Gå til innhold

HTC Sensation - Diskutér HTC sin sensasjonelle mobil!


Anbefalte innlegg

Bare for å vise hva jeg snakker om.

her er tatt med Samsung Galaxy S II.

 

Og denne filmen

er tatt av Mobili sin test av Galaxy S II.

 

Når det kommer til bildekvaliteten, så kan du først se på dette bildet som er tatt med HTC Sensation.

 

Så ser du på et bilde tatt av Samsung Galaxy S II som inneholder trær. Da kan du bare se her.

 

Ellers så kan du bare se på dette bildet her også som er tatt med Galaxy S II mot dette bildet her som er tatt med Sensation.

 

Så med andre ord, så har Sensation lang vei igjen til å være like bra som Galaxy S II på kamera delen. Var forøvrig helt fornøyd med kvaliteten under filming på Sensation da.

 

Men det Sensation har som fordel over Galaxy S II, er høyere oppløsning på skjermen og en litt mere lyssterk skjerm over Galaxy S II.

 

EDIT: Mulig det har vært noe småe lagg under filmingen på Galaxy S II tidligere. Men det er kommet ut 2 nye firmwares siden den første versjonen. Og den siste versjonen som jeg har på min Galaxy S II nå kom ut i dag og inneholder diverse fikser for kameradelen.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i de første bildene du linker til. De trærne er ikke særlig detaljrike... Disse bildene er vel tatt med en prototype, så det bli litt tidlig å trekke endelige konklusjoner der.

 

Når det gjelder videokvaliteten, så er det ikke mye å utsette på noen av modellene.

Endret av bushwacker
Lenke til kommentar

Enig i de første bildene du linker til. De trærne er ikke særlig detaljrike... Disse bildene er vel tatt med en prototype, så det bli litt tidlig å trekke endelige konklusjoner der.

 

Når det gjelder videokvaliteten, så er det ikke mye å utsette på noen av modellene.

Ja, var fornøyd med kvaliteten under filmingen på Sensation. Også har den jo stereo lyd under opptakene. Men regner med at Samsung kommer med en update som fikser stereolyd under filming senere da.

 

Vel, nå så jeg både bilder og filmer av flere prototyper av Galaxy S II tidligere da. Og dem var jo faktisk nesten indentisk med hva release versjonen har i kvalitet. Så tror ikke det vil blir noe merkbar forskjell på kvaliteten for Sensation.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig synes jeg kvaliteten under filming så bedre ut på Sensation. Hvis du ser Mobili videoen ser du jo tydelig at framraten lagger ca 2 ganger i sekundet. Ganske irriterende faktisk. I tillegg ser man at den overeksponerer merkbart mer en det Sensation gjør. Bildene er vanskelig å sammenligne fordi motivene er så forskjellige, men skal ikke utelukke at SGSII er bedre her. Tror uansett vi må se faktiske sammenligningsbilder på 100% crop før vi kan kåre en vinner.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig synes jeg kvaliteten under filming så bedre ut på Sensation. Hvis du ser Mobili videoen ser du jo tydelig at framraten lagger ca 2 ganger i sekundet. Ganske irriterende faktisk. I tillegg ser man at den overeksponerer merkbart mer en det Sensation gjør. Bildene er vanskelig å sammenligne fordi motivene er så forskjellige, men skal ikke utelukke at SGSII er bedre her. Tror uansett vi må se faktiske sammenligningsbilder på 100% crop før vi kan kåre en vinner.

Som sagt, så kan det være at Mobili kjørte på den første versjonen av Firmwaren. Jeg hadde også den første firmwaren når jeg fikk min Galaxy S II.

 

Jeg filmet noe på jobb som jeg ikke får lov til å publisere da. Men der er det null lag og alt går 100% smooth. Også er kvaliteten helt rå.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Virker som en ganske bra telefon. Det blir nok min neste, desto mindre jeg venter på HTC Holiday :dribble: :dribble:

 

Konklusjonen:

 

"It’s a good time for Android smartphone fans. The Galaxy S II has already proved that devices running Google’s OS are certainly capable of stepping out from underneath the shadow of the iPhone, and the HTC Sensation is evidence that Samsung’s win can’t be dismissed as a one-off aberration. In Gingerbread form, Android has matured into a stable platform with growing choice in the Android Market to support it.

