Gå til innhold

Bilferie i USA - Hjelp til planlegging (leiebil / innenlandsflyvning)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med nevnte reisemål tror jeg en skal regne med at det kan bli opp mot 6 rene kjøredager med kun bil. Jeg ville ha redusert mål for litt dypere studium til halvparten, evt brukt fly på minst en lengre strekning. Jeg har hatt gode erfaringer med større selskap, særlig Hertz - andre er Budget og Avis, Rent-a-wreck har litt eldre biler, tror ikke besparelsen er veldig stor. Det er en stund siden jeg var der borte, 'dollar' har ikke virket spesielt synlig. De fleste større flyplasser vil ha 2-3 eller flere utleiere med desk. Utleiefirmaene har akseptert norsk førerkort. Jeg pleier ta en forsikringspakke som beskytter mot de høyeste utgifter. Vil også gjøre mye for å unngå grep fr lovens voktere og jurister.

Lenke til kommentar

Tusen takk!! :)

 

Det registreres flittig!

 

Et par spørsmål..

 

1) Noe som er billig i USA, som man kan kjøpe? Elektronikk?

 

2) Fortsatt i tvil om selskap å leie bil ifra. Dollar og Budget var jo en del rimeligere.. National fristet, men var noe dyrere igjen. Noen som ønsker å kommentere litt mer.. ? :(

1) Bommul og skinn.

   Kjøper alltid med meg en bunke belter og noen bukser når jeg er over. Prøv buksene, størrelsesangivelsen er ikke helt lik.

   At elektronikk er dyrt her i landet er en utbredt misforståelse. Ha kontroll på prisene hjemme og ta høyde for at en her får en helt annen garanti om det er aktuelt å shoppe slikt. Og så var det det der med spenning og frekvens.

 

2) Som andre er inne på bør du være sikker på forsikringene. Priser på norske og amerikanske sider er på grunn av forsikringene ikke direkte sammenlignbare. 

 

Lenke til kommentar

Jeg har vært i USA 19 ganger, har familie der borte og skal tilbake dit nå på torsdag. Jeg pleier som regel å leie bil fra Alamo, da man som regel kan velge sin egen bil ut ifra hvilket kategori du har bestilt. Dessuten sjekker jeg inn hjemme før jeg reiser, slik at jeg kan bare gå rett til automatene ved skranken, slik at man slipper å gå til agent å bli prakka på med forsikringer, osv. Alamo anbefales :)

Lenke til kommentar

 

Hva er deres erfaring med å kjøre rundt i USA? Vi har 16 dager og tenker å få med oss de overnevnte plassene. Blir det knapt med tid, i praksis?

 

 

Tilbake til denne.

Etter min mening er det å ønske å få med seg for mye en feil mange gjør. Ta gjerne en tur innom New York (hvor jeg ennå ikke har vært), men vurder fly videre dersom dere ikke skal innom steder i nærheten. Trnasportetapper er drit kjedelige og i tillegg en elendig bruk av feriedager og feriebudsjett. Bruk heller tid å utforske steder og på å senke tempoet ved å kjøre småveier og besøke småsteder. Det er det virkelige amerika.

Lenke til kommentar

Takk igjen! :)

 

Når det gjelder det med bil, ble det over sagt at at man kunne velge en "mindre bil", men få tilbud om en større en for en hyggelig pris..

 

Er dette vanlig/noe vi kan satse på? Hvis vi vil ha SUV, bør vi bestille en SUV og så få tilbud om en større og bedre SUV, eller kan vi bestille en vanlig personbil og få tilbud om SUV? Eller er ikke dette noe å satse på i hele tatt?

 

 

De forsikringene som er inkludert på finn.no, det er der vi sjekker, trenger man noe mer utover de?

 

 

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder det med bil, ble det over sagt at at man kunne velge en "mindre bil", men få tilbud om en større en for en hyggelig pris..

 

Er dette vanlig/noe vi kan satse på? Hvis vi vil ha SUV, bør vi bestille en SUV og så få tilbud om en større og bedre SUV, eller kan vi bestille en vanlig personbil og få tilbud om SUV? Eller er ikke dette noe å satse på i hele tatt?

