Gå til innhold

Snø, is, sørpe - vinter; hva bør man huske?


Carisma'03

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor går da grensen mellom "moro" og "for å lære"? Jeg kjenner til to eksempler der noen er bøtelagt for "råkjøring" på parkeringsplass. I begge tilfellene var det snakk om tørr asfalt, mye blårøyk, mange andre bilder på parkeringsplassen og etter midnatt. Forstyrrelse av ro og orden ble det kalt. Jeg har enda ikke hørt om noen som har blitt bøtelagt av å skli litt på en parkeringsplass. Det brude være til alles fordel at sjåfører kan å mestre bilen på glatt føre.

 

Etter å ha kjørt endel på lukket område/bane ser jeg veldig mange fordeler ved å mestre bilen skikkelig. De jeg har lært å kjøre, har alle blitt med på en parkeringsplass på kveldstid med mye fin snø å skli på. Forskjellen mellom det å vite hva man skal gjøre og det å ikke ha peiling kan redde både bil og helse.. og utvilsomt veldig moro :)

 

Å det er greit å vite hva annet brekket kan brukes til for det er kjekt å ha når man behersker utfallet av å slippe bremsen når forhjula slipper og låsa bakhjula istedenfor.

Men igjen i norge er dette kun lov å prøve ut på lukket bane.

 

Jepp. Reddet bakstussen på bilen min for et par uker siden ved å bruke brekket :)

Lenke til kommentar
Hvor går da grensen mellom "moro" og "for å lære"?

Er vel ganske åpenbart at det er lovverket som setter den grensa.

 

Hvis du blir bøtelagt for forstyrrelse av ro og orden får du verkeleg ikkje mi støtte, nok av skrekkhistorier frå Volda/Ørsta om folk som ikkje får sove fordi det er rånarar ute heile natta.

 

Edit: Bare så det er sagt, eg har hatt det "morro" på parkeringsplassar eg også, men eg har aldri innbilt meg at det er loveleg, eller at det burde vere det.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Er vel ganske åpenbart at det er lovverket som setter den grensa.

 

Edit: Bare så det er sagt, eg har hatt det "morro" på parkeringsplassar eg også, men eg har aldri innbilt meg at det er loveleg, eller at det burde vere det.

 

Lovverket setter grensen for alt, men hvordan skal man egentlig få brutt loven ved å skli rundt på en parkeringsplass når det ikke er noen i nærheten? Fartsovertredelse, uvøren kjøring, osv.? Jeg har vanskelig for å se at å skli rundt på en øde plass kan være på kant med loven. Å ligge breit (i sladd) på en lengre strekke i trafikken skjønner jeg jo at ikke er lov, men det blir noe helt annet igjen.

 

Jeg kommer ikke på å ha sett noen lov som forbyr slik kjøring. Finnes det?

 

Hver gang det er snø og jeg velger å ta meg tid, så har jeg det moro med å skli litt, men det har aldri slått meg at det kan være ulovlig..

Lenke til kommentar

jeg har ikke lest hele tråden. Så det kan hende at det under er postet før.

 

Men vær forsiktig for å slippe gassen helt i svinger fordi du er redd for å skli. Med min bil, så er det like farlig å slippe gassen helt som det er å gi for mye gass. Har du en framtung bil, så kan faktisk baken slippe selv om du har fremhjulstrekk hvis du får for bra grep på de fremre dekka. Dette er selvsagt veldig annerledes fra bil til bil. Men med min celica så er det enklere å snurre enn det er å gli med fronten.

 

Andre viktige tingen er å holde høyt gir i oppoverbakker for å unngå å skli. 4 gir i 45/50 kan være lurt for å komme opp bakker.

 

Liten spade og kjetting kan også være lurt å ha i bilen, hvis du skulle klare å skli ut av veien.

