Gå til innhold

Noen tips før du skal reise


ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Hva med Reise apps?, altså nå tenkte jeg på noen reise apps dere anbefaler? =)

 

TripIt: Videresend alle bookinger til en adresse de oppgir og de lager automatisk oversikt over reisen(e) med alle detaljer og linker lett tilgjengelig. Legger for eksempel inn linker til kart med lokasjon til hotellet ditt.

 

XE Currency: Etter å ha prøvd flere valutakalkulatorer fant jeg denne best med oversikt over flere valutaer samtidig.

 

Tripadvisor: viser med brukerrating og omtale ting å se og gjøre i nærheten av der du er, men krever nettaksess.

 

Google Sky: Morsomt om man drar til fremmede himmelstrøk og lurer på hva man ser av ukjente objekter oppe på nattehimmelen.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Tips: Sjekk helligdager i det landet du/dere skal reise til.

 

Gikk nylig på en smell da jeg og fruen skulle på shopping i Krakow og den dagen vi hadde viet til nettopp dette var alt stengt på grunn av frigjøringsdagen.

 

Tips: La et ekstra bankkort ligge i kofferten. Du vet aldri hva som kan skje på reise, alt fra ran til at minibanken sluker kortet ditt av ukjente grunner. Uten bankkort, uten penger - uten penger, ingen morro.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Min drøm er å flytte til Japan en vakker dag og slå meg til ro der. Er så fasinert av den kulturen der. Alt fra historie, mat, media og måten de tenker på. Før jeg kan flytte dit bør jeg besøke landet flere ganger for å kartlegge hvor det er mulig. Er ett prosjekt fra A til Å men det er det jeg ønsker. Oversikt og språk er vel noe å starte med tenker jeg. Lære meg fra Engelsk til Japansk Kana. Kana er skrevet med det latinske skriftspråket. Så kommer Kanji skriftspråket og det er ikke akkurat gjort på en dag eller ett år. Tegn som dette ''志'' På Kana blir det Kokorozashi. Vilje, Hensikt, Mot og en rekk andre dype forklaringer om å finne sin egen vei her i livet. Jeg setter meg inn i kulturen for å letter kunne praktisere språket og fortså måten de tenker på. Dette forumet vil vel være bra å praktisere morsmålet mitt på som kommer både før Engelsk og Japansk. :wee:

Endret av Reiko
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Til dei på Facebook : ikke skriv hvor dere skal i sommer da kan det komme tyver bare et tips

Ikke stol på nettsider som gir deg rabbat på flybillet var i danmark i sommer

 

Synes man har godt av å bli ranet av tyver, og man skal være så oppmerksomhetssyk å dele hvor man er og hva man gjør til enhver tid

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har tips til reiseforsikring med greie priser?

Jeg blir borte 64 dager i USA, det billigste jeg har funnet til nå er Gouda.

Sjekket europeiske og de skulle ha nesten 3000kr for bare en enkeltperson.

Hvis du er medlem i en fagforening eller lignende, så er det ikke så uvanlig at de har gode avtaler med forsikringsselskaper. Så hvis det er aktuelt, så ville jeg sjekka ut det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som har tips til reiseforsikring med greie priser?

Jeg blir borte 64 dager i USA, det billigste jeg har funnet til nå er Gouda.

Sjekket europeiske og de skulle ha nesten 3000kr for bare en enkeltperson.

 

Du har vel kanskje bestilt deg en forsikring nå, men jeg bestilte i går og da gikk jeg for Gjensidige. Her får jeg mye rabatt pga jeg er NITO studentmedlem. Er du student koster det 300kr (for hele perioden du studerer) for et slikt medlemsskap, og da koster ett års reiseforsikring pluss ulykkesforsikring totalt 1100kr med alt av administrasjonsgebyr osv.

 

Denne gjelder all reise utenfor døren din hjemme (hele døgnet, hele året, og alt annet dekkes jo av innboforsikring), og det er en fast egenandel på bare 500kr.

Lenke til kommentar
Hvis du er medlem i en fagforening eller lignende, så er det ikke så uvanlig at de har gode avtaler med forsikringsselskaper.
Sjekk også om det er andre i familien som har spesielt gode vilkår gjennom arbeidsgiver eller fagforening. Det er faktisk flere av dem som er ganske liberale på hvilke familiemedlermmer som kan inkluderes eller få egen avtale med store rabatter. Kan gjelde selv voksne utflyttede barn.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Noen som har tips til reiseforsikring med greie priser? Jeg blir borte 64 dager i USA, det billigste jeg har funnet til nå er Gouda. Sjekket europeiske og de skulle ha nesten 3000kr for bare en enkeltperson.

 

Hmm...jeg ville gått for Tryg jeg. Om du ringer/mailer de får du spørsmål om å få et "hjem-besøk" av de gratis for å snakke om forsikringer til Ditt Behov.

Om du har andre ting du ønsker å forsikre får du i tillegg samlerabatter.