 

With strong devices, of course, come difficult decisions, and choosing between the Sensation and Samsung’s Galaxy S II is perhaps the most difficult to-date. Both have their hardware strengths: the Sensation’s qHD display lends itself well to browsing and ebook reading, while the lower-resolution Super AMOLED Plus of the GSII is better suited to multimedia. Samsung offers more RAM and internal storage, but the Sensation never felt at a loss aside from in the benchmarking apps themselves. Meanwhile, HTC Sense feels more thought-out and complete than TouchWiz, and the out-of-the-box experience with the Sensation is more polished than that of the GSII.

 

Neither is a bad device nor a bad choice; our gut reaction is to think of the Sensation as the consumer’s phone and the Galaxy S II as the Android fan’s phone. Broad brushstrokes do neither any great favors, though. HTC’s attitude to mods may dissuade the Android faithful, but those looking for a solid, well-designed smartphone with a premium feel and refined combination of hardware, software and services will be served excellently by the HTC Sensation."

Endret av Tokra
Lenke til kommentar

Fin test fra Slashgear. Kameraet får faktisk skryt, i motsetning til samjpullens test.

 

"No more drab colors or middling detail; no more murky indoor shots. Colors are on the cool side on-screen when the Sensation is side-by-side with the GSII, but viewed off the phone and they look far more accurate. Close-ups are clear and crisp."

 

Høres faktisk veldig bra ut :D

 

Hvis man ser på eksempelbildene i testen, så er bildene meget bra (til å være mobiltelefon...). Kameraet ser dog ut til å slite litt når det blir veldig mye detaljer i bildet. På noen av bildene ser blader på trærne veldig uklare ut. Ingen dealbreaker for meg, men dette kan helt sikkert rettes opp i programvaren.

Endret av bushwacker
Lenke til kommentar

Ok, etter å ha sett mye nærmere på HTC Sensation, så kommer jeg over HELE 18 ting som gjør at Samsung Galaxy S II er MYE bedre enn HTC Sensation.

 

Jeg skal nå liste ned de tingene som er dårligere med Sensation over Galaxy S II.

 

- Sensation veier 148g mot 116g som Galaxy S II veier. Dette er mye vekt forskjell.

 

- Sensation har en dårligere skjerm enn Galaxy S II. Antall pixler har ikke så mye å si på hvordan den totale kvaliteten på en skjerm er. Når Galaxy S II sin skjerm er bedre enn iPhone 4 sin skjerm, så er Galaxy S II sin skjerm definitivt bedre enn Sensation sin skjerm da.

 

- Sensation har bare 1 GB internminne hvor Galaxy S II har 16 / 32 GB internminne.

 

- Sensation har 768 MB RAM mens Galaxy S II har 1 GB med RAM.

 

- Sensation har 14.4 Mbps HSDPA mens Galaxy S II har 21 Mbps HSDPA.

 

- Sensation har Wi-Fi 802.11 b/g/n mens Galaxy S II har Wi-Fi 802.11 a/b/g/n.

 

- Sensation mangler også noe som heter Wi-Fi Direct som Galaxy S II har.

 

- Sensation mangler det som heter USB On-the-go som Galaxy S II har. Selv Nokia N8 har denne muligheten.

 

- Sensation støtter HSDPA 900 / AWS / 2100 mens Galaxy S II støtter HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100.

 

- Sensation tar mye dårligere bilder enn det Galaxy S II gjør.

 

- Sensation filmer med litt dårligere kvalitet enn det Galaxy S II gjør.

 

- Sensation har et VGA kamera i fronten hvor Galaxy S II har et 2 MP kamera i fronten.

 

- Sensation har ikke like kraftig CPU og GPU som Galaxy S II. Med at Sensation ikke klarer å kjøre sine egne 1080p filmopptak / 1080p flash filmer uten at det hakker i nettleseren sier jo alt på at CPU'en / GPU'en ikke er så særlig kraftig. Dette klarer Galaxy S II helt 100% smooth.