Lenke til kommentar

Ser at folk gir forskjellige råd angående hvilket gir man bør bruke i glatte oppoverbakker. Noen sier lavt gir så man har mulighet til å slakke av på farten og reagere uten å måtte gire ned etc, mens andre mener at man bør bruke et høyt gir så man får et mer konstant drag på hjulene. Hva er egentlig mest riktig?

 

Selv ville jeg brukt et forholdsvis lavt gir og vært sikker på å holde dønn jevnt gasspådrag hele veien. Tanken på å begynne å gire ned på glatten er ikke akkurat særlig fristende..

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville også holdt et lavt gir, slik at det er mulig å senke farten på hjulene uten å gire ned. Jeg har også opplevd at med dieselbiler kan det være lettere å starte i svake (glatte) oppoverbakker dersom jeg starter i 2. gir og bruker clutchen litt, da får man ikke så høyt moment, og mindre sjanse for å spinne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Begynner man ikke lettere å spinne på lavt gir?

Ikke hvis man holder en konstant fart, og hvis man skulle spinne slipper man bare litt på gassen. Har du et høyt gir vil du miste verdifull fart, og du kommer ikke videre. Slik er hvertfall den lille erfaringen jeg har.

Lenke til kommentar
Ser at folk gir forskjellige råd angående hvilket gir man bør bruke i glatte oppoverbakker. Noen sier lavt gir så man har mulighet til å slakke av på farten og reagere uten å måtte gire ned etc, mens andre mener at man bør bruke et høyt gir så man får et mer konstant drag på hjulene. Hva er egentlig mest riktig?

 

Selv ville jeg brukt et forholdsvis lavt gir og vært sikker på å holde dønn jevnt gasspådrag hele veien. Tanken på å begynne å gire ned på glatten er ikke akkurat særlig fristende..

 

Generelt vil eg sei at dersom du trur du kan klare bakken uten å måtte slippe gassen så er høgt gir best, men dersom du er i tvil så bruk eit lavare gir, så har du moglegheiten til å korrigere.

 

Edit: Skriveleif.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Ser at folk gir forskjellige råd angående hvilket gir man bør bruke i glatte oppoverbakker. Noen sier lavt gir så man har mulighet til å slakke av på farten og reagere uten å måtte gire ned etc, mens andre mener at man bør bruke et høyt gir så man får et mer konstant drag på hjulene. Hva er egentlig mest riktig?

 

Selv ville jeg brukt et forholdsvis lavt gir og vært sikker på å holde dønn jevnt gasspådrag hele veien. Tanken på å begynne å gire ned på glatten er ikke akkurat særlig fristende..

 

Generelt vil eg sei at dersom du trur du kan klare bakken uten å måtte slippe gassen så er høgt turtall best, men dersom du er i tvil så bruk eit lavare gir, så har du moglegheiten til å korrigere.

 

???

Lenke til kommentar
Ser at folk gir forskjellige råd angående hvilket gir man bør bruke i glatte oppoverbakker. Noen sier lavt gir så man har mulighet til å slakke av på farten og reagere uten å måtte gire ned etc, mens andre mener at man bør bruke et høyt gir så man får et mer konstant drag på hjulene. Hva er egentlig mest riktig?

 

Selv ville jeg brukt et forholdsvis lavt gir og vært sikker på å holde dønn jevnt gasspådrag hele veien. Tanken på å begynne å gire ned på glatten er ikke akkurat særlig fristende..

 

Generelt vil eg sei at dersom du trur du kan klare bakken uten å måtte slippe gassen så er høgt turtall best, men dersom du er i tvil så bruk eit lavare gir, så har du moglegheiten til å korrigere.

 

???

 

Trykk inn gassen for fult, er nesten samme opplegget me snøscooter. når du skal opp en bratt bakke er det bedre med fart, hvis du har lite fart og motoren begynner å kveles så ligger du tynt ann.....