 

Tryg har et meget godt rykte på seg til forsikringsselskap å være.

 

Jeg mener jeg betaler i underkant av 1.000kr for den feteste reiseforsikringen hos dem. Denne gjelder for hele året.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd meg i forskjellige tråder, uten hell, og er på utkikk etter tips om hvordan man bruker Visa/Mastercard på best mulig økonomisk måte når man reiser, i dette tilfellet Vietnam/Kambodsja.

 

Jeg var 2 uker i Vietnam i februar, tok stort sett ut penger i minibank for å slippe en lokal gebyr på 3% uansett hva jeg brukte kortet til. Jeg endte opp med en regning på 700kr fra DNB i rene kortgebyrer og det er ganske mye på kun 2 uker, spesielt når man tenker på hvor billig vi i fra vesten kan leve på ferie der borte.

 

Jeg regnet på det når jeg kom hjem, og hadde kanskje spart 200kr ved å ikke bruke minibanker, ikke mer.

 

JEG HATER Å FORE BANKEN MED PENGER!!

 

jeg skal nå 3 uker til Kambodsja og håper jeg slipper dette igjen.

Har snakket med banken om hva som er beste løsning og de sier det er smartest å ta ut valuta her hjemme før jeg drar. Jeg kan egentlig gjøre det, er ikke redd for å bli robba på slike fredelige plasser, tar forhåndsregler med pengebelte rundt magen osv..

 

Men, når jeg skal ta ut, f.eks 5.000kr i dollar/Baht/Riel før jeg reiser, blir ikke dette også en helsikes gebyr på postkontoret?

Blir denne gebyren mindre og mindre i prosent, jo mer jeg tar ut eller følger gebyren mengden på uttaket?

 

Er det bedre å bli medlem i en eller annen utenlandsk bank, som har bedre avtaler enn norske banker, og få et kort tilsendt før jeg reiser?

 

Setter stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Litt sent med svar på forrige spørsmål, men uansett.

Grunnregelen er:
Betal varer med kredittkort (sikkerhet) og velg alltid lokal valuta (best kurs)
Ta ut kontanter med debetkort (minst gebyr og kredittkort gir renter fra dag en)

Unngå vekslingskontorer - disse har stort sett elendige kurser.

 

Vil tro at en kommer bedre fra det gebyrmessig med veksling før en drar, men personlig vil jeg ikke dra rundt med hele reisebudsjettet på meg.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Pass, penger, piller og pilletter?

For min del er de fire P-er: Pass, penger, piller (VANNRENSEPILLER) og (p)billetter.

 

Var nettopp i asia på backpacking og fylte vann et par steder jeg sikkert ikke burde fylt (kunne ikke kjøpe vann akkurat der). Har aldri følt følt oss dårligere. Hele gjengen var nede i flere dager.

 

Fra nå av skal jeg alltid ha med meg vannrensetabletter. Koster bare 129 kroner for 100 stykk uansett. Billig forsikring å alltid ha noen slike i bagasjen bare i tilfelle. Man vet aldri når man får bruk for dem. Veier bare noen få gram så står ikke på vekten heller. Da er det bare viljen igjen :p

Endret av Westen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Det er en ny tjeneste som snart skal lanseres, som heter GoToGuide.

GoToGuide kobler engasjerte lokalkjente med turister som ønsker en annerledes og mer skreddersydd, guidet opplevelse av reisemålet.

Sjekk den ut og meld deres interesse, dette er en tjeneste med store muligheter.

 

http://gotoguide.launchrock.com

Om du har noen å gjøre med denne tjenesten burde du kanskje nevne det. Foreløpig ser det ut som et sort hull man kaster kontaktinfo inn i uten å vite hva det er man vil bli tilbudt. Er det meningen at dette skal være gratis eller betalt guiding? Hva slags turer er det snakk om og hvor? Hva vil skje når man sender inn sin kontaktinfo? Har man da allerede akseptert noe? Veldig mye info mangler for at noen skulle ønske registrere seg her.

 

Er planen å lage en kopi av http://www.toursbylocals.com/som er en seriøs tjeneste som har fungert i flere år? Har med hell brukt tjenesten i flere land.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Et annet godt tips om man reiser flere sammen og skal dele på en del utgifter: Del summen der og da. å gjøre opp i ettertid, eller i værste fall når man kommer hjem fungerer aldri! Ellers kjempefin guide

 

 

Har god erfaring med en liten notisbok, men en kollonne for hver deltager, der en fører ned beløp brukt på fellesen fortløpende. En får en rask og grei oversikt slik at fordelingen ikke blir for skjev og en får notert etterhvert. På grunn av det siste anbefaler jeg at det ikke å brukes PC eller tilsvarende.

There's an app for that: 

http://www.settleup.info/

Med denne kan du sette opp navnet på hele reisefølget, skrive opp den som legger ut, og for hvem det legges ut for, og appen holder en komplett oversikt over hvem som skylder hvem hva :)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...