 

- Sensation sin GPU støtter ikke direkte hardware dekoding av Adobe Flash innhold som Galaxy S II sin GPU gjør (rett meg her om jeg tar helt feil her).

 

- Sensation støtter ikke like mange lyd og film filer som Galaxy S II gjør (rett meg her om jeg tar helt feil her).

 

- Sensation har en låst bootloader (mulig den blir låst opp senere) som gjør mulighetene til svært få mot Galaxy S II som kan gjøre mye mere med at den har en åpen bootloader.

 

- Sensation har ikke 'Active noise cancellation with dedicated mic' som Galaxy S II har.

 

- Sensation er 2,81mm tykkere enn Galaxy S II.

 

All denne infoen er tatt i fra GSMArena sitt sammenlignings verktøy som du finner her som er mellom HTC Sensation og Galaxy S II: http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=3621&idPhone2=3875

 

Så når du ser på hva Sensation faktisk mangler som Galaxy S II har, så vil Sensation ikke være verdt å kjøpe i det hele tatt om prisen blir høyere enn 3800 kr. Samsung Galaxy S II koster rundt 4400 kroner nå i dag.

 

Det eneste jeg ser som er bedre på Sensation over Galaxy S II er at Sensation har stereolyd under filmopptak hvor Galaxy S II kun har mono. Men er jo mulig Samsung kommer med en oppdatering senere som fikser akkurat dette og gir oss stereolyd under film opptak.

 

Og det andre jeg ser som både er bra eller bedre på Sensation og samtidig er dårlig på samme måte, er at HTC Sensation har et alluminium chassis som føles mere solid ut og som sikkert tåler mere støt enn det Galaxy S II gjør som kun er ut av plast (men som fortsatt føles meget solid ut).

 

Men det at Sensation er ut av alluminium setter jo opp vekten en god del da. Så er jo som jeg sier, både bra og dårlig samtidig.

 

Så for min del så ville det ha vært et dårlig kjøp å kjøpe HTC Sensation når man samtidig får kjøpe Samsung Galaxy S II.

 

Nå sier jeg ikke at telefonen fungerer dårlig på noen måter, jeg bare poengterer på hva Sensation faktisk mangler.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

- Sensation veier 148g mot 116g som Galaxy S II veier. Dette er mye vekt forskjell.

For meg er det overhode ikke noe pluss at en telefon er så lett som en fjær. Sensasjon er lettere enn DHD, og såvidt tyngre enn vanlig Desire, så vekta vil være akkurat passe til å gi kvalitetsfølelse.

Lenke til kommentar

Begynner å bli rene fanboy-krigen dette.

 

Hvorfor er det slik at alle som har kjøpt SGS2 har så ekstremt behov for å komme i alle trådene til HTC Sensation for å rettferdiggjøre sine kjøp? Virker som at mange lider av kognitiv dissonans

 

Cognitive dissonance is an uncomfortable feeling caused by holding conflicting ideas simultaneously. The theory of cognitive dissonance proposes that people have a motivational drive to reduce dissonance. They do this by changing their attitudes, beliefs, and actions.[2] Dissonance is also reduced by justifying, blaming, and denying. It is one of the most influential and extensively studied theories in social psychology. A closely related term, cognitive disequilibrium, was coined by Jean Piaget to refer to the experience of a discrepancy between something new and something already known or believed.

Experience can clash with expectations, as, for example, with buyer's remorse following the purchase of an expensive item. In a state of dissonance, people may feel surprise,[2] dread, guilt, anger, or embarrassment. People are biased to think of their choices as correct, despite any contrary evidence. This bias gives dissonance theory its predictive power, shedding light on otherwise puzzling irrational and destructive behavior.

Endret av Tokra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når alt kommer til alt er jo brukarvennlegheit og daglig bruk det som tell for dei fleste. At den yter 23gigaflaps, støtte for hdspa, 1300, 334,334, 5532, og kan kjøyre fjørten forskjellige format er ikkje SÅ viktig for mengden. HTC Sense ser bedre ut enn Touchwiz til Samsung basert på testar og erfaringar. både kamera og videokamera er veldig bra til å vera telefon, (det blir aldri noko speilrefleks).

