Gå til innhold

Bo i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Andre kan sikkert svare mer detaljert, men her er litt info. Du slipper å søke turistvisum, Norge er et av 37 land som deltar i et gjensidig visa waiver program med USA, som betyr at du kan reise visumfritt for opphold inntil 90 dager. Etter 9/11 er det lagt til en enkel bakgrunnssjekk kalt ESTA hvor man søker om reiseautorisasjon. Den er automatisk og er kun en enkel sjekk mot lister. Når den er godkjent kan en bestille flybiletter og reise for opphold inntil 3 måneder. Denne autorisasjonen er gyldig i 2 år, og du kan ha flere 90-dagers opphold i perioden.

 

For opphold inntil 6 måneder trengs turistvisum el.. Du kan ha flere opphold inntil 6 måneders varighet i løpet av en 10 års periode, etter 10 år man må ha nytt visum. Man kan søke om fornyelse av oppholdet for 6 måneder av gangen mens man er i landet hvis en kan vise til en grunn til at det bør fornyes. Hvis man har hyppige besøk kan man bli nektet innreise hvis det ser ut som man utnytter turistvisumet til å bo der.

 

For lengre/permanent opphold trengs visum som gir betinget eller permanent opphold. Student eller arbeidsvisum gis for perioder på typisk 1-2 år og kan fornyes, og da kan en bo der sålenge en har jobben eller gjennomgår studiet. Skole/universitet eller arbeidsgiver sponser visumsøknaden, og dette er som et betinget varig opphold.

Permanent opphold er tilgjengelig for de som har nær familie, vinner DV visalotteriet, gjennom ekteskap, det er en rekke muligheter men det kan ta mange år før de fleste av disse typene søknader går igjennom pga. lang kø.

 

Som nevnt er det sikkert andre som kan fylle ut detaljene, dette er bare grovt skissert.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha for svar!

Så det er rett og slett nesten umulig å flytte ditt, uten om mann er spesialist i noe. Og jeg tror at de har mange flinke elektrikere der.

Har en venn, som bodde i Boston, men han måtte jobbe i 10 timer per dag og studere, det var hardt og han flyttet tilbake til Norge. 

Veldig synd, at vi i Norge kan ikke bare flytte til Amerika, slik som folk fra Poland gjør - flytter til Norge, jobber og bor her. Norge gjør jo mer enn alle de andre land som er i EU, som for eks tar imot flyktninger, men Norge fortsatt i EØS..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Takk skal dere ha for svar!

Så det er rett og slett nesten umulig å flytte ditt, uten om mann er spesialist i noe. Og jeg tror at de har mange flinke elektrikere der.

Har en venn, som bodde i Boston, men han måtte jobbe i 10 timer per dag og studere, det var hardt og han flyttet tilbake til Norge. 

Veldig synd, at vi i Norge kan ikke bare flytte til Amerika, slik som folk fra Poland gjør - flytter til Norge, jobber og bor her. Norge gjør jo mer enn alle de andre land som er i EU, som for eks tar imot flyktninger, men Norge fortsatt i EØS..

Har vel ikke særlig peiling på dette men du kan jo prøve deg på green card lotteriet eller noe sånt, for da har du jo mulighet for å bo der i 5-10 år så lenge du har jobb og bolig. Etter de 5-10 åra kan du jo søke statsborgerskap.

https://en.wikipedia.org/wiki/Permanent_residence_(United_States)

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar
>" data-cid="23198135" data-time="1460929118">

Takk skal dere ha for svar!

Så det er rett og slett nesten umulig å flytte ditt, uten om mann er spesialist i noe. Og jeg tror at de har mange flinke elektrikere der.

Har en venn, som bodde i Boston, men han måtte jobbe i 10 timer per dag og studere, det var hardt og han flyttet tilbake til Norge. 

Veldig synd, at vi i Norge kan ikke bare flytte til Amerika, slik som folk fra Poland gjør - flytter til Norge, jobber og bor her. Norge gjør jo mer enn alle de andre land som er i EU, som for eks tar imot flyktninger, men Norge fortsatt i EØS..

 

Det er godt jobbet å få oppholdstillatelse i USA med mindre du har solid kompetanse i et attraktivt felt eller gifter deg med en amerikaner. Du kan melde deg inn i DV-lotteriet og håpe på det beste.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha for svar!

Så det er rett og slett nesten umulig å flytte ditt, uten om mann er spesialist i noe. Og jeg tror at de har mange flinke elektrikere der.

Har en venn, som bodde i Boston, men han måtte jobbe i 10 timer per dag og studere, det var hardt og han flyttet tilbake til Norge. 