Etter min erfaring er dette et dårlig råd. Utleierne er alltid ivrig etter å selge oppgradering når du henter bilen, men beregner som regel tillegget for denne som forskjellen mellom den (gode) prisen du har betalt, og deres "list price" for den du velger. Du ender da opp med et litt større bil mot et stort tillegg. Jeg har best erfaring med å finne en god pris for den bilen jeg vil ha, og heller håpe på at de ikke har den inne når jeg kommer, så jeg får en større.

 

Sist jeg var der (i vinter) hadde jeg bestilt en mellomstor SUV, men den ene de hadde i min klasse manglet 4WD (denne klassen har både 2WD og 4WD, man kan ikke velge ved bestilling). Jeg skulle kjøre en del i fjellene, hvor det er 10-15 kuldegrader og snø, og ville ha 4WD. Måtte oppgradere til neste størrelse, og det kostet USD 20 + tax pr dag i tillegg, som på en 3-ukers ferie blir ca USD 450 i tillegg. Jeg ville fått mye bedre pris ved å bestille denne størrelsen med en gang.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder det med bil, ble det over sagt at at man kunne velge en "mindre bil", men få tilbud om en større en for en hyggelig pris..

Etter min erfaring er dette et dårlig råd. 

Enig. Har blitt "lurt" på dette. Spørsmålet stilles gjerne omtrent som "vil du ha en større bil" og ekstrakostnadene blir ikke nevnt.

Det kan imidlertid skje at du blir oppgradert til større bil fordi de ikke har den du bestilte. Dette skjer oftere når en har krav til f.eks. GPS (eller det skjedde i alle fall oftere før det ble så vanlig med GPS), men samtidig er leie av GPS temmelig dyrt i USA.

Lenke til kommentar

Takker og bukker igjen!

 

Da har jeg bare noen få spørsmål før vi bestiller bil.

 

Trenger vi noen forsikringer utenom det som er inkludert på finn? Det som det står er inkludert, er:

 

Ansvarsforsikring

Tyveriforsikring

Ansvarsforsikring (CDW) uten egenandel

Flyplassavgift

Ubegrenset antall km..

 

Det ble også nevnt her i tråden at noen tok i bruk en forsikringspakke som beskytter mot de høyeste utgifter. Hva menes med det? Er det noe ekstra?

 

:)

Lenke til kommentar

Vil du ha en SUV bestiller du en SUV :)  Det er billigere å bestille den bilen man faktisk vil ha med en gang enn å oppgradere i skranken. Som zanta skriver kan man selvfølgelig være heldig at de er tom for den bilen man skal ha og oppgraderes gratis på grunn av det, men det bør man ta som en bonus i så fall. Det skjer oftere på små bykontorer enn på de store flyplassene hvor det er mye biler tilgjengelig

 

Leiebil bestilt via Finn skal ha alle forsikringer inkludert, bare dobbeltsjekk at ansvarsforsikringen er utvidet så den dekker opp til 1000000 USD (kalles for SLI - Supplemental Liability Insurance). Dette er den viktigste forsikringen på leiebil i USA, rettsakenes hjemland. Skal ikke være nødvendig å kjøpe den ekstra forsikringspakken som Finn tilbyr...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De to gangene jeg har leid bil i USA har jeg kommet unna svært billig med oppgradering av klasse..

 

Den første gangen bestilte jeg mid-class personbil og fikk en Ford Expedition, sist bestilte jeg den minste bilen de hadde og ble oppgradert til Subaru Forester.

 

Expedition-saken kostet meg 10 (!) dollar ekstra for 3 dager.

Oppgraderingen til Forester kostet meg null og niks ekstra fordi jeg som følge av min kundestatus visstnok hadde krav på oppgradering uten kostnad.

 

Jeg kjøper også full tank-option der jeg får denne, så slipper jeg å fylle drivstoff på bilen før innlevering.. Siden jeg er flink på å beregne hvor langt jeg skal kjøre er det også lett å gå i pluss på dette.

 

Jeg tar (nesten) aldri ut leiebil på flyplassen, det er mer aktuelt å ta taxi inn til byen for å hente ut leiebil der. Det er vel kun ved Gatwick og Heathrow i London jeg har hentet ut leiebil på flyplassen.

Lenke til kommentar

De to gangene jeg har leid bil i USA har jeg kommet unna svært billig med oppgradering av klasse..

