Gå til innhold

Bilferie i USA - Hjelp til planlegging (leiebil / innenlandsflyvning)


Anbefalte innlegg

Har aldri følt meg utrygg noen steder der, men man passer selvsagt på tingene sine.

Gå på rødt er ikke lov (det er det i Norge). Mye forskjellige trafikkregler, med sving til høyre på rødt lys, all way full stopp med skilt eller blinkende rødt lys, ingen hurtigfil på motorvei (kjempeirriterende) etc.

 

Når det gjelder å kjøre for fort, kan du ligge litt over uten å bli stoppet når du er på motorvei. Der det er 65 mph holder jeg ofte 72-74, og blir ikke stoppet. Det er masse politi på veiene, så kjører du for mye for fort, er du garantert å bli stoppet. Bøtene varierer fra stat til stat, og kan være høye. Vær obs på at amerikanske biler ofte har 100% korrekt speedometer, når jeg sjekker med GPS er det sjelden mer enn 1 mph i avvik. 

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bra! :)

 

Jeg er alltid forsiktig og passer godt på tingene mine. Og skjønner at det er et krav der, som her, som de fleste andre steder. Det jeg var redd, var om det var helt opplagt at å gå med større kamera eller lignende verdisaker var helt idiotisk (and I would be the idiot)..

 

 

Takk! :)

Lenke til kommentar

Bumper denne litt.. :)

 

Litt fordi jeg fortsatt lurer på det over, men jeg har også et annet spørsmål.

 

 

Hva med sikkerhet og generell oppførsel?

 

Kan jeg gå med kamera/kamerataske? Vil jeg bli ranet? Altså, jeg skjønner jo at det ikke er et klart svar. Men, tenker jo at jeg ikke er den eneste turisten i New York med kamera. Hvordan er det med ran/tyveri og sikkerhet? Hva med andre "småbyer" og tettsteder?

 

Vil man komme i problemer med loven om man går på rødt lys, feks? Er det noe spesielt vi ikke tenker over her, som er no-no der? Hva med fartsgrenser? Jeg er absolutt ingen "råkjører", men om jeg ligger litt over grensen her hjemme, er ikke det noe jeg tenker noe særlig på. Hva med der?

 

 

Takker igjen for all hjelp! :)

 

Angående spørsmålet om telefonen så hadde jeg bare brukt min "main" telefon mens jeg var på tur. Jeg byttet like greit SIM-kortet første dagen jeg kom fram. Vi var 6 stk som reiste så vi hadde alle amerikanske nummer, betalte 300 kr for unlimited med Verizon, der var det inkludert 1 gb data. Er du nødt til å være tilgjengelig på ditt norske nummer så kan du bare koble til det nye simkortet i Galaxy s5'en.

 

Angående sikkerhet så er USA et vell så sikkert land som de fleste i Europa. NY har jeg gått mye rundt i, selv på midt på natta, og har aldri opplevd problemer der. Nå går ikke jeg med kamerabag etc, men du er absolutt ikke alene med det. Men det er selvfølgelig områder du helst burde holde deg unna, spesielt når det er mørkt. Som Compton/Inglewood i LA og Tenderloin i SF.

 

Bare følg trafikken, har selv ikke fått fartsbøter (enda) i USA, men føler det er litt likt Norge her. Kjører du litt over grensa så følger du liksom trafikken bare. Jaywalking er noe du kan ha i bakhodet, har blitt stoppet pga dette selv, men har ikke blitt straffet. Også verdt å nevne at det er lov å kjøre til høyre på rødt lys i USA vis det er helt klart, syns personlig dette er veldig ekkelt, men har blitt tuta på flere ganger når jeg har stått å ventet.

 

Ha en god tur, USA er et artig land, og et land du kan reise til mange ganger for du finner alltid noe nytt.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å svare på hva jeg selv lurte på før jeg dro:

 

Leiebil: Bestillte igjennom avis.no, her var alt av nødvendige forsikringer inkludert foruten det som går på personskade (dekket av reiseforsikring). Eneste jeg ble anbefalt å legge til når jeg hentet bilen var utvidet veihjelp (om jeg selv var skyld i skaden) til7$/dagen. Ellers var det ekstremt mye billigere å booke via norsk side, og ikke minst tryggere med "alt inkludert". For øvrig er det stort forbedringspotensiale når det kommer til informasjon ved booking rundt forsikringer. Du trenger heller ikke internasjonalt førerkort (i alle fall ikke i CA)

 

Telefon/mobildata: Ser ikke behovet da alle hoteller og fleste restauranter har wifi. Bruker man offline maps på Google maps finner man lett frem. For bilkjøring brukte jeg forøvrig egen GPS da det koster like mye å leie som å kjøpe.