Veldig synd, at vi i Norge kan ikke bare flytte til Amerika, slik som folk fra Poland gjør - flytter til Norge, jobber og bor her. Norge gjør jo mer enn alle de andre land som er i EU, som for eks tar imot flyktninger, men Norge fortsatt i EØS..

 

EU eller EØS har ingen betydning. Hele EØS-området er et område hvor man kan flytte på seg akkurat som man ønsker, ta jobber hvor man skulle ønske osv. Dette er en del av de 4 friheter, frie bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer. 

 

At folk fra Polen, Sverige (største gruppen), Litauen, Latvia osv kom til Norge var jo enkelt og greitt fordi vi hadde mangel på arbeidsfolk - særlig innen visse bransjer. I dag kommer det relativt få fra andre EU/EØS-land til Norge, fordi vi faktisk har økende arbeidsledighet.

 

Og vi tar ikke mot flere flyktninger enn andre EU/EØS-land, vi tar i mot forholdsvis få. De landene som virkelig har flyktninger/innvandringsproblematikk er Hellas, Italia, Spania, Tyskland, Frankrike.

 

---

Og for personer med yrke/kompetanse som typisk er plassert i middelskiktet, så som håndverkere etc er ikke USA særlig attraktivt. Lønnsnivået for store grupper i USA har stått mer eller mindre stille i 20 - 30 år, ikke som i Norge - der det har økt kraftig.

 

Studere i USA kan anbefales om man har økonomi til det. De beste skolene er av ypperlig kvalitet - og 1 eller flere år i USA er ikke negativt jobbmessige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har de siste årene prøvd å fått greencard for å flytte til tilbake til USA men det er så og si umulig.

Bodde der 3 år på et såkalt F-1 visum grunnet studier, der jeg jobbet det siste året. Kunne aldri tenkt meg å flytte tilbake til norge etter dette, men når visumet går ut så har man ikke mye valg.

 

Har meldt meg på diversity lottery hvert år, men det er vel ca 1% sjanse for å faktisk vinne, så giftemål er vel en større mulighet enn det. Har et yrke som det er mange jobber ledig av i USA, men det er dessverre ikke på listen over ting man kan få greencard for å jobbe med pr dags dato.

 

Men hvem bryr seg vel om nordmenns drømmer, vi har det jo så "bra" her hjemme.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Ja jeg har innrettet meg etter det, melder meg på DV-lotteriet bare for moro egentlig, kan jo ende opp med å være en av de heldige.

 

Har vært i kontakt med noen arbeidsgivere, og alle sier at om jeg får greencard må jeg bare komme tilbake til dem, men å sponse et visum blir for dyrt. Jeg vil tippe det koster litt med de advokatprisene og den papirmølla i landet der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Studere i USA kan anbefales om man har økonomi til det. De beste skolene er av ypperlig kvalitet - og 1 eller flere år i USA er ikke negativt jobbmessige.

 

Bare legger til her at dette er i beste fall omdiskutert.

http://endoftheamericandream.com/archives/29-shocking-facts-that-prove-that-college-education-in-america-is-a-giant-money-making-scam

 

(Man kan argumentere at nettsiden er polarisert, men det skal ikke være noe galt med tallene.)

 

Husk på det at rating av universitet er noe som ikke er helt trivielt. Ratingen går ofte ut på antal publiserte artikler osv. og har ikke noe med den faktiske kvaliteten på utdanningen å gjøre. I tillegg er det latterlig dyrt.

Lenke til kommentar

 

 

Studere i USA kan anbefales om man har økonomi til det. De beste skolene er av ypperlig kvalitet - og 1 eller flere år i USA er ikke negativt jobbmessige.

 

Bare legger til her at dette er i beste fall omdiskutert.

http://endoftheamericandream.com/archives/29-shocking-facts-that-prove-that-college-education-in-america-is-a-giant-money-making-scam

 

(Man kan argumentere at nettsiden er polarisert, men det skal ikke være noe galt med tallene.)

 

Husk på det at rating av universitet er noe som ikke er helt trivielt. Ratingen går ofte ut på antal publiserte artikler osv. og har ikke noe med den faktiske kvaliteten på utdanningen å gjøre. I tillegg er det latterlig dyrt.

 

 

Det er ikke omdiskutert at de beste amerikanske skolene er av ypperlig kvalitet. Det er heller ikke omdiskutert at amerikansk utdanning er altfor kostbar i forhold til hva man får av utbytte på den gjennomsnittlige skolen, og at inntjening er viktig i det amerikanske skolesystemet. Men det er ikke så latterlig dyrt som mange tror, skoler som MIT, Harvard, Stanford ligger omtrent 15 - 35 % over hva europeiske toppskoler koster for utenlandske studenter (utenom EU). Men for oss som har tilgang til hele skolesystemet i EU til innenlands priser blir det litt latterlig.