Da har du nok vært heldig. Jeg har leid bil i USA sikkert 10 ganger de siste årene, og vanligvis tar de seg veldig godt betalt for oppgraderinger. En gang var jeg heldig og fikk oppgradert fra en medium size Corolla til full size Lincoln Grand Maquis LTD med V8 for USD 5 pr dag, men det er eneste gangen jeg kommer på nå.

Lenke til kommentar

 

De to gangene jeg har leid bil i USA har jeg kommet unna svært billig med oppgradering av klasse..

Da har du nok vært heldig. Jeg har leid bil i USA sikkert 10 ganger de siste årene, og vanligvis tar de seg veldig godt betalt for oppgraderinger. En gang var jeg heldig og fikk oppgradert fra en medium size Corolla til full size Lincoln Grand Maquis LTD med V8 for USD 5 pr dag, men det er eneste gangen jeg kommer på nå.

 

Stor mulighet for at flyplass / ikke flyplass er en nøkkel til denne forskjellen.

Lenke til kommentar

Takker og bukker igjen!

 

Da har jeg bare noen få spørsmål før vi bestiller bil.

 

Trenger vi noen forsikringer utenom det som er inkludert på finn? Det som det står er inkludert, er:

 

Ansvarsforsikring

Tyveriforsikring

Ansvarsforsikring (CDW) uten egenandel

Flyplassavgift

Ubegrenset antall km..

 

Det ble også nevnt her i tråden at noen tok i bruk en forsikringspakke som beskytter mot de høyeste utgifter. Hva menes med det? Er det noe ekstra?

 

:)

Når du kommer til skranken og skal hente leiebilen sjekk kontrakten nøye.

Det har skjedd noen ganger at vi har bestilt der alt er inkludert av forsikringer, så kommer vi der og plutselig må vi betale ekstra for en forsikring som vi egentlig har betalt for og er inkludert.

 

Dette var i spania men vær obs.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Tusen takk alle sammen for flotte bidrag! :w00t:

Selv om jeg ikke har kommentert eller takket hver og enkelt av dere for deres bidrag, så har de alle blitt lest, vurdert, og satt veldig, veldig pris på! Så igjen, tusen takk!!

 

 

Nå er mye gjort og planlagt.

Kommer frem til New York på formiddagen torsdag 9. juni, og blir der til mandag 13. juni.

Da drar vi (tar muligens tog) til Washington og leier bil fra der (den er bestilt). Denne skal leveres i New Orleans senest onsdag den 22. juni (på kvelden). Vi setter igjen bilen der, og drar tilbake til Washington lørdag den 25. og er fremme på dagen. Er der til mandag morgen den 27., hvor vi kommer oss inn til New York og flyplassen igjen, for avreise hjemover. Fly tur-retur Norge - USA, og tur til Washington fra New Orleans er bestilt, og det samme med bil.

 

Bilturen vår blir dra fra mandag 13. til senest den 22. på kvelden, på strekningen fra Washington til New Orleans.

 

Jeg har lagt ved kart (selv om mange av dere sikkert kan dette like så godt i hodet). Dette er en veldig skisse, og det er jo "mange veier til Rom".

 

post-27942-0-03846500-1461180906_thumb.png

 

TO spørsmål igjen

 

1) Nettilgang/GPS: Jeg har et ønske om å bruke en Samsung Galaxy S5 som vi har liggende som ingen bruker til GPS. Kjøpe et SIM-kort (i USA) til denne med datatrafikk som holder til enkel bruk / GPS. Jeg ønsker å bruke denne telefonen med Waze som GPS. Ønsker også å sette telefonen opp som hotspot, så jeg kan bruke denne til å koble opp til denne min egen telefon (og mamma og pappa sine, eventuelt). Er dette en løsning som er fullt brukbar og vil fungere? Andre bedre alternativer?

 

 

2) What to do? Jeg vet at jeg har fått mange gode tips allerede, men har dere flere, nå at programmet er mer "spikret", og at dere slipper å fokusere på alt det andre jeg lurte på tidligere, så er det bare å komme med dem.