 

Det eg er mest tvilsom til mtp Sensation er:

 

*Batterilevetid

*RAM (kun 768Mb arbeidsminne)

*1 GB internminne. (kan utvidast med microSD dog med mykje lågare overføringshastigheit.

*blass utvaska skjerm.

Endret av _KroSjefen_
Lenke til kommentar

Vindicator har skrevet et flott innlegg der SGSII sine egenskaper kommer godt fram. 17 punkter der Sensation må se seg bak Samsungs flaggskip...

 

Skal ikke kommentere alle punktene dine, da noen av dem er helt uvesentlig i den daglige bruken av en mobil.

 

Når det gjelder design, synes jeg Sensation er mye bedre enn Galaxy S II. Sensation er en liiiiten smule tynnere, men avrundingen gjør at den ligger veldig godt i handa. Designen til HTC har jeg alltid likt, og Sensation er griselekker. Kan ikke si det samme om iPhone-designen til SGSII da..

 

SGSII er muligens både tynnest og lettest av smartmobilene, men Sensation er ikke akkurat en tjukkas heller. Litt tynnere enn Desire og veier knappe 13 gram mer enn storselgeren til HTC. Når det gjelder punktet om design kan man ikke kåre en vinner, da det alltid vil være personlige preferanser som vil avgjøre dette.

 

Når det kommer til byggekvalitet, er jeg ikke i tvil om at Sensation føles mye mer solid ut enn SGSII.

 

Når det gjelder kamera, så er jeg tildels enig i at kvaliteten på stillbilder nok kunne vært bedre. Kameraet ser ut til å slite når det blir mye detaljer i bildet, gjerne på litt avstand. Ser spesielt at blader på trær blir uklare. Ellers synes jeg at kameraet tar veldig bra bilder. I Slashgears test får kameraet til Sensation pluss for naturlige farger på bilder.

 

Det jeg har sett av videoer i feks 1080p, gjør at jeg synes at det er litt vanskelig å skille mobilene i kvalitet. Noen av SGSII videoene jeg har sett, har lugget en del, men skal visstnok være fikset i en oppdatering. Uansett er opptak i stereo en funksjon SGSII ikke har.

 

SGSII har bedre frontkamera enn Sensation, men ingen dealbreaker for meg. Bruker det nok ikke uansett...

 

Sensation har mindre ram enn SGSII. Hvordan dette vil svekke Sensation ytelsesmessig vet jeg faktisk ikke, men det får vi vel svar på når flere tester kommer inn. Det eneste punktet som jeg faktisk mener er noe bekymringsverdig.

 

Sensation har 4gb med internminne, hvor 1.1gb er dedikert til apps. SGSII har 2gb til apps. Synes strengt talt 1.1gb er mer enn nok for folk flest. 500-600 apps må vel til for å fylle opp den plassen...

 

Sensation har en stor og fin skjerm, med fine farger og bedre oppløsning enn SGSII. En oppløsning som gjør det bedre å lese tekst når man feks surfer på nettet. Heldigvis er ikke skjermen like blass som den var på Desire HD. SGSII sin SuperAMOLED+ er den beste skjermen på markedet, men Sensation sin SLCD qHD er jammen meg ikke dårlig den heller.

 

Jeg skal ikke skrive så mye om CPU og GPU, da det ser ut til at benchmarktester ikke viser réelle resultater.

 

Låst bootloader vil nok være en dealbreaker for mange. EVO 3D skal visstnok ha samme låste bootloader, så mange devs vil nok jobbe med disse to mobilene. Føler meg rimelig trygg på at det kommer root til Sensation etterhvert.

 

Sensation har definitivt det beste UI'et. Sense 3.0 banker definitivt Touchwiz 4.

 

Sensation har LED-varsling.

 

Dette er uten tvil de 2 beste mobilene på markedet i dag. Gleder meg til å se en skikkelig test mellom de to mobilene, der scrolling rask opp og ned på internettsider og i appdrawer ikke er det eneste de tester... Til syvende og sist faller nok valget etter smak og behag, og mitt valg er HTC Sensation :D

Endret av bushwacker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...