjelltur. Om det betyr > FF sensor så er det ok.

 

Canon har egen produksjonskapasitet for kamera sensorer, de har holdt på med det lenge og jeg antar at de kan lage ganske store sensorer til relativt lav kost. De er ikke helt konkuransedyktig "per areal" med konkurentene som bruker andre sensor-produsenter.

 

Så hva om Canon brukte den eksisterende "FF-kapasiteten" til å lage større sensorer med samme prosess-størrelse og sensel-teknologi som f.eks 5Dmk3? De har tilogmed noen objektiver. Mk2 av TS-E 17mm og 24mm har 67.2mm bildesirkel, mot 43.2mm for "fullframe"

ts-e_image_circles_diagram_2010__hero.jp

 

For en (3:2) 36x24mm sensor så kreves en bildesirkel på:

2*sqrt((24/2).^2 + (36/2).^2)= 43.27mm

 

Hvis vi øker bildesirkelen til 67.2mm så tillater det en sensor på f.eks 37.3x55.9mm (3:2), eller 2.4x arealet til "FF".

 

Å bruke ts objektiver beregnet på 24x36mm sensor til et mellomformat-kamera er antagelig en ineffektiv måte å utruste et nytt system med objektiver på - dersom man heter Canon og har masse kapasitet til å produsere nye objektiver.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Pentax har massevis av optikk fra gammelt av å støtte seg på. Derfor kunne de gjennomføre MF relativt rimelig og uten en langvarig introduksjonsfase som tapper de finansielt.

 

Hvis noen andre prøver seg på "billig" MF markedet så håper jeg de velger en ny fatning som ikke gir rom for speil. En ulempe er selvsagt at speedboostere til andre fatninger blir umulig. På den andre siden kan vi få en helt nye muligheter for store blendere og vide vinkler. For at ikke dette skal bli nok en fatning håper jeg de har vett til å gjøre fatningen forpliktet åpen (som i freedom) og royalty-fri både elektronisk og mekanisk. Da kan flere selskaper gå sammen om å bygge objektivutvalget og kamerautvalget. Den nye fatningen bør ha rom for både nåværende 44*33 mm sensorer og fremtidige sensorer helt opp til 60*45 mm.

Lenke til kommentar

Pentax har massevis av optikk fra gammelt av å støtte seg på. Derfor kunne de gjennomføre MF relativt rimelig og uten en langvarig introduksjonsfase som tapper de finansielt.

 

Hvis noen andre prøver seg på "billig" MF markedet så håper jeg de velger en ny fatning som ikke gir rom for speil. En ulempe er selvsagt at speedboostere til andre fatninger blir umulig. På den andre siden kan vi få en helt nye muligheter for store blendere og vide vinkler. For at ikke dette skal bli nok en fatning håper jeg de har vett til å gjøre fatningen forpliktet åpen (som i freedom) og royalty-fri både elektronisk og mekanisk. Da kan flere selskaper gå sammen om å bygge objektivutvalget og kamerautvalget. Den nye fatningen bør ha rom for både nåværende 44*33 mm sensorer og fremtidige sensorer helt opp til 60*45 mm.

 

-og dessuten så ønsker jeg meg fred i verden...

 

Unnskyld, kunne bare ikke la være. Ønskelisten din er from nok, men akk så usannsynlig at noe firma skal oppfylle.

Lenke til kommentar

Det med åpenhet er ikke så veldig fjernt når det kommer til et smalt marked som MF med kort registeravstand. Det er en høy etableringskostnad som bør deles på flere.

 

Tenk på hvordan Panasonic og Olympus fikk bygd opp halvåpne micro four thirds på rekordtid takket være samarbeidet. Hver for seg hadde de neppe fått den samme suksessen. Kodak og BlacMagic er vel også så vidt inne i samarbeidet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...