 

Penger: At det var dyrt(California) visste jeg (Pga kurs), men ikke så dyrt! Forbered deg på norske priser. Skal du shoppe bør du finne en outlet, der er det bedre priser og mye rabatter. Mye "american style" så prøv klærne skikkelig først

 

Sikkerhet: ikke noe værre enn andre steder, men har sikkert sine områder, stikkordet er reiseforsikring. En del uteliggere enkelte steder, men virker harmløse.

 

Bilkjøring: Utrolig enkelt og oversiktelig. Helt uten grunn var jeg nervøs for dette. Stort sett lyskryss eller stoppskilt. Er det stopp i alle retninger er det "frist in frist out", høres kaotisk ut, men det funker utrolig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis det er en Galaxy S5 du skal benytte er nok zantas tips de rette å forholde seg til, den har ulike versjoner for USA og den siviliserte verden.

Det er dog ikke sikkert at det funker fint over alt siden europeisk modell ikke støtter alle frekvensene i bruk av AT&T.. (Manglende støtte for 700 og 1700.

 

....

 

 

...

Med AT&T så snakker vi bare SIM-kort, ikke sant?

 

De tekniske telefongreiene kan jeg ikke så mye om (les: 700, 1700, osv..)

 

....

 

 

 

 

Hei! :)

 

 

Nå er det en uke + til vi drar, så ikke så lenge til!

 

1) Jeg må bumpe dette med gps/telefon igjen. Er det slik å forstå at min Samsung S5 ikke nødvendigvis vil fungere over alt i USA? Pga dette med 700 og 1700? Vil det forandre seg med kjøp av nytt SIM-kort i USA? Hovedplanen min var å kjøpe datapakke fra Talkmore og bruke egen telefon, siden Waze bruker minimalt med datatrafikk, eller kjøpe disse appene som det ble nevnt over. Ellers vurderer vi også å kjøpe GPS og ta med (fra Elkjøp).

 

 

2) Disse New York-passene. I utgangspunktet tror jeg ikke vi skal ha så mye av dem, siden vi ikke er så interessert i å dra på museer og slikt. Men, ønsker vel sterkt å kjøpe buss-pass og pass for kollektivtransport. Samt også noen forhåndskjøpte billetter til Frihetsgudinnen, osv. MEN, burde dette ha blitt gjort FØR? Altså, er dette slike kort/pass/billetter som blir sendt i posten (for det rekker vi jo ikke å få), eller kommer de digitalt, skrives de ut, eller hvordan fungerer dette?

 

 

3) Vi trenger adaptere til strøm/kontakt. Noen som har noe å anbefale? Noe jeg bør tenke på i denne forbindelsen? Hvor får jeg kjøpt slikt?

 

 

 

Takker så meget!

Lenke til kommentar

1:

Hvilke telefoner som virker på hvilke nett kommer an på HW i telefonen, ikke SIM-kortet. Du vil nok stort sett få dekning på 3G med en hvilken som helst mobil, men LTE/4G krever at din HW støtter frekvensene som brukes. 3G holder i massevis til Waze og annet.

 

Hverken appene Here eller Navmii koster noe, og du laster ned kartene til mobilen, så det koster heller ikke noe i bruk. Du kan slå på tjenester som trafikkinfo etc, som bruker litt data, og da koster det litt (minimalt) med datatrafikk.

 

Dersom du likevel velger å kjøpe en GPS (helt unødvendig etter min vurdering), pass på at du får en med kart for USA. Ev kan du kjøpe en der borte. Jeg har brukt mobil med app som har nedlastede kart på alle turer der fra 2010.

 

3: Du trenger overgang fra US plug til Euro/Schuco. US-plugger finnes både uten jord (2 flate pinner) og med jord (2 flate pinner og en litt lenger rund). Dette får du kjøpt "overalt" der borte, som Radio Shack eller Best Buy. Ta gjerne med en norsk forgreningskontakt eller skjøteledning, slik at du kan koble flere "norske" uttak til en overgang. Siden strømmen i USA er 115V/60Hz er det mye elektrisk fra Norge som ikke kan brukes der. Sjekk barbermaskin, mobilladere og annet småelektrisk, enkelte modeller her virker bare på 235V/50Hz, mens andre er 100-250V/50-60 Hz. Hårføner, rettetang og annet som bruker mye strøm har som regel bare 230V, og kan ikke brukes der borte.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Telefonen din støtter de samme nettene uavhengig av hvilket SIM-kort som sitter i.

I USA brukes dog flere og andre frekvensbånd enn i Europa.

Eksempelvis er ikke 700- og 1700-båndene vanlig å bruke i Europa, noe som betyr at mange telefoner laget for det europeiske markedet ikke støtter disse båndene.

Det er dog umulig å si hva din støtter uten å vite eksakt modellbetegnelse (det er laget mange ulike utgaver av Galaxy S5)

 

Du vil trolig få dekning de fleste steder, men ikke nødvendigvis over alt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...