Gå til innhold

Stillehavsøy på lavbudsjett?


Anbefalte innlegg

Hei! Noen som har tips til en billig måte å komme seg til, samt bo i Stillehavet?

 

Så jeg har lyst å dra til en øy i Stillehavet for å slappe av, skrive og være for meg selv. Kanskje lære å surfe. 1-2 mnd varighet. Ser for meg kanskje å dele tiden på to steder.

 

Fra deg jeg har lest på Lonely Planet virker Samoa og Tahiti begge som interessante steder, men er åpen for det meste, så lenge man kan komme seg langt bort fra by og turistfeller.

 

Jeg ønsker å overnatte enkelt og billig (selvlaget bungalow på et litt øde sted? Evt leie billig av lokale innføtte?)

 

Jeg innser at det kanskje ikke er så mange som har erfaring med dette, men setter pris på om noen har innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel med alt bodd på 14 øyer i stillehavet og har vel ikke helt kommet meg bort fra turister. Utfordringen er at det er vanskelig både å komme seg til og å leve steder med få turister.

 

Trikset er antagelig å reise til en hovedøy slik som Tahiti som nesten er som å være i Frankrike og så ikke reise ut til turistøy #1 som da er Bora Bora eller #2 som er Moorea, men noe lengere ned på listen slik som Huahine. Det er fortsatt turistøy, men man føler ikke at løypa er like oppgått. Det er også mulig å komme seg til rene atoller, men da blir raskt manglende infrastruktur og transport en utfordring, det kan også være noen lokale som ikke liker backpackere som kommer deisende.

 

Ut fra Rarotonga er turistøy #1 Aitutaki en mindre utbygd versjon av Bora Bora som mange liker.

 

Ut fra Hovedøya Viti Levu på Fiji er det ganske fint og stille nordover Yasawa-øykjeden. Jeg likte meg i alle fall der. Det kommer rutebåt hver dag, men det er det eneste travle øyeblikket i løpet av dagen. Og så kan du ta en stopp på Beachcomber om du ønsker holdigang med backpackere.

 

Samoa har jeg ikke vært på.

 

Billig slik som i sørøst-asia er det ingen steder i Stillehavet, men helt sørvest i Karibien er det endel fine alternativer som er billigere. For eksempel Los Roques som ikke står tilbake for noen atoller i Stillehavet, men det er antagelig dårlig timing å besøke Venezuela akkurat nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange takk for et innsiktsfullt og interessant svar, Robert Aas :)

 

Det virker som den enkleste (og billigste) øya å fly til muligens er Fiji?

 

Kan man enkelt dra rundt på Fiji og komme seg til landsbyer og mer øde strender?

 

Eller er det andre steder enn Fiji som egner seg til dette? Har lest at bortimot 50% av alle turistene i Stillehavet drar til Fiji, men jeg vet ikke hvor mye man merker til dette på mindre steder?

 

Eller er det slik at man stort sett på alle Stillehavsøyene kan komme seg til en avsidesliggende strandperle bare ved å gå et lite stykke? Og på den måten kan tilbringe en dagstur for seg selv? Evt overnatte på stranden

 

 

Har vel med alt bodd på 14 øyer i stillehavet og har vel ikke helt kommet meg bort fra turister. Utfordringen er at det er vanskelig både å komme seg til og å leve steder med få turister.

 

Trikset er antagelig å reise til en hovedøy slik som Tahiti som nesten er som å være i Frankrike og så ikke reise ut til turistøy #1 som da er Bora Bora eller #2 som er Moorea, men noe lengere ned på listen slik som Huahine. Det er fortsatt turistøy, men man føler ikke at løypa er like oppgått. Det er også mulig å komme seg til rene atoller, men da blir raskt manglende infrastruktur og transport en utfordring, det kan også være noen lokale som ikke liker backpackere som kommer deisende.

 

Ut fra Rarotonga er turistøy #1 Aitutaki en mindre utbygd versjon av Bora Bora som mange liker.

 

Ut fra Hovedøya Viti Levu på Fiji er det ganske fint og stille nordover Yasawa-øykjeden. Jeg likte meg i alle fall der. Det kommer rutebåt hver dag, men det er det eneste travle øyeblikket i løpet av dagen. Og så kan du ta en stopp på Beachcomber om du ønsker holdigang med backpackere.

 

Samoa har jeg ikke vært på.

 

Billig slik som i sørøst-asia er det ingen steder i Stillehavet, men helt sørvest i Karibien er det endel fine alternativer som er billigere. For eksempel Los Roques som ikke står tilbake for noen atoller i Stillehavet, men det er antagelig dårlig timing å besøke Venezuela akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...