 

Tenker at jeg har lyst til å se plantasjer, gjerne et indianerreservat eller lignende.. Vil også ta del i de kirkesammenkomstene med gospel og greier som skal ta helt av! Det er også veldig interesser for å få med noe av den amerikanske borgerkrigen. Vi er i utgangspunktet ikke noen museumsfolk, ved å gå i kø og se på oppstilte ting som er plassert etter hverandre i store tunge bygninger. Med mindre det er noe vi virkelig bør få med oss da. Er det litt mer spennende museer (hvis dere skjønner hva vi liker og ikke), eventuelt noe annen type enn det "klassiske", så bare å foreslå. Vil jo også gjerne, som det blir nevnt flere steder, se "Amerika", ved å stoppe på diners, småbyer og slike ting. Muligens vi ikke kommer oss til Philadelphia (vi tar tog pga at det er halvparten av prisen å leie i W kontra NY), men mamma og meg har et personlig ønske om å få sett noe av Baltimore (pga The Wire), :) så får se om det blir noe av "backtrackingen".. Ønsker også kanskje å se et show på Broadway også, noe spesiell type å anbefale? Noe spesielt i New Orleans, Memphis, Nashville, eller noe som ligger ca i nærheten av ruten? Ruten kan selvfølgelig kjøres på mange måter..

 

 

 

Takker så meget igjen!!

Lenke til kommentar

Se mitt svar i post #2 ang mobildata. AT&T er USAs Telenor, her får du totalt sett best dekning. 

 

Vet ikke hvor mye data Waze bruker, eller hvor bra den funker i USA. Som nevnt bruker jeg HERE og Navmii, her er kartene nedlastet/nedlastbare, og databruken er null. Har også brukt appen Route 66, funker veldig bra i USA, og har en 4 ukers (tror jeg det var) gratis prøveperiode. Også nedlastbare kart, og GUI og navigasjonskvalitet på linje med TomTom. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.route66.maps5 (jeg brukte den på iPhone). Den varsler også rødt lys-kamera og fotobokser, som noen stater har.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Hvis det er en Galaxy S5 du skal benytte er nok zantas tips de rette å forholde seg til, den har ulike versjoner for USA og den siviliserte verden.

Det er dog ikke sikkert at det funker fint over alt siden europeisk modell ikke støtter alle frekvensene i bruk av AT&T.. (Manglende støtte for 700 og 1700.

 

Selv brukte jeg en gammel Google Nexus 4, den har støtte for det meste, inkluder T-mobile.

 

Waze funker fint i USA, datamengden som overføres er ganske beskjeden.. Jeg har brukt det for navigasjon på noen turer i USA.

Lenke til kommentar

Takk igjen! :)

 

Med AT&T så snakker vi bare SIM-kort, ikke sant?

 

De tekniske telefongreiene kan jeg ikke så mye om (les: 700, 1700, osv..)

 

Men, nå ser jeg at Talkmore, som jeg bruker, har 1000 MB til 199,- i uka, i USA. Det er overkommelig, spesielt siden Waze ikke drar så mye, og allikevel non til å få undersøkt ting underveis på nettet. Da lurer på om jeg faktisk bruker egen telefon og roaming. Men, jeg har også en S5 vil jeg få problemer med den, mtp dekning? Hvis jeg hadde kjøpt ny telefon?

 

 

Ellers ser vi på hoteller i New Orleans om dagen, og spesielt French Quarter. Noen som har vært? Mamma er interessert i hoteller som har litt sjel og sjarm, noe jeg egentlig er enig i, men er redd vi kanskje ender opp med noe slitt, gammelt og noe møkkete noe. Erfaringer? Selv kunne jeg kanskje tenkt meg noe mer oppusset noe..

Lenke til kommentar

Bumper denne litt.. :)

 

Litt fordi jeg fortsatt lurer på det over, men jeg har også et annet spørsmål.

 

 

Hva med sikkerhet og generell oppførsel?

 

Kan jeg gå med kamera/kamerataske? Vil jeg bli ranet? Altså, jeg skjønner jo at det ikke er et klart svar. Men, tenker jo at jeg ikke er den eneste turisten i New York med kamera. Hvordan er det med ran/tyveri og sikkerhet? Hva med andre "småbyer" og tettsteder?

 

Vil man komme i problemer med loven om man går på rødt lys, feks? Er det noe spesielt vi ikke tenker over her, som er no-no der? Hva med fartsgrenser? Jeg er absolutt ingen "råkjører", men om jeg ligger litt over grensen her hjemme, er ikke det noe jeg tenker noe særlig på. Hva med der?

 

 

Takker igjen for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...