Lenke til kommentar
Ser at folk gir forskjellige råd angående hvilket gir man bør bruke i glatte oppoverbakker. Noen sier lavt gir så man har mulighet til å slakke av på farten og reagere uten å måtte gire ned etc, mens andre mener at man bør bruke et høyt gir så man får et mer konstant drag på hjulene. Hva er egentlig mest riktig?

 

Selv ville jeg brukt et forholdsvis lavt gir og vært sikker på å holde dønn jevnt gasspådrag hele veien. Tanken på å begynne å gire ned på glatten er ikke akkurat særlig fristende..

 

Generelt vil eg sei at dersom du trur du kan klare bakken uten å måtte slippe gassen så er høgt turtall best, men dersom du er i tvil så bruk eit lavare gir, så har du moglegheiten til å korrigere.

 

???

 

Trykk inn gassen for fult, er nesten samme opplegget me snøscooter. når du skal opp en bratt bakke er det bedre med fart, hvis du har lite fart og motoren begynner å kveles så ligger du tynt ann.....

Nei, nei. Var bare det at høyt turtall og lavt gir var to forskjellige ting jeg stusset på...

Lenke til kommentar

Kan sammenligne det med å sykle. Dersom man benytter et lavt(som i høyt nummer på giret) gir, må man bruke mye kraft for å holde sykkelen i bevegelse opp bakken. Den kraften vil, på glatt underlag, gjøre det mer sannsynlig at man begynner å spinne fordi det er vanskeligere å beregne akkurat hvor hardt man kan trø før man begynner å spinne. Benytter man et høyt gir, er det ikke like tungt å trø rundt (man må bare gjøre det fortere), og lettere å bare trø litt saktere dersom man begynner å spinne.

Lenke til kommentar

Når det gjelder sykkel så er det momentet i hver tråkk som gjør at man begynner å spinne. Den kraften er langt lettere å unngå i et tungt gir enn i et lett.

 

I motsetning til en tråsykkel, så har bilmotoren stort sett jevn kraft mot underlaget så lenge gaspedalen holdes i ro. De fleste som har prøvd å kjøre opp en bakke om vinteren har lagt merke til at man spinner lettere i 1. og 2. gir, men klarer man å få opp nok fart til å bruke 3. gir så får bilen langt bedre tak i underlaget ved akselerasjon.

 

Når det gjelder veigrepet på snø, så har jeg sett en stor test der det ble konkludert med at et bildekk vil som oftest ha optimal kraftoverføring mot underlaget ved 90% feste. Ved full brems så stopper bilen fortest om dekket får gå 10% saktere enn underlaget i de aller fleste tilfeller. Dette kunne også overføres til kjøring, og da var det viktig å holde jevn fart, men samtidig få motoren svak nok til å opprettholde jevn kraft ved å bruke et høyt gir (som får ned turtallet på motoren).

 

Hva blir rett å si om høyt eller lavt gir egentlig? Girer man opp eller ned når man girer fra 3. til 4.? Og er 4. et høyere gir enn 3.?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg føler mange roter med høyt og lavt gir. Slik jeg forstår det så er 1. gir lavt, 2. gir høyere, 3. gir enda høyere (all the way to "Top Gear" ;) ). Lavt gir = høyt turtall, høyt gir = lavt turtall. Det blir det mest logiske for meg, ettersom "høyt" gir for meg refererer til et høyere tall, ergo 3. gir er høyere enn 1. gir, men har lavere turtall...

Lenke til kommentar
Jeg føler mange roter med høyt og lavt gir. Slik jeg forstår det så er 1. gir lavt, 2. gir høyere, 3. gir enda høyere (all the way to "Top Gear" ;) ). Lavt gir = høyt turtall, høyt gir = lavt turtall. Det blir det mest logiske for meg, ettersom "høyt" gir for meg refererer til et høyere tall, ergo 3. gir er høyere enn 1. gir, men har lavere turtall...

 

Hehe det du sier stemmer hvertfall i min bok ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...