Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Øvelseskjøring med prøveskilter


Chaos8749

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tatt fra et annet forum, hvor det omhandler samme emne:

 

"Nabodama øvelseskjørte i sin bil,på prøveskilt,og da fikk hun dette når de ble stoppet:

 

Bot for kjøring uten lappen. (Ble ikke definert som øvelseskjøring uten vanlige skilter). Bot for (øvelses)kjøring i uregistrert kjøretøy. (Ble ikke definert som øvelseskjøring uten vanlige skilter. ...jeg har lest papirene). Bot for å ha med seg flere personer under prøvekjøring enn tillatt, da "personen som var med i bilen ikke hadde noen innvirkning på prøvekjøringens art".

 

 

Det tilsies at det ikke skal være mer enn èn person i bilen når det er prøveskilt på den. Den er heller ikke forsikret, og alt det der som trengs for at den skal være gyldig.

Lenke til kommentar

Må presiseres at du kan ha med flere personer dersom det er nødvendig for prøvekjøringens art.

 

F.eks. om du som forhandler skal vise frem en bil til en kunde.

 

Vet ikke om jeg misforsto deg, Nidaroo, men prøveskilt inkluderer forsikring. Klistreskilt inkluderer ansvarsforsikring, og forhandlerskilt inkluderer kasko. :)

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg misforsto deg, Nidaroo, men prøveskilt inkluderer forsikring. Klistreskilt inkluderer ansvarsforsikring, og forhandlerskilt inkluderer kasko. :)

 

Spørsmålet er om forsikringsvilkårene for prøveskiltforsikringen åpner for øvingskjøring med prøveskilt? Vilkårene hos forsikringsselskapene har lett for å inneholde mye med små bokstaver. Inneholder prøveskiltforsikringen fører- og ev. passasjerulykke? Hvis ikke, vil man, dersom man kjører på noe (og får skylden), få dekket skaden på det man kjører på, men ikke på eget kjøretøy (med mindre man har kasko), eller skade på personer inni bilen. Synd å bli invalid for resten av livet uten hjelp fra forsikringsselskapet.

 

Hos biltilsynet fikk jeg oppfordring om å sjekke dette hos mitt eget forsikringsselskap før jeg begynte øvingskjøring med min egen bil.

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg misforsto deg, Nidaroo, men prøveskilt inkluderer forsikring. Klistreskilt inkluderer ansvarsforsikring, og forhandlerskilt inkluderer kasko. :)

 

Spørsmålet er om forsikringsvilkårene for prøveskiltforsikringen åpner for øvingskjøring med prøveskilt? Vilkårene hos forsikringsselskapene har lett for å inneholde mye med små bokstaver. Inneholder prøveskiltforsikringen fører- og ev. passasjerulykke? Hvis ikke, vil man, dersom man kjører på noe (og får skylden), få dekket skaden på det man kjører på, men ikke på eget kjøretøy (med mindre man har kasko), eller skade på personer inni bilen. Synd å bli invalid for resten av livet uten hjelp fra forsikringsselskapet.

 

Hos biltilsynet fikk jeg oppfordring om å sjekke dette hos mitt eget forsikringsselskap før jeg begynte øvingskjøring med min egen bil.

 

Hei.

 

Det er alltid ledsager som regnes som fører av bilen under øvelsekjøring.

Lenke til kommentar
Det er alltid ledsager som regnes som fører av bilen under øvelsekjøring.

 

Det er vi alle klar over, ihvertfall når det gjelder kjøring i forhold til trafikkregler etc.

 

Min kontaktperson på biltilsynet anbefalte (på informasjonsmøte for veiledere) å sjekke om forsikringen på privatbilen var gyldig under øvingskjøring, da alle selskapene har forskjellige vilkår, og ikke alle nødvendigvis dekker skade som oppstår under denne type kjøring. (Har du sjekket § 4.126, 42. ledd, i en fotnote på side 316 av 763, i skrifttype størrelse 4 punkt?)

Lenke til kommentar
Det er alltid ledsager som regnes som fører av bilen under øvelsekjøring.

 

Det er vi alle klar over, ihvertfall når det gjelder kjøring i forhold til trafikkregler etc.

 

Min kontaktperson på biltilsynet anbefalte (på informasjonsmøte for veiledere) å sjekke om forsikringen på privatbilen var gyldig under øvingskjøring, da alle selskapene har forskjellige vilkår, og ikke alle nødvendigvis dekker skade som oppstår under denne type kjøring. (Har du sjekket § 4.126, 42. ledd, i en fotnote på side 316 av 763, i skrifttype størrelse 4 punkt?)

aha da forstår eg :) takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...