 

De seriøse ratingene (som Times Higher Eduaction) bygger på langt mer enn antall publiserte artikler. Og har du "relevante" studier fra Harvard, MIT, Stanford, Caltech, Chicago så gir det ikke akkurat minus på CV-en, dog det gjør ikke Cambrigde, Oxford etc heller.

 

Men å studere utenlands om man har muligheten har også mange andre fordeler - som kan gi betydelig framtidig verdi. F.eks har "toppskolene" ofte svært internasjonale miljøer, noe som gir meget god balast videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

 

Studere i USA kan anbefales om man har økonomi til det. De beste skolene er av ypperlig kvalitet - og 1 eller flere år i USA er ikke negativt jobbmessige.

 

Bare legger til her at dette er i beste fall omdiskutert.

http://endoftheamericandream.com/archives/29-shocking-facts-that-prove-that-college-education-in-america-is-a-giant-money-making-scam

 

(Man kan argumentere at nettsiden er polarisert, men det skal ikke være noe galt med tallene.)

 

Husk på det at rating av universitet er noe som ikke er helt trivielt. Ratingen går ofte ut på antal publiserte artikler osv. og har ikke noe med den faktiske kvaliteten på utdanningen å gjøre. I tillegg er det latterlig dyrt.

 

 

Det er ikke omdiskutert at de beste amerikanske skolene er av ypperlig kvalitet. Det er heller ikke omdiskutert at amerikansk utdanning er altfor kostbar i forhold til hva man får av utbytte på den gjennomsnittlige skolen, og at inntjening er viktig i det amerikanske skolesystemet. Men det er ikke så latterlig dyrt som mange tror, skoler som MIT, Harvard, Stanford ligger omtrent 15 - 35 % over hva europeiske toppskoler koster for utenlandske studenter (utenom EU). Men for oss som har tilgang til hele skolesystemet i EU til innenlands priser blir det litt latterlig.

 

De seriøse ratingene (som Times Higher Eduaction) bygger på langt mer enn antall publiserte artikler. Og har du "relevante" studier fra Harvard, MIT, Stanford, Caltech, Chicago så gir det ikke akkurat minus på CV-en, dog det gjør ikke Cambrigde, Oxford etc heller.

 

Men å studere utenlands om man har muligheten har også mange andre fordeler - som kan gi betydelig framtidig verdi. F.eks har "toppskolene" ofte svært internasjonale miljøer, noe som gir meget god balast videre.

 

Selvfølgelig, om man er veldig opptatt av hva CVen sier, så ser det fint ut med noe fra Harvard, MIT osv. Om man er ute etter faktisk kunnskap så er det ingenting som forsvarer den latterlige prisen. Er man (eller prøver å bli) av de skarpeste anbefaler jeg heller å prøve seg på ETH eller EPFL i Sveits. Mye billigere utdanning, neglisjerbare forskjeller i kvalitet, og et internasjonalt miljø. Husk at til syvende å sist er det man selv som må ta opp kunnskapen. Selv om den blir servert på sølvfat må jobben likevel gjøres. Derfor kan det for mange være like hensiktsmessig å gå på NTNU.

 

Utenlands er selvfølgelig veldig bra når det kommer til studier (gjør det selv). Jeg prøver bare å trekke frem at USA ikke er "alfa og omega".

Lenke til kommentar

Påstod heller ikke at USA er "alfa og omega", men i denne konteksten var TS spesifikt opptatt av USA - bosette seg/studere der.

 

Sveits, Tyskland, Frankrike og Norge er uansett 4 land hvor man får høy kvalitet på utdanning rimelig.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Takk skal dere ha for svar!

Så det er rett og slett nesten umulig å flytte ditt, uten om mann er spesialist i noe. Og jeg tror at de har mange flinke elektrikere der.

Har en venn, som bodde i Boston, men han måtte jobbe i 10 timer per dag og studere, det var hardt og han flyttet tilbake til Norge.

Veldig synd, at vi i Norge kan ikke bare flytte til Amerika, slik som folk fra Poland gjør - flytter til Norge, jobber og bor her. Norge gjør jo mer enn alle de andre land som er i EU, som for eks tar imot flyktninger, men Norge fortsatt i EØS..

Jeg prøvde å flytte til Norge fra USA da jeg var yngre. Det var også nærmest umulig for amerikanere.

 

Hvis du jobber på et selskap i Europa som også har kontorer i USA, så blir det ganske lett å flytte hit fordi selskapet ville "sponsor" deg. Det er også ganske å bli ulovlig innvandrer, det finnes mer enn 10.000.000 idag i USA, flere som er elektrikere og byggearbeidere.

 

Jeg bor i cincinnati. Hvor har du tenkt å bo hvis du fikk tillatelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...